Även ett insats rör ger ju viss värme till murstocken. Men medför att man inte tillför någon fukt från rökgaserna. Så att påstå att det är lika illa som värmepumpsfallet håller jag inte alls med om. Jag vet inte vad det är för isoleringsvärde på fyllmaterialet. Men om man känner det kan man ju få en uppfattning om värmeflödet.
När det gäller kåpa, jag är inne på att bygga en, men har inte kommit till skott än. Att det kondenserar på undersidan vid många väderlekar är uppenbart, men man kan bygga så att eventuellt kondensvatten inte hamnar i murstocken.
insatsrör,huv funderingar
Re: insatsrör,huv funderingar
går det att fixa på biomatic så den ger högre rökgaser.låt säga 200 grader ? hur gör man isåfall?
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
Re: insatsrör,huv funderingar
Nu vart det strider om påvens skägg igen. 
Men ska du elda med pellets för att hålla huset torrt ska du förstås inte fundera på insatsrör av dubbelväggig metall med isolering ikring.
Som Vednisse säger skiljer det inte många kronor per år i kostnad om man har 100 eller 200 grader i rökgastemperatur.
Speciellt installatörer av VikingBio brukade såga av turbulatorer i oljepannor de installerade brännaren i.
Brännaren hade bara två effektlägen, 20 och 15 kW och båda effekterna var för höga för en vanlig oljepanna. Rökgastemperaturen blev högre och pannan tålde en högre brännareffekt.
Borde fungera på biomaticpannan också.

Men ska du elda med pellets för att hålla huset torrt ska du förstås inte fundera på insatsrör av dubbelväggig metall med isolering ikring.
Som Vednisse säger skiljer det inte många kronor per år i kostnad om man har 100 eller 200 grader i rökgastemperatur.
Speciellt installatörer av VikingBio brukade såga av turbulatorer i oljepannor de installerade brännaren i.
Brännaren hade bara två effektlägen, 20 och 15 kW och båda effekterna var för höga för en vanlig oljepanna. Rökgastemperaturen blev högre och pannan tålde en högre brännareffekt.
Borde fungera på biomaticpannan också.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Re: insatsrör,huv funderingar
Om brännareffekten är för hög behöver du absolut inte ta till åtgärder för att höja rökgastemperaturen.
Det vår kanske för att bättra på draget man gjorde så.
Det vår kanske för att bättra på draget man gjorde så.
- M.Lindskog
- Energiprofet!
- Inlägg: 527
- Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
- Ort: Linköping
Re: insatsrör,huv funderingar
I vart fall på Biomatic 20+ (= g:a mod) så antar jag att man kan ta bort det tvådelade lock som tvingar rökgaserna att ta vägen genom tuberna. En eller båda borde kunna tas bort, då de ligger lösa ovanpå en "sarg" ovan de främre tuberna. Tas de bort så kommer antagligen RGT att stiga rejält, kan dock inte säga hur mkt.stepside skrev:går det att fixa på biomatic så den ger högre rökgaser.låt säga 200 grader ? hur gör man isåfall?
Alt. kanske man kan borra några hål i locket så att en del RG går direkt ut?
Ännu ett alt. är kanske att på "sargen" svetsa dit små upphöjningar som locket kan vila på. Pss bildas en springa som släpper ut en del RG. För justerbarhet kanske svetsa dit två muttrar & gänga i bult på vilka locket kan vila?
Jag Googlade lite och hittade några foton som visar hur det ser ut:
http://www.grangesberg.info/images/Hus/ ... G_2034.JPG
I springan till vänster kommer RG upp från brännkammaren. Synligt här pga att plåtarna är bortplockade i denna bild. Mitt i bild syns "sargen".
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... 2&start=15
I denna tråd finns foto på locket, se inlägget postat mån 09 feb, 2009 23:53
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]