byta pelletspanna

osterhaas
Späd planta

byta pelletspanna

Inlägg av osterhaas »

Jag vill byta ut min 40-åriga panna med en PellX-brännare mot en ny anläggning, mest pga av att jag vill ha bättre verkningsgrad. Jag har fått offert för fem olika pannor, har dock mycket svårt att välja. Behöver en anläggning som är driftsäker i många år, då jag som kvinna tyvärr inte har kunskap att ta ity med brännare eller panna.

Är det någon kunnig på forumet som kan hjälpa mig?

Huset är på 113 m2 och inte särkilt bra isolerat. Det bor som mest 2 personer i huset. Jag brukar ha en innomhustemperatur genom pannan på 15 grader och kompletterar med braskaminen (i järn).

Ser framemot goda råd, tack!
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: byta pelletspanna

Inlägg av Icecap »

Visst kan man bättre på verkningsgraden med ett pannbyte men räkna inte med att det är lönt...

Om pannan inte är extremt risig ville pengarna vara mycket bättre använd på isolering av huset och då ge en verklig besparing.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Vicke912
Prima virke

Inlägg av Vicke912 »

Vilka fem panna-brännare kombinationer har du fått offert på vilket är respektive pris och vad är det som ingår i offerten?
Finns exempel på helt hutlösa offerter och inte så lätt kanske att avgöra vad som är ett rimligt pris.här.

Skälv skulle jag titta på CTC Ecoflex och Ariterm Biomatic +20.
Kanske skulle jag fundera lite på Ulma pannan också.

http://www.ctcvarme.se/web/Pelletspanna.aspx
http://ariterm.se/75_Ariterm_Biomatic
http://ulma.se/ulmapannan_20kw.php
Nibe City. Eurofire
osterhaas
Späd planta

Inlägg av osterhaas »

Icecap, du har säkert rätt i det angående isolering. Det är dock så att det ena uteslutar tyvärr inte det andra. Pannan fungerar trots sin ålder bra, dock är jag rädd inför varje vinter att den går sönder och då har man ju inte mycket tid på sig att hitta den optimala pannan.
lange02
Entusiast!

Inlägg av lange02 »

Börja riva bort panelen på huset, isolera, utöka takutsprånget med nya hängrännor, flytta ut fönstren eller byta är väl dyrare än att installera en panna för 60000.
Hur mycket hade du tänkt att pannbytet får kosta som mest?
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

osterhaas: jag förstår dilemmat men det är helt enkelt inte lönt att byta panna om inte den verkligen sjunger på sista versen och den feta damen redan har gjort sin del.

Man kan kanske vinna 10% i effektivitet med en ny panna + brännare och det är dyra pengar att betala för den lilla vinsten.

Med bättre isolering vill du rakt av få bättre "effektivitet" med kanske 20-30% och sannolikt en del billigare. Det är "snabbt" att fixa och ger utdelning direkt. Du får även bättre inneklima (om isoleringen utförs rätt) och mycket bättre värmekomfort.

Är pannan ineffektiv är en skaplig lösning att sänka effekten, det fungerar väldigt bra i mitt hus som inte heller är ett under av isolering... men är huset allt för dåligt isolerat måste man kräma på med effekt vilket ger stora förluster.

Vill du spara är det alltså isolering som gäller.

Men är pannan slut eller otroligt nära är det såklart aktuellt att fundera på ett byte och där är det svårt för mig att ge råd. Byter du innan isolering läggs på måste du dimensionera efter att pannan + brännaren ska klara att elda på den extra energi som behövs, detta kan betyda att det hela måste upp en snäpp i dimensionering = onödigt dyrt.
Är inte PK!
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Det är svårt att ge råd, ingen kan säga när en panna rasar...om man är rädd för det. Man får ha en plan B och veta vad man vill ha när det ringer i klockorna.

Att köpa nytt ger som andra säger ingen ekonomisk vinst som går att räkna hem, det är klart att man kan få mer bekvämlighet och kanske sova lite lugnare.

Själv kom jag över ett billigt demoex av Combifire, fast kostnaden blev väldigt låg så kunde jag enligt mina beräkningar inte hitta någon vinst att ens räkna på.
Dessutom blev det läckage i den nya pannan efter 5mån, hade turen att jag inte hunnit slänga ut den gamla pannan då jag "bytt pannrum". Så när allt tjafs med återköp löst sig så var det bara 2h rördragning tillbaka till den andra häcken.

Mitt hus är väl knappt genomsnittligt isolerat, märkte dock skillnad direkt när hälften av fönstren bytes.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
osterhaas
Späd planta

Inlägg av osterhaas »

lange02 skrev:Börja riva bort panelen på huset, isolera, utöka takutsprånget med nya hängrännor, flytta ut fönstren eller byta är väl dyrare än att installera en panna för 60000.
Hur mycket hade du tänkt att pannbytet får kosta som mest?
Jag har ju som sagt hämtat in offerter och kostnaderna ligger mellan den billigaste 50'000 (Effecta 220 B) och den dyraste 80'000 (Effecta Komplett). I priset ingår demontering av gammal panna, dock ej fraktkostnader, elarbete och elmaterial. Jag har ingen aning hur mycket det kan bli. Rotavdraget är redan inräknat. De andra som jag fick offfert för är: CTC EcoFlex 68'000, Ariterm Biomatic 20 kW 77'000 och ULMA 69'000. Samma sak gäller här för de tillkommande kostnader.
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Tycker offertpriserna är för höga.
Innebär att installatören ska ha närmare 20000 för installationen innan statsbidraget för att installera en Ecoflex eller Ulma 2000.
Eljobbet borde väl ingå i priset också.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
osterhaas
Späd planta

Inlägg av osterhaas »

År det så att man INTE ska byta ut en gammal oljepanna med en 11-årig pelletsbrännare innan de slutar att fungera? Hur viktigt är det med ett fräscht pannrum med en modernare eldstad?...är det kanske bara en kvinna som kan ställa en sådan fråga :wink:
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Jag tycker man ska byta ut det gamla som är uttjänat om det finns möjlighet.
Mycket bekvämare blir det också.
Själv är jag arbetslös så jag fixar med det gamla.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Om man har en dålig panna som har börjar läcka och en brännare som inte fungerar bra i pannan och/eller inte kan ställas korrekt är det dags att byta!

Men om pannan och brännaren fungerar skapligt är det vansinne att byta helt enkelt!

Låt säga att du kan spara 15% pellets (högt räknat). Använder du då kanske 7 ton per år och en pall kostar 2.500:-/st blir det en årlig kostnad om 21.000:- för värmen.

Sedan sparar du 15% per år, det ger en besparing på 3.150:-/år.

Men för att få denna besparing måste du investera ~70.000:- och räntan ligger då runt 4%. Detta ger en räntekostnad första året på ung. 2.800:-, beroende på amorteringsgraden... Alltså är vinsten ~350kr/år.

Till det har du då ett stort lån som ska amorteras, säg med 500:-/månad, det ger en himla massa månader samt en extra utgift på 6.000:-/år. Summan är alltså att du kan byta panna innan det är panik och då betala 5.650:- extra per år...

Har du ett riktigt risigt hus rent isoleringsmässigt kan det vara lönt att få det kollat med värme-kamera och sedan isolera där det är värst, det vill rakt av ge en kännbar besparing till en lägre kostnad.
Är inte PK!
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Har grejerna verkligen gjort sitt och det finns extra pengar så är det väl befogat att byta.
Tycker också att dina offerter är saftiga, elkostnaderna blir inte så dyra om alla saker finns. Ingår det något vettigt förråd?

Själv är jag nog en "bakåtsträvare" i viss mån när det gäller uppvärmning och bilar. Gillar pålitliga saker som man själv kan fixa, nya grejer i dessa kategorier är dyrare att serva och laga. Kanske ett konstigt tänk...en bil ska ta mig från A till B på billigast sätt, huset ska värmas upp på billigast sätt. Annat är det med all hemelektronik, måste köpas nytt hela tiden för att hänga med och för få det att fungera. Där går utvecklingen snabbt framåt, slit och släng.

EDIT: Tror inte det finns en möjlighet att spara så mycket som 15% pellets, om du inte har brännaren monterad i skorstenen.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Nu var mitt exempel på 15% just bara ett exempel och jag skrev också att det var mycket optimistisk räknat! Verkligheten ligger kanske runt 5%-8% eller så.
Är inte PK!
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Jo, jag vet att 15% bara var ett exempel. Ville bara förtydliga att man inte kan förvänta sig dom siffrorna, hade man räknat på verklig minskning hade det inte blivit mycket kvar :roll: .

Skulle jag satsat på en komplett lösning av de offerter Ts fått (bortsett från priset på dem) så hade valet fallit på Ariterm eller CTC'n. Det är i stort sett samma panna/brännare, CTC'n verkar det dock generellt vara mera strul med. Effekta och Ulma har rörbrännare och det känns som en lösning som inte går att jämföra med de undermatade. Dessutom dyra rör med kort livslängd om brännaren är feljusterad.

/Vednisse
Skriv svar