läge att byta brännare

Jakob
Energiprofet!

Re: läge att byta brännare

Inlägg av Jakob »

Självklart så bör man ha skakande turbulatorer vid tryckluftsotning - bara så kan man ju skaka av ev. aska som sitter på nederdelen av dessa....

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!

Inlägg av Stroker »

Vad får dig att tro att askan bara sitter på neder delen?.. :?: :?:
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Empiriska studier kombinerat med normalkraftens påverkan på partiklar med en massa större än 0.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!

Inlägg av Stroker »

just så är det. Det vet väl alla :D
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

:mrgreen:

Äh, men jag försöker liksom ta död på ryktet att tryckluftsotning sätter igen halva pannan. Men konservatismen i pelletsvärlden är nog till och med större än i ved-svängen känns det som...

mvh
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!

Inlägg av Stroker »

okeeeeejjjj. va det de du försökte göra :roll: men ärligt - skit i dom som inte vlil tro istället. Låt de som inte tror på de tro de då. Jag VET ja VET att det är oerhört effektivt i MITT fall (va garderad man blev nu va haha)och jag är en glad pelletseldare utan bekymmer. Samma som på oljetiden fast besväret att fylla förrådet en gång i månaden står jag ut med för den timpenningen :eye: . jag trodde du var en haverist Jakob så ursäkta mig.. Kul att ha fel :D
velund
Entusiast!

Inlägg av velund »

Jovisst Vednisse. En gammal Eurofire sänktes till 6000 när inga spekulanter hörde av sig.
Men snabbt kom det upp någon från Vårgårda med en gammal PX21 potentiometerbrännare och tog rygg på eurofiren.
Svårt för den som inte läst på allting att orientera sig här.
Gamla stenåldersbrännare med vattenflaska och förrådet på ryggen annonseras oblygt ut för 4000.
Höga utgångspriser är en fälla för den som bara slår till och köper.

All erfarenhet visar att flygaska uppstår vid pelletseldning och tryckluftsuraskning gör naturligtvis saken sämre. Alla som hanterat aska vet att partiklarna där är lätta och håller sig kvar i luften länge.

Inget större problem i verkligheten då brännare med tryckluftsuraskning sätts i gamla oljepannor och kombipannor. Den som köper helt nytt tar en panna med undermatad brännare som inte rör upp askan.

Så konservativa tycker jag inte pelletseldarna är ändå. Finns några som envist håller fast vid rörbrännare men i det stora hela så går det framåt. Största problemet här är som någon påpekade installationsfirmorna. De firmorna rekommenderar kunden de brännare och pannor som de tjänar mest provision på och inte vad som är bäst för kunden.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Min egen erfarenhet av 10 år med oljepanna + gammal pellX (UTAN tryckluft), är att de horisontella ytorna i pannan samlar enorma mängder flygaska och skulle garanterat kväva brännaren efter max 500 kg om brännaren skulle orka gå så länge utan att kväva sig själv.

Hittills har jag kört ungefär 9 ton pellet i pelletpanna med vertikala tuber och spaksotning, MED trycklufturaskning. Tuberna har jag dragit ur två gånger, vilket nog var rätt onödigt. Utrymmet ovanför tuberna har jag dammsugit en gång, vilket nog behövdes, kan börja vara dags för det igen. Brännaren sköter sig själv. Jag borstar av rostret och och dammsuger under det i samma takt som jag tömmer asklådan, dvs vart tredje...fjärde ton pellet.

Så min egen högst personliga erfarenhet är att det är pannans konstruktion som är avgörande. Tryckluftsuraskning i en dålig panna kan mycket väl göra problemet etter värre, i en bra panna är det en klockren lösning.

Har ingen egen erfarenhet av undermatade brännare, skulle gissa att askan faller ur koppen å bildar en hög under brännkoppen, vilket kanske innebär tätare intervall för asktömning. Tryckluften skickar ju askan längst in så det ska bli helt fullt innan det når brännaren. Dessutom kunde jag montera brännaren högre upp då den inte brinner uppåt vilket också ökande askrummet.

Men extern matning med lutande skruv är ett otyg... Internmatningen i biomatic är jag lite avundsjuk på.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Lite aska följer med draget i pannan mer eller mindre både med och utan tryckluftsuraskning hur långt och var det hamnar beror till stor del på pannans utformning. Sen har det ju stor betydelse hur man tryckblåser.

Kan inte säga att jag sett någon större försämring i de pannor jag sett före och efter tryckluftsuraskning, dock så är det bara ett litet urval av pannkonstruktioner.

Stående tuber är som alltid att föredra även om min erfarenhet är att flygaska inte är något stort problem i alla pannor med liggande ytor. Självklart är det problem i en del pannor som sätter igen och bunkrar på på vissa platser, men den lätta flygaskan som man kan nysa bort isolerar de värmeupptagande ytorna betydligt minde sot/aska som "sätter sig" på ytorna.

Kan hålla med Honda att internmatningen typ Termia, CTC, mfl. är klockren, även om det blir fler rörliga delar så blir det ju bevisligen inga storta/dyra problem som uppstår.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Skriv svar