Hej,
I fredags var sotaren på besök och det hände igen. De 3 senaste gångerna sotaren har varit här har
samma sak hänt. Pannan startar inte efteråt utan varningslampan för misslyckad start blinkar. Vi själva stänger ju av och sotar pannan varje helg och då går det ju alldeles utmärkt att starta den efter, men när sotaren har varit här vill den inte. Så något konstigt måste han ju göra.
De tidigare två gångerna har det bara varit att rensa brännarröret på pellets och satt igång den igen och då har det gått. Denna gången blev dock bekymren större. Jag rensade brännarröret och satte igång den igen och den gick bra i ca 20 timmar, sedan la den av igen och varningslampan blinkade. Samma sak har hänt om och om igen under hela helgen, nu senast gick den bara 1 gång innan den la av igen.
Vad kan det vara som sotaren gör och vad gör dem egentligen i pannan?? Någon annan som varit med om detta eller har något förslag på vad felet kan vara??
Vi har en Viking bio.
Mvh, Henrik
Problem med brännaren efter att sotaren varit på besök
-
- Gallringsobjekt
-
- Gallringsobjekt
Re: Problem med brännaren efter att sotaren varit på besök
Nu såg jag att läppen i fallröret är borta. Kan det ha någon betydelse till de misslyckade starterna? Tänkte om pelletsen studsar ner i pannan istället för att lägga sig på rostret. Men vad har sotaren gjort inne i brännarröret, för läppen var då där senast jag sotade.
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Kolla så rostret ligger rätt och att spjällen inte är ändrade. Kan påverka draget.
Läppen ligger förhoppningsvis bland askan i pannan eller hink. Annars har nog sotarn fått den i sin sotsug.
Klaga på sotarn.
Låter som en slarvig sotare som inte bör röra pannan framöver.
Läppen ligger förhoppningsvis bland askan i pannan eller hink. Annars har nog sotarn fått den i sin sotsug.
Klaga på sotarn.
Låter som en slarvig sotare som inte bör röra pannan framöver.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
-
- Gallringsobjekt
Jo, det är precis vad jag känner. Är inte alls nöjd med sotaren. På de 6 ggr de har varit här sedan vi köpte huset har följande hänt:
1. 3 stenar i skorstenen rasade, det blev stopp och röken tog sig in i huset. Efter det satte jag in rör i skorstenen.
2. Vi hade en arbetshandske liggandes i hinken som vi ställt fram för sotaren att tömma askan i. Sotaren tog inte bort den utan hällde askan rakt på den. När jag kom hem luktade det rök i huset och jag hittade snart källan. Arbetshandsken låg och glödde i sothinken. Tur att jag kom hem alldeles efter sotaren varit där.
3. Felstart på felstart.
4. Läppen har försvunnit.
Kan man anmäla dem, för jag känner mig inte alls säker med att dem ska sota hemma hos mig nå mer. Tyvär finns det ingen annan sotarfirma i närheten.
1. 3 stenar i skorstenen rasade, det blev stopp och röken tog sig in i huset. Efter det satte jag in rör i skorstenen.
2. Vi hade en arbetshandske liggandes i hinken som vi ställt fram för sotaren att tömma askan i. Sotaren tog inte bort den utan hällde askan rakt på den. När jag kom hem luktade det rök i huset och jag hittade snart källan. Arbetshandsken låg och glödde i sothinken. Tur att jag kom hem alldeles efter sotaren varit där.
3. Felstart på felstart.
4. Läppen har försvunnit.
Kan man anmäla dem, för jag känner mig inte alls säker med att dem ska sota hemma hos mig nå mer. Tyvär finns det ingen annan sotarfirma i närheten.
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Sotarna har sina distrikt tilldelade av kommunen, så du kan inte byta firma tyvärr.
Du kan dock gå en kurs som Brandförsvaret brukar ordna för dom som vill sota själv.
Du kommer dock inte undan brandskyddsbesiktningen som sotaren gör.
Du kan dock gå en kurs som Brandförsvaret brukar ordna för dom som vill sota själv.
Du kommer dock inte undan brandskyddsbesiktningen som sotaren gör.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd