Vad tror ni det kan vara för fel ??
-
- Energiprofet!
Vad tror ni det kan vara för fel ??
Vad tror ni att det kan vara för fel med min panna ? Allting började i dec , såg att pannan började sota. Det är väl nya pelletsen tänkte jag . Ringde justeringsmannen som kom med instument, och justerade in brännaren. Allt såg bra ut , men vi fick ha mycket luft för att den inte skulle sota. Efter 17 säckar , började den sota igen, ringde CTC och dom sa att i 95% av fallen beror det på pelletsen. Ringde Neova , och dom sa att vissa sändningar hade blivit väldigt hårt pressade, så dom skulle byta ut mina sista 3 pallar. Fick hem ny pellets, sotade allt + rengjorde koppen skinande blank. Ringde justeringsmannen . och nu kunde vi gå tillbaka till mina gamla värden + att värdena höll sej mycket mer stabilt nu. Kollade efter 12 säckar m sottalspumpen, fyra st fina sottal 2 , kollade nu efter 17 säckar, 3 st sottal 2 + 1 sottal 3 . Kollade idag efter 17,5 säckar , ja mycket riktigt sotluckan var svart. Slog av brännaren väntade 2 tim , drog ut den , men allt ser ju bra ut, aska i botten , inget konstigt vad jag kunde se. Satte bara tillbaks den o kollade m sottalspumpen , ja 4st fina sottal 2. Vad är felet ?? Kan pannan räkna till exakt 17 säckar, innan den börjar sota ??
Kan det ha hänt något m sjäva programvaran ??
Tacksam för svar.
Mvh Vatsug
Ps Mer info finns under CTC "sotande Ecoflex"
Kan det ha hänt något m sjäva programvaran ??
Tacksam för svar.
Mvh Vatsug
Ps Mer info finns under CTC "sotande Ecoflex"
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Re: Vad tror ni det kan vara för fel ??
Hej!
Du har ju testat nästan allt. Har du bett CTC om ett nytt chip då? De hade väl bl.a. problem med nattsänkningen på nån version en gång i tiden?
mvh
Du har ju testat nästan allt. Har du bett CTC om ett nytt chip då? De hade väl bl.a. problem med nattsänkningen på nån version en gång i tiden?
mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Kunde ju vara någon bug i programvaran.
Är det fläkten som tappar hastighet eller är det inmatningstiden som blir större efter 17 säckar. Fläkten borde gå att göra RMS mätning på.
Är det slussens hastighet som avgör matningen? För internskruven snurrar väl hela tiden.
Är det fläkten som tappar hastighet eller är det inmatningstiden som blir större efter 17 säckar. Fläkten borde gå att göra RMS mätning på.
Är det slussens hastighet som avgör matningen? För internskruven snurrar väl hela tiden.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Som msh16 säger måste det ju gå att avgöra om det är fläkten eller matning som spårar ur. Om det nu inte blir täppt någonstans så luftflödet minskar, men det verkar ju inte så vad jag läst i trådarna.
/Vednisse
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
-
- Energiprofet!
Jag har suttit och lyssnat, gått in i Menyn Funktionstest pellets och där kan man ju se hur mycket fläkten går i % , men om det stämmer är ju svårt att avgöra. Justeringsmannen tyckte att det var konstigt att den matade på pellets samtidigt som renblåsningen gick , dvs fläkt 99% i en minut. Sista gången drog jag ju bara ut brännaren och tittade i koppen , sköt tillbaks den igen och startade pannan och då sotade den inte. Kollade min rökgastermometer idag efter ca 1 säck, och det såg bra ut . Så nu går den bra igen utan att jag gjort något , mer än slå av strömmen och dra ut brännaren
Det var min nattsänkning som dom aldrig fick att fungera , dvs nattsänkningen fungerade, men jag ville ha dagsänkning, och det gick inte.
Har kontakta CTC , och dom skulle höra av sej under dan, tror ni nån ringde ? Nä just det.
Mvh Vatsug

Har kontakta CTC , och dom skulle höra av sej under dan, tror ni nån ringde ? Nä just det.
Mvh Vatsug
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Nu vet jag inte om pannan skulle sota mer men kan det va så att den tar tjuvluft nånstans? Jag tänker på att någon packning är trasig alt inte riktigt ligger som den skall osv. Finns ju några ställen på pannan där tjuvluft kan komma in. Men, som sagt, vet ej om den skulle sota mer för det....
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
-
- Energiprofet!
Nja , då borde den väl sota mindre om den får extra luft. Sista justeringen , då den var ganska nysotad var värden väldigt stabila och fina. Sista gången slog jag ju bara av strömmen , och drog ut brännaren , då allt såg bra ut gjorde jag ingenting och nu sotar den inte längre. Nej, mitt stalltips är programvaran , men som sagt helt säker är jag ju inte. Tyvärr för mej, har det ju blivit varmare , annars skulle jag prova att bryta strömmen efter, sej 15 säckar , och sen se om den börjar sota efter 2 säckar till , eller om den går 32 säckar då. Dom fick ju aldrig min dagsänkning, att funka heller, fast dom bytte promen och display-kortet, tror jag det hette.
Hälsn Vatsug
Hälsn Vatsug
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
-
- Energiprofet!
Det var inte så enkelt som jag hoppades, kollade rensluckan efter 2 säckar till, och den var svart. Sotade pannan ock drog ut brännaren, och mycket riktigt koks/sintring i koppen, och som vanligt mest på höger sida av koppen (sett framifrån ) + att det har bildats en platå av sintring ovanför skruvgenomföringen i koppen. Det blir som ett litet tak i framkant på koppen, ovanför skruvgenomföringen , där lägger sej askan och täcker för dom nedersta slitsarna i koppen, med sotning som följd. Kan det va skruvgenomföringen som är boven , det är ett litet glapp där, men det kanske ska vara ett litet spel. Varför blir det mest sintring på högerhalvan av koppen ?? Det kan väl inte va pelletsen iallafall, jag har ju fått 3 nya pallar och den ser ju hur fin ut som hellst. Någon som har en bra gissning ??
Mvh Vatsug
Mvh Vatsug
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Tja jag sätter en slant på pelletsen ändå..
Jag o kompisen har ju haft liknande/samma problem, Hos han blev det så med ny pellets i Dec o jag fick samma sorts pellets i Feb.. Krävs 6-7% mer fläkt än normalt för att det ska funka som det ska, Pelletsen är väldigt korta o hårda..
MEN nu i april fick kompisen en ny leverans som verkar va ändå vassare då det bara krävs 62% matning för att ligga på 530 gram/10 min men då är allt som det ska igen hos honom, Går helt stabilt nu iaf upp till 2 ton efter regöring.. Problemet verkar va att det byggs upp slagg/skit i koppen o då börjar den gå orent, Efter ett par hundra kg pellets krävs mer fläkt än normalt så man får väl rengöra brännaren oftare än normalt kommande 2 åren tills man tömt förrådet
Jag o kompisen har ju haft liknande/samma problem, Hos han blev det så med ny pellets i Dec o jag fick samma sorts pellets i Feb.. Krävs 6-7% mer fläkt än normalt för att det ska funka som det ska, Pelletsen är väldigt korta o hårda..
MEN nu i april fick kompisen en ny leverans som verkar va ändå vassare då det bara krävs 62% matning för att ligga på 530 gram/10 min men då är allt som det ska igen hos honom, Går helt stabilt nu iaf upp till 2 ton efter regöring.. Problemet verkar va att det byggs upp slagg/skit i koppen o då börjar den gå orent, Efter ett par hundra kg pellets krävs mer fläkt än normalt så man får väl rengöra brännaren oftare än normalt kommande 2 åren tills man tömt förrådet

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Energiprofet!
Ja, kanske det är pelletsen iallafall, men varför blir det nästan bara på höger sida av koppen + sintertaket över skruvgenomföringen ? Jag har ju fått ny pellets, men samma resultat. Har nu 7 säckar i veckoförrådet, ska elda upp dom, göra rent koppen. Sen har jag ett litet nödförråd i pannrummet med 20 säckar, från 2010, och dom har bevisligen funkat förut, så jag ska prova med dom. Nackdelen är väl att det går så lite nu , så att det är svårt att gör en utvärdering. Får väl hoppas på en sval vår.
Mvh Vatsug

Mvh Vatsug
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.