Focus PE-20
Re: Focus PE-20
Hej igen ,nu börjar allt lösa sig här efter många tips o mycket tester.
Jag trodde att min rökkanal i skorsten var 22x11 cm hela vägen ,o har ju inte kunnat se så långt ner.
Men fick nu tillgång till en liten kamera ,o då får jag se att drygt halvvägs ner i rökkanalen så går den ihop o blir bara hälften så stor ,o då fick jag ju lite svar.
Så nu har jag fått tag på en beg. rökgasfläkt till bra pris.
O det känns som om jag kommer lösa mina problem då!
Tack för alla tips jag fått!
Har lagt oerhört många timmar på detta ,man vill ju få en bra fungerande anläggning.
O nu är jag nästan där...bara att vänta på att fläkten kommer hit!
Jag trodde att min rökkanal i skorsten var 22x11 cm hela vägen ,o har ju inte kunnat se så långt ner.
Men fick nu tillgång till en liten kamera ,o då får jag se att drygt halvvägs ner i rökkanalen så går den ihop o blir bara hälften så stor ,o då fick jag ju lite svar.
Så nu har jag fått tag på en beg. rökgasfläkt till bra pris.
O det känns som om jag kommer lösa mina problem då!
Tack för alla tips jag fått!
Har lagt oerhört många timmar på detta ,man vill ju få en bra fungerande anläggning.
O nu är jag nästan där...bara att vänta på att fläkten kommer hit!
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
Har inte installerat rökgasfläkt än ,den har inte kommit...
Men en fråga till PE-20 ägare.
Hur ofta behöver ni sota ur pannan?
Såg på youtube ,o där finns en film med en som har en PE-20 med ecotecbrännare.
Tyckte han pratade på att han kört 700kg sedan senaste sotningen?
O den pannan såg inte sotigare ut än vad min panna gör efter 1 vecka...
Men en fråga till PE-20 ägare.
Hur ofta behöver ni sota ur pannan?
Såg på youtube ,o där finns en film med en som har en PE-20 med ecotecbrännare.
Tyckte han pratade på att han kört 700kg sedan senaste sotningen?
O den pannan såg inte sotigare ut än vad min panna gör efter 1 vecka...
-
- Lärjunge!
Har varit tokigt lat på slutet, tror det har gått ca 2 ton sedan jag sotade pannan, har dock fått rensa brännaren några gånger. Men det är ju inte så smart för verkningsgraden blir ju inte bra och nu är pannan knökfull.
IVT Geo 616C, 240m energibrunn.
Järnvägsstation på 2 våningar plus källare, 200 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Järnvägsstation på 2 våningar plus källare, 200 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
-
- Gallringsobjekt
Hej
Skrev i en annan tråd men kan ta det här också. Brukar sota efter 500-700 kg, känns bra för att behålla hög verkningsgrad. Har dock inte testat detta påstående, man är en vane människa och jag har sedan installationen sotat efter detta intervall.
Skrev i en annan tråd men kan ta det här också. Brukar sota efter 500-700 kg, känns bra för att behålla hög verkningsgrad. Har dock inte testat detta påstående, man är en vane människa och jag har sedan installationen sotat efter detta intervall.
CTC Bio i en Focus PE-20, 10 m skorsten med 110 rör, Tigrex 50 draglucka. Detta värmer ett tegelhus på 185 kvm från 1896.
Fick min rökgasfläkt idag ,var så ivrig så jag trotsade snöblandat regn o blåst...för nu skulle den upp!
Så jag sprang upp på taket o satte dit den ,om än bara tillfälligt med spännband....
Kopplade in elen ,släppte ner kabeln i en ventilationskanal ,pluggade in kabeln i ett eluttag.
Trodde hela dragbegränsaren skulle sugas ut...men det kändes så underbart!
För första gången under alla år jag ägt huset (17 år) så kan jag kontrollera draget!
När jag lugnat ner mig , o den kalla ölen jag firade med var slut så tänkte jag göra klart elen.
Köpte med en varvtalsregulator ,så jag kopplade in den med.
O nu kan jag numera ställa draget i min skorsten helt perfekt!
Nu är det bara resten kvar ,att få brännaren inställd på ett bra sätt.
Ska bli kul att se vilka skillnader det blir...kommer iallafall slippa inrykningar ,o det känns skönt.
Kommer att återkomma när jag kört lite med det.
Trevlig kväll!
Så jag sprang upp på taket o satte dit den ,om än bara tillfälligt med spännband....
Kopplade in elen ,släppte ner kabeln i en ventilationskanal ,pluggade in kabeln i ett eluttag.
Trodde hela dragbegränsaren skulle sugas ut...men det kändes så underbart!
För första gången under alla år jag ägt huset (17 år) så kan jag kontrollera draget!
När jag lugnat ner mig , o den kalla ölen jag firade med var slut så tänkte jag göra klart elen.
Köpte med en varvtalsregulator ,så jag kopplade in den med.
O nu kan jag numera ställa draget i min skorsten helt perfekt!
Nu är det bara resten kvar ,att få brännaren inställd på ett bra sätt.
Ska bli kul att se vilka skillnader det blir...kommer iallafall slippa inrykningar ,o det känns skönt.
Kommer att återkomma när jag kört lite med det.
Trevlig kväll!
-
- Lärjunge!
Såhär såg det ut efter uppskattningsvis 2 ton, lite svårt att gissa då man har bulkförråd.

Uppskattningsvis ca 25 liter aska...

Mer än såhär orkar jag inte sota.

Uppskattningsvis ca 25 liter aska...

Mer än såhär orkar jag inte sota.

IVT Geo 616C, 240m energibrunn.
Oj,ja det var en hel del det ,pannan var kanske inte supereffektiv just då 
Du har ingen bil på hur det såg ut i luckan över?
Hmmm glömmer alltid bort vad dom där "rökgasbromsarna" heter....

Du har ingen bil på hur det såg ut i luckan över?
Hmmm glömmer alltid bort vad dom där "rökgasbromsarna" heter....