Har nyligen införskaffat en JanFire-A Brännare (2006, nästan nyskick) med Skruv som är installerad i en CTC Family 1200 (2006 års modell som också är i nyskick/välskött)
Har under första tiden haft flera problem med denna , allt ifrån att den inte ville tända upp till "Termokontakten har löst ut".
Följande saker är nyligen gjorda
- Pannan är sotad
- Skorsten sotad
- Justering av fläkt/pellets mängd
- Rökgasspjäll fungerar
Efter lite om och men så mätte jag spänningen på fläkten som visade 60V vid uppstart, justerade denna till 90V och nu startar brännaren som den ska.
Justerade även alla fläktvarvtal till fabriksinställningar samt matningen av pelletstiden. Så alla värden från brännaren stämmer.
Rökgastempen stiger till ca 200 grader efter uppstart och gång till normalläge, sjunker sedan till 170-180 grader.
Problem:
Problemet kommer mellan 1-3 timmar då den stannar och varnar för att "Termokontakten har löst ut". Ibland går den längre men oftast stopp inom 2 timmar på läge 1. Läge 2 löser ut larm tidigare. 3 och 4 har jag inte provkört ännu.
Funderingar:
Kan det vara så att jag MÅSTE ha en lågriktare till denna för att lågan inte ska ligga för nära brännaren?
Tacksam för alla svar / felsökningstips
mvh Mikael (Järfälla)
Janfire-A + CTC Family 1200 - Driftstopp
Re: Janfire-A + CTC Family 1200 - Driftstopp
Om luckan som brännaren sitter i blir mycket varm kan denna värme stråla över till brännaren och ge överhettningsproblem och då kan en lågriktare vara en lösning.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Tack IceCap för svaret.
Hoppas på snabbt svar på följande relaterade frågor.
Mätte nyligen fläkten som nu visar konstant 230V efter en miss felinställd multimeter.
Om jag förstått rätt så har TRIAC'en strukit med eftersom fläkten nu går på 230V konstant.
Innan jag mätte upp så noterade jag att varvtalet på fläkten gick ner 20-30% på 1:ans läge. Rökgastempen gick ner från 180-190 grader till 140-150. Misstänker kondensatorn som kan vara boven i dramat.
Fläkten rullar mjukt och verkar nästan vara i nyskick.
Kan någon verifiera att det är följande komponenter som jag ska införskaffa och byta?
Triac
ArtNr: 72-018-74
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 8-74&toc=0
Uppdaterat
ArtNr: 72-005-12
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 5-12&toc=0
X2-kondensator 1.5 µF 300 VAC
ArtNr: 65-601-30
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 1-30&toc=0
Effektmotstånd (22kΩ)
ArtNr: 60-796-51
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 6-51&toc=0
mvh Mikael
Hoppas på snabbt svar på följande relaterade frågor.
Mätte nyligen fläkten som nu visar konstant 230V efter en miss felinställd multimeter.

Om jag förstått rätt så har TRIAC'en strukit med eftersom fläkten nu går på 230V konstant.
Innan jag mätte upp så noterade jag att varvtalet på fläkten gick ner 20-30% på 1:ans läge. Rökgastempen gick ner från 180-190 grader till 140-150. Misstänker kondensatorn som kan vara boven i dramat.
Fläkten rullar mjukt och verkar nästan vara i nyskick.
Kan någon verifiera att det är följande komponenter som jag ska införskaffa och byta?
Triac
ArtNr: 72-018-74
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 8-74&toc=0
Uppdaterat
ArtNr: 72-005-12
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 5-12&toc=0
X2-kondensator 1.5 µF 300 VAC
ArtNr: 65-601-30
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 1-30&toc=0
Effektmotstånd (22kΩ)
ArtNr: 60-796-51
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 6-51&toc=0
mvh Mikael
Senast redigerad av MikaelR den ons 04 apr, 2012 08:22, redigerad totalt 1 gånger.
TRIAC'en är fel! Du ska ta en BT138 (72-005-12). Resten ser OK ut.
Är inte PK!
Är inte PK!
På mitt kort sitter det ju 4st Triac's .. 2st heter BT140 och den som styr fläkten är en annan tillverkare och heter Z0409MF.
Kan BT138 ersätta alla dessa 4?
Kan BT138 ersätta alla dessa 4?
Ja.
Det är bättre att ha lika TRIAC istället för att hålla reda på olika typer. Alltså ska de dimensioneras efter det största förbrukning vilket är startspiralen på ~1000W. Detta ger 4,5A i snitt och då är en 4A TRIAC för klen, man vill gärna ha lite extra ju!
På Janfire NH är det BT138 i alla positioner - eller någon annan likvärd, allt beroende på dagspriset och tillgänglighet. Och då den delen är nästan identisk med Flex-A ser jag ingen anledning till att frångå ett vinnande koncept.
Det är bättre att ha lika TRIAC istället för att hålla reda på olika typer. Alltså ska de dimensioneras efter det största förbrukning vilket är startspiralen på ~1000W. Detta ger 4,5A i snitt och då är en 4A TRIAC för klen, man vill gärna ha lite extra ju!
På Janfire NH är det BT138 i alla positioner - eller någon annan likvärd, allt beroende på dagspriset och tillgänglighet. Och då den delen är nästan identisk med Flex-A ser jag ingen anledning till att frångå ett vinnande koncept.
Är inte PK!
Är inte PK!
Bytte triac'en och fläkten fungerar som den ska igen, ingen konstig upp/ner gång på varvtalen heller.
Voltantalet justerade till "default" - på alla lägen.
Dock händer följande:
Flamvakt/överhettningsskydd/Termokontakt löser ut hela tiden, märkte att "distansen" mellan brännare och pannan blev riktigt varm som troligen leder till att termokontakten löser ut.
Har desperat försökt få tag på en lågriktare (Lågriktare 90º Artnr.JF-21802003) men ingen som har det nu i påsktider och leverans från viss leverantör brukar ta 1-2 veckor.
Så istället fick jag försöka tillverka en egen temporär lösning, problemet blev att det inte tog mer än 10 min innan den löste ut (rökgastempen han upp i 140 grader).
Det skumma är att svärfar har identisk lösning, Samma panna/brännare osv. Dock äldre version av distansen mellan brännare och panna. Där behöver han ingen lågriktare och får enkelt upp tempen i pannan till 80 grader. Själv stannade min på max 58 grader på läge 1.
Börjar skarpt misstänka att nya konstruktionen av distansinte håller samma isoleringskvalitet som äldre versionen och leder till strålvärme/larm.
Har tyvärr inte haft möjlighet att mäta över/undertryck - Ringt efter ett proffs som får kolla efter påsk och fram tills dess får jag dras med dyr elräkning.
Voltantalet justerade till "default" - på alla lägen.
Dock händer följande:
Flamvakt/överhettningsskydd/Termokontakt löser ut hela tiden, märkte att "distansen" mellan brännare och pannan blev riktigt varm som troligen leder till att termokontakten löser ut.
Har desperat försökt få tag på en lågriktare (Lågriktare 90º Artnr.JF-21802003) men ingen som har det nu i påsktider och leverans från viss leverantör brukar ta 1-2 veckor.
Så istället fick jag försöka tillverka en egen temporär lösning, problemet blev att det inte tog mer än 10 min innan den löste ut (rökgastempen han upp i 140 grader).
Det skumma är att svärfar har identisk lösning, Samma panna/brännare osv. Dock äldre version av distansen mellan brännare och panna. Där behöver han ingen lågriktare och får enkelt upp tempen i pannan till 80 grader. Själv stannade min på max 58 grader på läge 1.
Börjar skarpt misstänka att nya konstruktionen av distansinte håller samma isoleringskvalitet som äldre versionen och leder till strålvärme/larm.
Har tyvärr inte haft möjlighet att mäta över/undertryck - Ringt efter ett proffs som får kolla efter påsk och fram tills dess får jag dras med dyr elräkning.