Mycket varierande tryck i pannan?

Skriv svar
Equinoxe
Fröträd

Mycket varierande tryck i pannan?

Inlägg av Equinoxe »

När jag tidigare körde med olja så diffade inte panntemperaturen särskilt mycket. Jag såg även då att expansionstrycket steg och sjönk något. När jag i förrgår fick en PellX-brännare installerad blev jag lite osäker på om allt står rätt till. Installatören ställde brännarstart på 60°C och stopp på 80°C, alltså 20°C skillnad. Han tyckte det var bra eftersom jag har en liten accumulatortank på 200 liter kopplad till pannan (hörde till en gammal värmeväxlare).
Nu har jag ca 1.1 bars tryck vid 80°C och vid 60°C är trycket 0 bar. Shunten står i läge 3 av 10 p.g.a detta inlägget.

Pannan är en CTC 265B, årsmodell -77.
Expansionskärlet är av modell "röd burk bredvid pannan med skyddslock på undersidan och en ventil under".
Huset är 1,5 plan + källare med pannrummet i källaren. Avståndet från pannan till element på övervåningen är ca 8m uppskattat.

Min fråga är om jag kan fixa detta själv eller måste jag ha en rörmockare till hjälp. Manometer har jag och jag tror det ska vara 0,8 bars panntryck (8m * 0,1). Expansionskärlet ska ha ett tryck på 0,5 bar. Det vore jättesnällt om någon kan beskriva hur jag ska göra (om man kan göra det själv). Jag har inte kollat trycket i kärlet än...

Man har mycket att lära som nybliven husägare...

/Anders
Solpelle
Gallringsobjekt

Inlägg av Solpelle »

Hej Anders

Hade ett liknande problem, jag har ett expansionskärl stående i pannrummet. Huset är 2 plan. Jag har ca 5 meter till översta elementet.
Mitt system betedde sig som ditt då jag hade 2 bars lufttryck ( inte vattentryck ) i bäljen i expkärlet.
Fick ett tips om att då jag har 5 meter så räcker det med 5*0,1 bar för varje meter minus 0,2 = 0,3 . Så jag tömde ut lite vatten ur systemet så att vattentrycket var noll. Kopplade på en luftmätare typ bildäck och tömnde ut luften ur exp till 0,3bars lufttryck.
Nu rör sig vattentrycket mellan 0,5-0,7. Innan 0- 1,5 då övertrycksventilen utlösde.

Lycka till
Solpelle
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

I och med din Acktank är på 200 liter utöver panna och system så kan din tryckkärl vara för liten ..men kan oxå vara så att det är utan mottryck eller för mycket tryck
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Equinoxe
Fröträd

Inlägg av Equinoxe »

Tack för tipsen!

Jag kollade mottrycket igår och det var 0 bar. Mätaren gjorde inte något utslag ens så jag försökte fylla på från kompressorn. Jag började med att tappa ur lite vatten så systemet var trycklöst. Det kom inte in någon luft överhuvudtaget då jag försökte fylla. Då skruvade jag ur ventilen och kontrollerade den, men den verkade fungera felfritt. Jag vet inte vad som kan vara fel. Jag får väl köpa mig ett nytt kärl i så fall. Några funderingar jag har är att bälgen ligger och trycker an mot ventilen så att luftmunstycket inte orkar trycka upp ventilen. Fast jag vet inte... det är inga problem att trycka upp den för hand med ett litet dorn.

Någon som vet vad som är fel eller är det bara att köpa ett nytt expansionskärl?

/Anders
Torgny Björk
Ungskog

Fel exp.kärl

Inlägg av Torgny Björk »

Troligtvis hål i membranet, hur som hels har det klistrat fast i botten av kärlet, knappast troligt att du får loss det utan skada det.

Köp nytt kärl. är mitt råd, - jag gjorde det i samma läge.
Torgny B Stockholm
Roslagsbrännare-panna Aquator från -64
Vämepump luft/luft
Equinoxe
Fröträd

Inlägg av Equinoxe »

Pelletsinstallatören var hemma i fredags för att finjustera brännaren med rökgasmätare. Han sa också att membranet var trasigt och att det bara var att byta.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Jag har alla element i samma plan i huset (samma som pannan). Inga element eller ledningar når högre än halva pannhöjden. Innebär det att jag inte skall ha något tryck i trycktanken?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Stefan E
Ungskog

Inlägg av Stefan E »

Jag har också problem med trycket, varierer från 0 - 1,7. Jag kollade min "Röda burk", den är full med vatten. Är det bara att byta då? Eller finns det något hopp?
Janfire, Parca -69, veckoförråd.
110 kvm + 110 kvm inredd källare.
tierparn
Prima virke

Inlägg av tierparn »

Till Stefan E : prova och fyll på din "Röda burk" med lite luft. Ta en kompressor och ett munstycke som man har till bilen när du fyller på däcken. Det brukar stå hur mycket det är förtryckt med. Brukar vara c:a 0,5 bar.
Hoppas att detta funkar för dig. MVH Tierparn
Trio 330 med en Thermia BeQuem 15 D 7 meter skruv med 2st 90 graders böjar och 8 kubik bulkföråd.
Equinoxe
Fröträd

Inlägg av Equinoxe »

Jag har glömt att skriva hur det gått för mig och mitt expansionskärl-problem.

Jag åkte till en rörkrökarfirma och köpte ett nytt 25-liters expansionskärl för 575 kr inkl moms. På kärlet stod det att det var fyllt med 2 bar. Jag tänkte att det kanske var någon ny teknik som behövde det högre trycket och bytte kärlet. Efteråt fyllde jag på lite vatten så vattentrycket hamnade på 0,8 bar som det ska vara hos mig. Så fort pannan blev kallare så sjönk trycket precis som innan och när den blev varm gick det upp till 1,5 bar. Jag letade lite på nätet och såg en som skrivit på Byggahus.se:s forum att han också hade 2 bars tryck när han fick sitt kärl. Tydligen så ska kärlet tömmas till rätt mottryck. Jag tömde ut luft (efter att gjort vattentrycket trycklöst) så jag hade 0,6 bar. Nu fungerar det igen och jag har 0,8±0,1 bar ungefär.

Fyller de kärlen med 2 bars tryck bara för att man inte ska behöva fylla på med luft vid installation utan bara behöva tömma? Låt säga att en rörmockare ska byta kärl i ett 4-våningarshus så ska väl mottrycket vara högre än 0,8 bar? Då behöver inte rörmockaren ta med sig kompressor utan bara tappa ur luft till lagom mängd. Kan det vara så eller varför levereras ett nytt kärl med 2 bars tryck?

/Anders
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

eller så att alla som vill fixa själva inte ska fatta att det blir knas så
då får ju rörpularna mera arbete , hoppas att jag har fel
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Stefan E
Ungskog

Inlägg av Stefan E »

Jag fyllde på med lite luft, blev mycket bättre. Nu varierar trycket mellan 1 - 1,5.
Tyvärr kan jag inte läsa av ngt tryck eftersom det kommer ut vatten så fort jag försöker läsa av. Men, men betydligt bättre blev det nu. :D
Janfire, Parca -69, veckoförråd.
110 kvm + 110 kvm inredd källare.
Skriv svar