PellX som stannar hela tiden
PellX som stannar hela tiden
Hejs
Som ny på forumet vill jag be om ursäkt ifall informationen jag söker redan finns. Har sökt men hittar inget bra svar.
Har en PellX-brännare som eldar i en Albin ved/oljekombipanna. Denna matar en 750l acktank som värme sedan shuntas ut i radiatorerna ifrån. Sent i höstas började den strula en del och jag fick stopp nån gång i veckan. Tidigare stannade den bara när jag glömt fylla veckoförrådet. Och en gång när fläkten pajjade men det var lättbytt (bytte tändslinga samtidigt).
Nu på sista tiden går den inte ens en hel cykel, ibland stänger den av under uppvärmning (alltså på väg mot inställda 75C laddtemp) och ibland medans den ligger och pytsar värme till tanken.
Det jag tycker att jag kontrollerat är att fläkten och tändslingan (bättre benämning på "tändslinga"?) funkar som de ska. Testade att T-röda optiska sensorn men ingen bättring.
Detta mynnar ut i tre frågor
1) jag som är ganska novis är inte med på vilka bakgrundsfakta som ni experter behöver, vad måste jag ta reda på?
2) nån som sitter på stalltips om vad jag kan kolla? Även om jag är novis på pellets är jag rätt händig.
3) nån som kan rekomendera en BRA serviceperson/kille/firma i närheten av Örebro? Bästa jag vet än så länge är Örebrosotarn men vill ha tips om andra/fler.
Som ny på forumet vill jag be om ursäkt ifall informationen jag söker redan finns. Har sökt men hittar inget bra svar.
Har en PellX-brännare som eldar i en Albin ved/oljekombipanna. Denna matar en 750l acktank som värme sedan shuntas ut i radiatorerna ifrån. Sent i höstas började den strula en del och jag fick stopp nån gång i veckan. Tidigare stannade den bara när jag glömt fylla veckoförrådet. Och en gång när fläkten pajjade men det var lättbytt (bytte tändslinga samtidigt).
Nu på sista tiden går den inte ens en hel cykel, ibland stänger den av under uppvärmning (alltså på väg mot inställda 75C laddtemp) och ibland medans den ligger och pytsar värme till tanken.
Det jag tycker att jag kontrollerat är att fläkten och tändslingan (bättre benämning på "tändslinga"?) funkar som de ska. Testade att T-röda optiska sensorn men ingen bättring.
Detta mynnar ut i tre frågor
1) jag som är ganska novis är inte med på vilka bakgrundsfakta som ni experter behöver, vad måste jag ta reda på?
2) nån som sitter på stalltips om vad jag kan kolla? Även om jag är novis på pellets är jag rätt händig.
3) nån som kan rekomendera en BRA serviceperson/kille/firma i närheten av Örebro? Bästa jag vet än så länge är Örebrosotarn men vill ha tips om andra/fler.
Huset:
Träkåk, 2-plan med källare, byggt 1921 i södra Örebro. 115m2 + 40 i källaren.
Värmen:
PellX-brännare i en Albin ved/oljekombi som matar en 750l acktank. Mafa veckoförråd. Elpatron i tanken.
Loggar (under uppbyggnad) med Logger2020.
Värmen:
PellX-brännare i en Albin ved/oljekombi som matar en 750l acktank. Mafa veckoförråd. Elpatron i tanken.
Re: PellX som stannar hela tiden
Kan prova att mäta upp flamvakten (vid bra låga)..skall väl ligga vid 3 v DC...
Mvh
Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Tackar. Utmärkt tips. Något jag borde tänkt på själv iom att jag kom så långt att jag gjorde rent den...
Hur fungerar den, 0V vid vila och 3V max vid "fullt drag" ?
Eller är frågan omöjlig att svara på för att alla funkar olika kanske?
Går det att få tag på kopplingsschema för PEllX'n ? Tänker att det vore enkelt att mäta på plinten som sitter på CPU-kortet.
Note to self: "optiska sensorn" kallas flamvakt
Hur fungerar den, 0V vid vila och 3V max vid "fullt drag" ?
Eller är frågan omöjlig att svara på för att alla funkar olika kanske?
Går det att få tag på kopplingsschema för PEllX'n ? Tänker att det vore enkelt att mäta på plinten som sitter på CPU-kortet.
Note to self: "optiska sensorn" kallas flamvakt

Huset:
Värmen:
Värmen:
Följ kablarna (vita?)och mät på plinten,,det blir bra det
Mvh

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
Går det att sätta jordpinnen till chassiet, när man mäter?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Stämde bra detronald skrev:Följ kablarna (vita?)och mät på plinten,,det blir bra det![]()
Mvh

Tog isär brännaren och listade ut vilka sladar som hörde till flamvakten (mycket riktigt vita). Tog även loss vakten och gjorde rent ordentligt med T-röd.
Monterade tillbaka utan kåpan så jag kom åt plinten (pinne 17 & 18). 5V med spänning påslagen men utan att bränning startat. Efter ett tag kom bränningen igång och då var vi snabbt nere på låga 3volt. Schysst tänkte jag... Efter ytterliggare ett tag visar dock voltmetern som lägst 1.2V och upp till kanske 2V precis efter pellets matats in.
Är slutsatsen att flamvakten har gått till de sälla jaktmarkerna och jag bör beställa ny (tips på var?) omedelbums ?
Huset:
Värmen:
Värmen:
Här finns två alternativ.Du får kolla viken som ser lika ut som din.
http://shop.covarme.se/ariterm-kmp-bran ... nnare.html
http://www.ved-pellets.se/butik/commerc ... og_pid=yes
http://shop.covarme.se/ariterm-kmp-bran ... nnare.html
http://www.ved-pellets.se/butik/commerc ... og_pid=yes
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Tack Taxen. ved-pellets hade jag t.o.m hittat själv som alternativ
Tycker den ser ut precis som min.
Misstänker att mina mätningar tyder på att vakten gett sig ?!

Tycker den ser ut precis som min.
Misstänker att mina mätningar tyder på att vakten gett sig ?!
Huset:
Värmen:
Värmen:
Du skulle kunna göra en annan test,med att lyfta/fälla ut brännaren och ta bort kabeln till skruven och sen låta den gå igång med tändelementet och då lysa med en ficklampa in i brännaren.Då skall elementet slockna och fläkten starta.Om du tar bort lampan så skall brännaren stanna för den ser ingen "låga"
Det kan du prova med för då slipper du ha pellets som brinner.
Det kan du prova med för då slipper du ha pellets som brinner.
Pelletseldare sen -00
Hmm vid stabil drift skall den va kring 3 V...(helst inte över det)...
Hur gammal är brännaren eller ung"
?
Fallrörsböjen blir inte för varm?
Mvh
Hur gammal är brännaren eller ung"

Fallrörsböjen blir inte för varm?
Mvh
Taxen => toppentips. Låter så enkelt att jag borde kommit på det själv, hehe
Ronald => jobbar med sensorer n' stuff hela dagarna och det känns som jag beställer en ny på en gång så kan man vara relativt säker på att det inte är problemet. Använder Taxens metod för att testa.
Jag har bott i huset fem år, skulle gissa att den är 7-12 år gammal. Vet tyvärr inte om det var de vi köpte av som installerade eller t.o.m den förre dem.
Varm fallrörsböj... hmmm.... tror inte det, inget jag noterat iaf. Hur varm är för varm?
Ronald => jobbar med sensorer n' stuff hela dagarna och det känns som jag beställer en ny på en gång så kan man vara relativt säker på att det inte är problemet. Använder Taxens metod för att testa.
Jag har bott i huset fem år, skulle gissa att den är 7-12 år gammal. Vet tyvärr inte om det var de vi köpte av som installerade eller t.o.m den förre dem.
Varm fallrörsböj... hmmm.... tror inte det, inget jag noterat iaf. Hur varm är för varm?
Huset:
Värmen:
Värmen:
Ja du skall kunna hålla handen där.."Helst inte kunna steka ägg liksom=ljummet helt enkelt
Annars tar flamvakten lite mer stryk än den behöver om du har lite bakvärme..(ja även tändelement mm)
Jaa köp ett ny f-vakt kostar ju inte kallingarna" precis...
Mvh
Annars tar flamvakten lite mer stryk än den behöver om du har lite bakvärme..(ja även tändelement mm)

Jaa köp ett ny f-vakt kostar ju inte kallingarna" precis...

Mvh
Här gjorde jag en test.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=13&t=12959
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=13&t=12959
Pelletseldare sen -00
Ronald => ok. Har testat och det är sådär ljummet och skönt att hålla handen på röret när det är som varmast. Skulle gissa på att det är "spot on". Ungefär som Taxens 25C.
Taxen => kul test med effekten där. Ska försöka testa samma sak när skrotet fungerar som det ska igen.
Om det nu visar sig inte vara flamvakten, vad kan det då vara? Vilka fler enkla tester/mätningar kan man göra? Tänker t.ex om tempgivaren som ger stoppsignal till brännaren fått spel...
Kom på en annan grej. Tidigare i höst testade jag med ett annat märke på pellets som jag var nöjd med. Framförallt priset. När jag sen köpte en omgång till av samma tyckte jag de dammade extra mycket (alltid svårt med subjektiva "dammbedömningar"). Då fick jag förr mig att skruven inte fickmed sig pellets utan bara så att säga stod och slirade i dammet som var längst ner i veckoförrådet.
Min tanke nu är, vet egentligen inte varför, att inte skruven går som den ska. Har inte kollat på brännaren men visst borde det finnas kopplingar på plinten som drar ett relä som ger 220 till skruvmotorn?! Vilka stift är det isf jag bör mäta på?
Taxen => kul test med effekten där. Ska försöka testa samma sak när skrotet fungerar som det ska igen.
Om det nu visar sig inte vara flamvakten, vad kan det då vara? Vilka fler enkla tester/mätningar kan man göra? Tänker t.ex om tempgivaren som ger stoppsignal till brännaren fått spel...
Kom på en annan grej. Tidigare i höst testade jag med ett annat märke på pellets som jag var nöjd med. Framförallt priset. När jag sen köpte en omgång till av samma tyckte jag de dammade extra mycket (alltid svårt med subjektiva "dammbedömningar"). Då fick jag förr mig att skruven inte fickmed sig pellets utan bara så att säga stod och slirade i dammet som var längst ner i veckoförrådet.
Min tanke nu är, vet egentligen inte varför, att inte skruven går som den ska. Har inte kollat på brännaren men visst borde det finnas kopplingar på plinten som drar ett relä som ger 220 till skruvmotorn?! Vilka stift är det isf jag bör mäta på?
Huset:
Värmen:
Värmen:
Nya flamvakten kom idag. Monterade men fick svårt att testa då sonen är sådär feberförbannad som bara en tvååring kan vara samtidigt som frugan gravidkräks å det grövsta...
Men. Fick några minuter på mig och kom fram till att jag inte noggrant noterade + och - på den gamla. Men nog är 17 minus och 18 plus ?! Dem nya vakten var ju så fin att den hade en röd och en blå sladd. Satte blå på 17 och röd på 18...
Kom inte så långt att jag kunde mäta på den nya för det blir driftstopp innan det brinner ens så mycket. Ena försöket jag tittade på gick inte skruven alls varför den nu är min huvudmisstänkte. Jag vet att dem kan snurra för det gör den ibland (och går att tvångsköra med 220). Idéer? Vad kan jag felsöka? Hur?
Skriver detta på telefon med feberson bredvid mig så allt kanske inte hänger ihop till 100, ber om överseende med det
Men. Fick några minuter på mig och kom fram till att jag inte noggrant noterade + och - på den gamla. Men nog är 17 minus och 18 plus ?! Dem nya vakten var ju så fin att den hade en röd och en blå sladd. Satte blå på 17 och röd på 18...
Kom inte så långt att jag kunde mäta på den nya för det blir driftstopp innan det brinner ens så mycket. Ena försöket jag tittade på gick inte skruven alls varför den nu är min huvudmisstänkte. Jag vet att dem kan snurra för det gör den ibland (och går att tvångsköra med 220). Idéer? Vad kan jag felsöka? Hur?
Skriver detta på telefon med feberson bredvid mig så allt kanske inte hänger ihop till 100, ber om överseende med det

Huset:
Värmen:
Värmen: