En del nybörjarfrågor, Eurofire small

Användarens profilbild
krillo
Prima virke
Kontakt:

Re: En del nybörjarfrågor, Eurofire small

Inlägg av krillo »

Hur mäter man effekten på bästa sätt?

Skall kolla det där med fallröret ikväll, för den har garanerat stannat så jag kan vara med i hela processen :)
Baxi Eurofire 20 kW. Mill 3. ver. 6.1.0
Euronom P20 UB
Tigex® 25
Laddomat 21
ThermOmatic ERA 10
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Finns det inte redan på menyn i Eurofire en funktion som matar fram pellets en viss tid. Sedan får man väga och titta i en tabell?
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Användarens profilbild
krillo
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av krillo »

Alla inställningar som syns i displayen redovisade jag på föregående sida, jag har inga fler data att visa. Om det inte måste göras några speciella knapptryckningar för att få fram dom.
Euronom P20 UB
Tigex® 25
Laddomat 21
ThermOmatic ERA 10
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

I bruksanvisningen står det hur man ska köra test programmet.Det simmulerar 10 minuters drift tror jag de va.Den mängden pellar väger man å jämnför med lathunden. Jag gissar på att brännaren ligger på ca 17 kw.Testa 1,5 i matning max, 1,0 matning min.
Användarens profilbild
krillo
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av krillo »

Ok, skall göra testet.

I morse så kanske jag hittade en av anledningarna till stoppet. Jag var på plats just när brännaren hade dragit igång, såg att den larmade samt att det luktade lite rök. Fallröret var något varmt, jag tog bort matarröret och såg att det var låga nere i brännaren samt att rök kom upp ur fallröret. Det var inget drag i skorstenen.
Skorstenen är hög på huset, jag har inte mätt den men en uppskattning på runt 10m+ från pannan. Efter jag öppnat brännaren (vilket medförde lite rök som bolmade in :) ) så verkade det bli sug igen och allt startade upp.

Nu säger jag inte att alla stopp beror på dåligt drag i skorstenen men det skulle kanske förklara varför den stannar så ofta. Det börjar brinna och blir för varmt i fallröret och bakbrandssensorn löser ut? I morse var det kallt ute, runt 0 grader och dimmigt som bara den.

Kanske värt att luska lite mer i detta, men vad gör man åt en skorsten med dåligt drag? Fläkt?
Euronom P20 UB
Tigex® 25
Laddomat 21
ThermOmatic ERA 10
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Står det enbart "Larm" på displayen vid stop så är det inte bakvärme som är orsaken. Överhettningsskyddet måste återställas manuellt på fallröret, samt att det stått "Larm säkerhetskrets" på displayen.

Möjliga orsaker vid "Larm" är: Misslyckad start eller ev. problem med fotocellen.

Börja med att kontrollera startdosen, ska vara mellan 2.5-3.0dl. Ställ Dos2 på 0, är inte hälsosamt att mata på mer pellets under ett tändingsförsök....kan smälla ordentligt. Den ska tända på första försöket utan minsta problem. Min Matning kan du sänka till 0,4-0,5 brukar gå fett som fan i starten med högre matning, kan ev. göra att fotocellen har svårt att se elden.

Läs instruktionsboken noga http://www.baxi.se/UppladdadeFiler/Manu ... _rev12.pdf

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Användarens profilbild
krillo
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av krillo »

Tack Vednisse,

Skall ändra dessa värden och se om det påverkar driften. Ljust nu verkar acctanken hålla värmen bra vilket gör antalet starter ganska få. Tar lång tid att testa teorier :)

En generell fråga, ser att leveransinställningen på "Till" är 70 grader, tidigare ägaren har ställt ner den till 50 grader. Vad kan tanken bakom det vara? Färre starter och intensivare drift? Medför inte det att pannan blir onödigt kall mellan starterna?
Euronom P20 UB
Tigex® 25
Laddomat 21
ThermOmatic ERA 10
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Använder du ackstyrningen i Plc'n? Du kan se om du har två tempgivare ansluta i plcenheten, i så fall sitter det en extra i "anslutning för extra temperaturgivare" (mittersta uttaget i raden av tre).

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Användarens profilbild
krillo
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av krillo »

Verkar inte så, sitter bara en sladd där, Bild
Euronom P20 UB
Tigex® 25
Laddomat 21
ThermOmatic ERA 10
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Ok, då har du bara den vanliga tempgivaren. Svår att svara på vad som är lämpliga start/stoptemperaturer då, beroende på vart givaren är placerad.

För att komma tillrätta med driftproblem får du helt enkelt hålla koll på brännaren och se i vilket skede den stannar. Men som sagt kontrollera att startdosen är strax under eller max 3dl som nummer ett, sen kan du hålla ett öga på fotocellens värde i displayen under uppstarten (tills brännaren gått över till Max Effekt). Tror att gränsvärdet ligger på 10 i din mjukvara, skulle det vara så att den inte lyckas stabilisera sig över 10 och stannar innan brännaren gått över i full drift så återkom för tips på åtgärder.

/Vednisse
Användarens profilbild
krillo
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av krillo »

Jag vill lägga till en observation som jag tror kan vara viktig. Varje gång den stannat, öppnar jag och suger rent med asksugen. När jag gjort så har den alltid startat fint (av kanske 10 testade gånger). Jag tror problemet uppstår vid start #2 och efterföljande.
Euronom P20 UB
Tigex® 25
Laddomat 21
ThermOmatic ERA 10
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Mät upp startdosen som vednisse nämner..så tror jag ni närmer er...pudelns k.. :wink:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Varför jag påpekade vilken version du har på PLC,n Beror på att de e olika värden. Den ena sorten ska ha 1,0 i låg.Å sen kommer resten beronde på panntyp, Å man finlirar med luften.Allt ska tydligen inte va enkelt!!
Användarens profilbild
krillo
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av krillo »

Ok, startdosen verkar vara 156g eller 15 kW. Tror det motsvarade 2.4dl också. Vad betyder detta då :)
Euronom P20 UB
Tigex® 25
Laddomat 21
ThermOmatic ERA 10
Användarens profilbild
krillo
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av krillo »

Följande hände vid förmiddagens uppstart:

1. Brännaren matar på startdos (rester från tidigare lyckad bränning finns kvar i kammaren) justerade värden enligt tidigare förslag.
2. Tändning startar, jag kan se ljusfladder från låga i fallröret
3. Fotocellen börjar vandra upp till 4-5, gränsvärde är 2 enligt display.
4. Vid 4 slår fläkten på. Fläkten går kanske 10-15 sekunder.
5. ****LARM****
6. Stopp

Förskte flera starter, efter varandra (avledde de extra pellets som skulle doserats). Till slut fick jag tammsuga ur alla rester och gjorde en nystart. då tände det.
Någon som har en diagnos?
Euronom P20 UB
Tigex® 25
Laddomat 21
ThermOmatic ERA 10
Skriv svar