En del nybörjarfrågor, Eurofire small
En del nybörjarfrågor, Eurofire small
Hej på er,
Har precis flyttat in i huset och fått en pelletskamin i knät. Mina kunskaper inom detta ämnet är starkt begränsade och jag har en del frågor.
Har en Eurofire small från Baxi, pannan är en Euronom (modell osäkert i skrivande stund).
1. Pannan verkar stanna en 2-3 ggr i veckan och i kontrollpanelens fönster visas ***LARM***, jag har inte riktigt förstått vad felet är men jag öppnar brännaren som då brukar vara vara full med aska/brända pellets. Dammsuger upp det och startar om. Detta verkar lösa problemet för stunden. Är det normalt med så många driftstopp?
2. Läser en del om att folk justerar brännaren när dom byter pelletsmärke. Har inte riktigt förstått vad man justerar. Antar att man gör det via PLC'n.
3. Hur skall pellets förvaras, förra ägaren hade sina pallar i kallgaraget. Kan detta orsaka fukt i påsarna?
Tack på förhand!
Har precis flyttat in i huset och fått en pelletskamin i knät. Mina kunskaper inom detta ämnet är starkt begränsade och jag har en del frågor.
Har en Eurofire small från Baxi, pannan är en Euronom (modell osäkert i skrivande stund).
1. Pannan verkar stanna en 2-3 ggr i veckan och i kontrollpanelens fönster visas ***LARM***, jag har inte riktigt förstått vad felet är men jag öppnar brännaren som då brukar vara vara full med aska/brända pellets. Dammsuger upp det och startar om. Detta verkar lösa problemet för stunden. Är det normalt med så många driftstopp?
2. Läser en del om att folk justerar brännaren när dom byter pelletsmärke. Har inte riktigt förstått vad man justerar. Antar att man gör det via PLC'n.
3. Hur skall pellets förvaras, förra ägaren hade sina pallar i kallgaraget. Kan detta orsaka fukt i påsarna?
Tack på förhand!
Baxi Eurofire 20 kW. Mill 3. ver. 6.1.0
Euronom P20 UB
Tigex® 25
Laddomat 21
ThermOmatic ERA 10
Euronom P20 UB
Tigex® 25
Laddomat 21
ThermOmatic ERA 10
Re: En del nybörjarfrågor, Eurofire small
1: Antalet driftstopp är definitivt inte normalt! Faktisk ska man inte ha någon alls men jag skulle som mest acceptera 1 per månad.
2: Man justerar doseringen. Olika märken är pressat olika hårt och även inom samma märke varierar det lite. Hur man gör denna justering på din brännare har jag ingen aning om.
3: Förvaringen beror på hur lång tid det rör sig om. Om pallen är "stängd" som vid leverans och det inte är skador på plasten ska den fint klara att stå under tak en vinter och mer. Lite fukt kommer den att suga åt sig men inget som ska vara ett problem. Är det det minska skada på plasten är det inget bra. En öppnat pall bör tas in snarast, i mån av plats.
2: Man justerar doseringen. Olika märken är pressat olika hårt och även inom samma märke varierar det lite. Hur man gör denna justering på din brännare har jag ingen aning om.
3: Förvaringen beror på hur lång tid det rör sig om. Om pallen är "stängd" som vid leverans och det inte är skador på plasten ska den fint klara att stå under tak en vinter och mer. Lite fukt kommer den att suga åt sig men inget som ska vara ett problem. Är det det minska skada på plasten är det inget bra. En öppnat pall bör tas in snarast, i mån av plats.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är det en pelletskamin eller en panna du har.
Vad är en Eurofire small?
Antar att det är en euronompanna med Eurofire brännare.
Ladda ned hanboken från Baxi och läs hur det fungerar först.
Titta vad det är för larm och följ anvisningrna i handboken.
Blir brännaren överfull med pellets beror det nog på att draget är för dåligt eller att matningen är för hög.
Smutsiga fläktblad minskar fläktens effekt så rengör där.
Finns det dragbegränsare?
Vad är en Eurofire small?
Antar att det är en euronompanna med Eurofire brännare.
Ladda ned hanboken från Baxi och läs hur det fungerar först.
Titta vad det är för larm och följ anvisningrna i handboken.
Blir brännaren överfull med pellets beror det nog på att draget är för dåligt eller att matningen är för hög.
Smutsiga fläktblad minskar fläktens effekt så rengör där.
Finns det dragbegränsare?
TMV Attack 2000, Bionordic Viking 9990
Tack för svaren.
* Det är en panna, ursäkta förvirringen.
* Jag trodde brännaren hette så, Baxi Eurofire small, tror Eurofire small dyker upp i PLC-displayen.
* Skall försöka få tag i rätt modellnummer och se vad jag kan läsa mig till.
* Vet inte om brännaren blir överfull, dock så är det ju något som gör att processen stannar och att fläkten inte blåser ur det som skall bort.
* Skall se om jag kan hitta in till fläkten och se hur den ser ut.
* Jag vet inte riktigt vad en dragbegränsare är, men på andra sidan väggen sitter det någon form av spjäll eller lock som vippar ut och in. Misstänker att det kanske är vad du pratar om.
* Det är en panna, ursäkta förvirringen.
* Jag trodde brännaren hette så, Baxi Eurofire small, tror Eurofire small dyker upp i PLC-displayen.
* Skall försöka få tag i rätt modellnummer och se vad jag kan läsa mig till.
* Vet inte om brännaren blir överfull, dock så är det ju något som gör att processen stannar och att fläkten inte blåser ur det som skall bort.
* Skall se om jag kan hitta in till fläkten och se hur den ser ut.
* Jag vet inte riktigt vad en dragbegränsare är, men på andra sidan väggen sitter det någon form av spjäll eller lock som vippar ut och in. Misstänker att det kanske är vad du pratar om.
Euronom P20 UB
Tigex® 25
Laddomat 21
ThermOmatic ERA 10
Euronom P20 UB
Tigex® 25
Laddomat 21
ThermOmatic ERA 10
Då har du i alla fall dragbegränsare. Är den rätt inställd så har brännaren ett jämnt drag att jobba emot.
Om matningen är för stor hinner inte pellets brinna undan och det samlas mer och mer halvförbränt i röret och till slut slocknar det.
Att det stannar kan också bero på att fotocellen som ser om det brinner är smutsig.
Om matningen är för stor hinner inte pellets brinna undan och det samlas mer och mer halvförbränt i röret och till slut slocknar det.
Att det stannar kan också bero på att fotocellen som ser om det brinner är smutsig.
Kolla vilken version PLC;n har.Den gamla å nya skiljer lite i värdena.Milenium 1,2,3. Men som sagt Ladda ner manualen på Baxi å läs igenom hela innan du börjar röra nått.
Manualen lämnade en del att önska i fråga om tydlighet.
Hur uppdateras PLCn?
Hur uppdateras PLCn?
Euronom P20 UB
Tigex® 25
Laddomat 21
ThermOmatic ERA 10
Euronom P20 UB
Tigex® 25
Laddomat 21
ThermOmatic ERA 10
Eldvin menade nog: Välj den manual som motsvarar årsmodellen på din brännare. Finns med både Millenium II och Millenium III PLC.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Jo det hängde jag med på, men som van från datorvärlden brukar nyare mjukvara medföra förbättringar. (I de flesta fall
)

Euronom P20 UB
Tigex® 25
Laddomat 21
ThermOmatic ERA 10
Euronom P20 UB
Tigex® 25
Laddomat 21
ThermOmatic ERA 10
Japp Krillo, Hurevida man uppgraderar Mjukvaror är jag inte så insatt i,Kanske nått prom som går att byta
Vore kanske en bra början å få igång på grejjerna först.Jag minns ej,men tror det står i displayen nått om tillvernings år eller liknande

Hellu,
PLCn programmeras genom att du skickar in den för omprogrammering. Mer tekniskt görs det genom att man ansluter en sladd till PLCn och laddar upp ett nytt program. Nu är detta program inte fritt och du kan inte göra der själv även om du råkar ha en programmeringssladd. Eurofires program är låsta med kod så det är svårt att läsa ut dess från PLCn.
/Peter
PLCn programmeras genom att du skickar in den för omprogrammering. Mer tekniskt görs det genom att man ansluter en sladd till PLCn och laddar upp ett nytt program. Nu är detta program inte fritt och du kan inte göra der själv även om du råkar ha en programmeringssladd. Eurofires program är låsta med kod så det är svårt att läsa ut dess från PLCn.
/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Ok, kanske nått för framtiden då. Nu var jag vaken när brännaren gjorde en renblåsning och ställde sig i vänteläge. Öppnade och såg att det fortfarande var fullt med aska i brännaren. Skall det vara det? Trodde fläkten skulle blåsa ut allt?
Euronom P20 UB
Tigex® 25
Laddomat 21
ThermOmatic ERA 10
Euronom P20 UB
Tigex® 25
Laddomat 21
ThermOmatic ERA 10
Du har ju inte lämnat några uppgifter själv. Vad är det för panna, har du tilluft i pannrummet, finns dragbegränsare, vilken effekt körs brännaren på (finns tom. ett färdigt program i PLC:n för det).
Är det en gammal Euronom oljepanna är den kanske lika dålig som min panna. Högt mottryck i den pannan gjorde att jag bytte min Eurofire till en annan brännare. I Eurofire så grodde askan igen luftslitsarna så förbränningen blev dålig. Efter 3-4 dagar måste brännaren rengöras.
Kanske är ditt problem liknande.
Är det en större panna är det bara att justera in brännaren och elda på.
Är det en gammal Euronom oljepanna är den kanske lika dålig som min panna. Högt mottryck i den pannan gjorde att jag bytte min Eurofire till en annan brännare. I Eurofire så grodde askan igen luftslitsarna så förbränningen blev dålig. Efter 3-4 dagar måste brännaren rengöras.
Kanske är ditt problem liknande.
Är det en större panna är det bara att justera in brännaren och elda på.
Då skall vi se vad jag kan uppbringa:
Baxi Eurofire M3
Euronom P20 UB
Dragbegränsare
Tilluftsventil i garagedörren
Värden i PLC:
Temperatur
Till: 50
Från 80
Fotocell
Nu stod den i vänteläge så antar att siffrorna inte är intressanta
Start
Start 35.5
Dos 2 12.0
Vänta 40.0
Matn.pellets
Min 0.8
Max 1.7
Fläktvärden
Tändn. 158
Max 173
Statistik
Start 4199
Drift 7033h
Vers. 6.1.0
Temp2 100
Baxi Eurofire M3
Euronom P20 UB
Dragbegränsare
Tilluftsventil i garagedörren
Värden i PLC:
Temperatur
Till: 50
Från 80
Fotocell
Nu stod den i vänteläge så antar att siffrorna inte är intressanta
Start
Start 35.5
Dos 2 12.0
Vänta 40.0
Matn.pellets
Min 0.8
Max 1.7
Fläktvärden
Tändn. 158
Max 173
Statistik
Start 4199
Drift 7033h
Vers. 6.1.0
Temp2 100
Euronom P20 UB
Tigex® 25
Laddomat 21
ThermOmatic ERA 10
Euronom P20 UB
Tigex® 25
Laddomat 21
ThermOmatic ERA 10
Är det en Exonom P20 UB ska det inte vara något problem att få brännaren att fungera.
Utan att mäta upp effekten har du inte mycket att utgå ifrån.
Blir fallröret varmt så det inte går att hålla i och kommet det ut gas ur fallröret när du tar bort slangen så är effekten för hög så att den stannar för överhettning och det blir LARM.
Är det fotocellen som har för låg känslighet så finns en justering för det.
Utan att mäta upp effekten har du inte mycket att utgå ifrån.
Blir fallröret varmt så det inte går att hålla i och kommet det ut gas ur fallröret när du tar bort slangen så är effekten för hög så att den stannar för överhettning och det blir LARM.
Är det fotocellen som har för låg känslighet så finns en justering för det.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1