Ved till Pellets

Skriv svar
HelgeM
Frö

Ved till Pellets

Inlägg av HelgeM »

Hej

Jag skulle vilja få råd angående byte från ved till pellets i min Baxi Solo Inova 30 kw panna.
Hur tror ni en sådan lösning skulle fungera? jag har en 3000 liters accumulator tank och det bästa är om den får vara kvar som den är.
Jag väljer en EcoTec Bioline 20
bulan
Ungskog

Re: Ved till Pellets

Inlägg av bulan »

Hej Helge,

Är du säker på att en Ecotec Bioline är rätt typ av brännare i den pannan?

Saxat från Baxi's hemsida:

Går det att koppla in pelletsbrännare i Solo Plus/Innova?
Svar:
Ja det går bra! Det ska vara en brännare som brinner framåt eller vissa uppåt, med riktplåt (som riktar lågan snett framåt).

I Solo Plus ska den sitta i undre luckan (askluckan). Till vår brännare eurofire så skickar vi med en plåt som passar direkt på lucksargen. Montagesats skall användas, artnr 9180.

I Solo Innova ska den också sitta i undre luckan (absolut aldrig i övre). Det finns en pelletsbrännarlucka, art 6201419, som man skiftar med askluckan vid användning.

Man kan givetvis sätta brännaren direkt i orginallucka vid permanent drift.
No trees were killed in the creation of this message.
However, many electrons were terribly inconvenienced.
HelgeM
Frö

Inlägg av HelgeM »

Hej,
Nej jag är inte säker på vilken brännare som kommer att fungera bäst, jag tar ju ur keramiken så då borde kanske en uppåt brinnande fungera, finns det några bra förslag på andra brännare som kan vara lämpliga/driftsäkra ?
Hur kommer acctanken på 3000 liter att fungera tror ni ?
är det för mycket vatten att värma i onödan ?

Mv. H // Helge
protoflax
Fröträd

Inlägg av protoflax »

Ger Baxi rekommendation om en framåtfrinnande brännare ska det nog vara så.

Nu vill nog ingen ge sig in och svara i den här frågan sedan Honda kom med sitt låg rökgastemperatur - hög verknigsgrad. De som kom med riktiga upplysningar mer eller mindre idiotförklarades av Honda och han tjatade i evighet samma ramsa.
Jag ger dig bara ett riktigt råd så får han tjata hur mycket som helst sedan.

För att du ska slippa få för låg rökgastemperatur och för att du ska få bästa verkningsgrad på pannan så borde du hålla brännarens effekt kring 20-30 kW. En 20 kW brännare kan klara av uppgiften men får då gå med full effekt som kanske påverkar brännardelarnas livslängd. En 30 kW brännare är bättre avpassad om du kan få tag på någon.
Har du vedpanna har du också nog en tegelskorsten och då måste du ha tillräckligt hög rökgastemperatur i skorstenstoppen för att undvika skadlig kondens.

Tackar och slutar. Blir det tjat och idiotförklaring för detta så lämna den här tråden och starta en ny tråd. :)
TMV Attack 2000, Bionordic Viking 9990
HelgeM
Frö

Inlägg av HelgeM »

Hej
Skorstenen är en ca. 4 meter lång rostfri, 15 cm isolerad modul skorsten

Mv. H // Helge
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Själv vet jag inget om din panna och avstår därför naturligtvis från att ge några råd om vilken brännare som passar. Generellt har protoflax rätt i att man ofta behöver en "stor" brännare i en "stor" panna för att undvika skadligt låg rökgastemperatur.

Det andra som protoflax hänvisar till är en gammal lång diskussion som delat forumet i två delar: en del som hävdar att ju mera energi pannan tar tillvara ur förbränningsgaserna desto kallare blir de, och en annan som hävdar att ifall pannan är för stor i förhållande till brännaren så har energin i rökgaserna inte tagits tillvara trots att de ändå har kylts av.

Ifall du har något intresse av den diskussionen så kan jag länka till den, varför protoflax försöker starta den diskussionen igen i din tråd begriper jag inte.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Nu ska vi väll ändå inte bli osams !! Bara för att Honda har sina ideer!! Var och en blir salig på sin tro! Men faktum är i detta fall att Ecctek är olämplig!! Även om bioline funkar utmärkt i andra pannor.En framåtbrinnade är det som gäller! Vad det gäller effekt så skilljer det sig mellan ved å pellets! En vedpanna skall elda upp en viss mängd ved på en viss tid,vilket ger en effekt.Men vid pelletseldning ger det en annan bild.För där är effekten konstant.Om vi leker med tanken att en 500L tank rymmer 30 kw,så går en 15 kw brännare i 2 H.Och då e pannan varm!! Skorsten lika så.Med en bra dragbegränsare så ventileras skorsten av eftervärmen.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

HelgeM skrev: jag har en 3000 liters accumulator tank och det bästa är om den får vara kvar som den är.
Du kan ha hur stor acktank som helst med pellets eldning, men du behöver inte värma hela acktanken vid laddning (ger nog mer energiförluster än vinster). Din storlek (3000 l) beror ju på hur mycket du ville elda tidigare men med en pelletsbrännare sköts pelletseldandet automatiskt så där behövs inga stora tankar.

Själv har jag en acktank på 1800 l, men storleken är för att solfångarna skall ha något att värma mot. Min pellets brännare värmer bara den översta delen av acktanken, i mitt fall valbart mellan ca 300 eller 500 liter via manuella ventiler (hela går också men det har jag aldrig värmt). Hur många liter som din pelletsbrännare behöver värma beror på hur din acktank ser ut. Eller rättare sagt hur du tar ut VV ur tanken samt var värme uttaget sitter på tanken. Har du beredare i tanken så kanske du måste värma en större del vatten för att få till rätt temp på VV än om du tar ut VV via slingor. Har du en tappvattenautomat så behövs det nog en ännu mindre uppvärmd volym för att få VV. Sedan är det också en fråga om hur mycket VV som du vill plocka ut per gång. Långa duschtider kräver större uppvärmd ackvolym än korta duschar.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar