Dåligt fungerande värmesystem

Skriv svar
Nils_O
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 13 mar, 2012 12:26

Dåligt fungerande värmesystem

Inlägg av Nils_O »

Hej
Vi köpte ett hus för nästan ett år sedan och nu är det verkligen dags att göra något åt uppvärmningen.
En pelletseldning med avbrott då och då har varit påfrestande.
I huset finns en panna Värmebaronen Joker sedan 2003 och en brännare KMP PX21 sedan 2008. Dragbegränsare Tigex.
Har smygläst här några månader om alla åtgärder man ska göra med startdos och uppmätning men inget har hjälpt. Effekten är uppmätt till 14 kW. Turbulatorer finns i pannan. Röktemperatur från pannan 140-150 grader.
Verkar vara bra drag och skorstenen är 8 meter.
Ibland behöver vi vara borta några dagar men det är ju omöjligt med en brännare som stannar lite då och då.
Elpatronen är bara på 6 kW och det räcker knappast för längre avbrott.

Har funderat över lösningar.

Luft-vattenpump och låta pannan stå.
Installera ett vedeldat system.
Installera en riktig pelletspanna.

När vi läst här på forumet om kostnaderna står det klart att inget av de alternativen ryms inom ekonomin.
Bl.a behöver dränering göras runt huset då det finns fuktskador i källaren.

Finns det någon brännare som passar i pannan, ny eller begagnad som bara fungerar när den väl är injusterad och som man kan lita på en kall vinter? Sota pannan en gång i veckan och fylla några säckar pellets är inget problem.
Värmebaronen Joker med PX21
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: Dåligt fungerande värmesystem

Inlägg av deasstore »

Först och främst.
Vad är det händer när den stannar. Någon form av larmmedelande måte väll uppträda.

Är skruven och bottenkonan rensad ifrån spån. Detta kan leda till ojämn pelletsmatning.
Så stannar den pga av lågan försvinner så kan det vara det.
Brännaren är ju inte så lastgammal så den bör fungera.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1906
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Dåligt fungerande värmesystem

Inlägg av GoForIt Pellets »

Hej, och välkommen till forumet!

Vi sitter ju med en identisk panna, också installerad 2003.
Dock med annan pelletsbrännare.

Det första som slår mig är om du har alla turbulatorer i?
Det fungerar inte i vår panna nämligen.

Gällande eleffekten på VB Joker så är den i standard 9 kW (tillval 11 kW).
Det framgår inte hur stort hus du värmer, men nog borde väl dessa 9 kW klara att hålla ett ganska stort hus frostfritt vid ett avbrott i pelletsbrännaren, så att ni kan ha det som säkerhet vid resa etc.

Uppdatera gärna din profil med mer info och fakta, så får du mer och bättre respons.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Dåligt fungerande värmesystem

Inlägg av micke_932 »

Att installera en "riktig" pelletspanna löser inga problem, de flesta brukar kunna lösa sina problem på ett eller annat vis utan att byta brännare, så billigaste lösningen vore nog att försöka fixa till så att brännaren går tillförlitligt, det brukar oftast gå att lösa om man är lite envis.

Som sagt var, om du klurar ut varför den stannar så är det ett stort steg på vägen, det finns många saker som kan spöka, om brännaren går på 14kW så kanske det är för mycket för pannan bara för att ta ett exempel.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1906
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Dåligt fungerande värmesystem

Inlägg av GoForIt Pellets »

14 kW är inget problem för en VB Joker.
Vi kör ju deras egen brännare Viking BIO, som ger 15 resp. 20 kW.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Dåligt fungerande värmesystem

Inlägg av micke_932 »

Det var i och för sig bara ett exempel på vad som kan bråka.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Nils_O
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 13 mar, 2012 12:26

Re: Dåligt fungerande värmesystem

Inlägg av Nils_O »

Tack för den upplysningen GoForIt Pellets. Elpatronen är nog på 9 kW men tyckte att förre ägaren snackade om 6 kW. Hade strulat för honom också och han hade inte fått tillräckligt värme från elpatron förra vintern när det var -25 grader. Huset är 2-plans med källare och 160 kvm boyta. Dåligt isolerat med 2glasfönster.
Sitter turbulatorer i alla rör men tror inte de är av full längd.

Största problemet är att brännaren inte klarar av att starta ordentligt. Har sett att många andra skrivit om samma problem så jag har redan följt de anvisningarna.
Tid är en bristvara om man ska renovera ett hus och jobba om dagarna. Eftersom jag inte är envis säljer jag hällre av det som inte fungerar bra från början och skaffar något som är tänkt att fungera bra för användaren.

En granne här bredvid har en likadan brännare sedan -07 som han kostat på en massa pengar i reservdelar och servicebesök. Fungerar något bättre än min men inte särskilt bra.
Vill inte fastna i samma kostnadsfälla.
Värmebaronen Joker med PX21
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1906
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Dåligt fungerande värmesystem

Inlägg av GoForIt Pellets »

Vad har ni för huvudsäkring?
Fullt tillslag på båda patronerna kräver ju att effekten finns tillgänglig.
Pannan har en inbyggd belastningsvakt, som rätt installerad mäter effektuttaget på huvudsäkringarna.
Och 9 kW räcker ju inte för full uppvärmning vid -25°, men det ska ju lugnt fixa att hålla det frostfritt.

Jag kan tyvärr inget om PX21, men det borde det ju finnas andra som kan här på forumet....
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Dåligt fungerande värmesystem

Inlägg av Eldvin »

En Px21a ska gå som tåget! Men då ska den va rätt justerad! Pelletsbromsar i! En startdos på ca 200 gramm.Kolla så tändellementet sitter rätt.Lågfart bort kopplad. Rätt effekt till pannan.Rätt fläkt.nyaste prossesor.Och en fräsch flamvakt.I enstaka fall kan tempgivarn gett upp.Kolla detta!! Å sisst å inte minst en riktig dragbegränsare!
velund
Entusiast!
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 23 dec, 2010 20:41

Re: Dåligt fungerande värmesystem

Inlägg av velund »

Nils_O hur du gör i det här fallet beror på din egen läggning.
En kille använde en lång forumtråd och många många timmar till att få till shunten på en gammal CTC panna. Sedan ledsnade han på allt och satte in värmepump.

Det är inte min (och kanske inte din) inställning.
Är saker så dåligt konstruerade så att det inte fungerar normalt för en vanlig användare så ska skiten ut. Min syn på saken.
Två ordentliga rökgasexplosioner gav min pellxbrännare respass.
Skaffade i stället en annan gammal brännare som fungerat utan minsta problem. Fick själv löda ihop en dubbeltermostatkoppling efter en beskrivning.
Tjänade 600 på brännarbytet.

Nu sitter du inte i sjön som jag gjorde så se tiden an tills det kommer något bra och modernt brännaralternativ på Blocket.

Håller med andra här. En brännare bör ha digitala inställningar som man kan återvända till och inte som min gamla brännare som har matningen inställbar i 7 fasta steg.

Först ställer man in fläkten till den effekt man vill elda med. Sedan justerar man till matningen. Vid pelletsbyte blir det då riktigt enkelt att justera om till den nya sorten pellets.

Visste jag inte då men nu fattar jag hur pelletseldning på 2000-talet funkar.
Kanske blir vi konkurrenter som bjuder på samma brännare! :)
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Skriv svar