Thermia........

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

http://www.ko.se/mallar/sv/artikel.asp? ... icleId=125

man har sedan 2005 3 års reklamantionsrätt
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Älghår
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Älghår »

Frågan är om Thermia själva har koll på vilka brännare som är felkonstruerade.. Så att de (förhoppningsvis) kan ta kontakt med de som drabbats av problemet..
Biomatic 20+
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

bara o vänta o se.. först vill nog Thermia ha en lösning på problemet (så dom vet vad det kan kosta)..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
parb
Ungskog
Kontakt:

Inlägg av parb »

nu har pannan gått klockrent sedan tisdag morgon då jag svarvade ner doserskruven 3,5 m.m
The Burner
Fröträd

Inlägg av The Burner »

Alltså Parb har förvisso rätt men det verkar som Thermia säger olika saker men att det är "samma" problem! Till mig har dom sagt att skruven är rätt men att själva "huset" som skruven går in i är för trångt??
Man uppnår väl samma effekt i alla fall om man svaravar ner skruvens diameter vilket dom skulle ha min installatör att göra också. Han har ju inte tid i dessa tider och där förstår jag honom lite. Hålla på med konstgjord andning tills dom får rätt prylar vilket innebär att han ska ut igjen. Men å andra sidan har vi ju Garanti. Nu har jag inte legat på så hårt utan kontaktat Hasse på Thermia angående problemet.
I stället för nån tillfällig lösning får Thermia ersätta mellanskillnaden på pelletsdrift och el under tiden tills dom skakat fram de riktiga delarna vilka dom nu än är. Har nu varit borta över en vecka så det ska bli intressant att se hur länge brännaren gått sen jag åkte. Som jag ksrev tidigare så hade dom tydligen fått in 20 "riktiga" hus som skulle kollas noggrant innan dom går ut till oss kunder å det är nog bäst det :evil:
The sky isn´t the limit- ground is
per pellet
Fröträd

Inlägg av per pellet »

Jag läste den här tråden i förra veckan och noterade att jag låg farligt nära de serienummer som drabbats (mina nummer: brännare 5238, panna 157783, installerad i slutet av augusti).
Eftersom jag inte märkt något alls av symptomen trodde jag dock att jag "klarat" mig.
Det trodde jag ända tills i lördags, då det visade sig att skruven tvärnitat under natten. Det var ju ett ganska tydligt väderomslag till kallare väder under fredagen, vilket fick brännaren att jobba lite hårdare än den gjort tidigare. Antagligen var det detta som räckte för att locka fram felet.
Under helgen har jag för hand rensat brännaren på pellets tre gånger och fått skruven att snurra igen, men den har bara gått i några timmar innan den suttit fast som i ett skruvstäd igen. Motorn tar i så plåten bågnar, men lyckas inte rucka skruven. Frågan är om motorn tar skada också?
Efter femte stoppet på 36 timmar gav jag upp och kopplade in elen.
Tvärnit efter 32 dagars drift. Inte bra Thermia...
Biomatic 20+, 800 liter veckoförråd, Thermomatic Combi shuntstyrning.
TidlundNKPG
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av TidlundNKPG »

André skrev: Min är från slutet på feb -05 o har tillverknings nr 4614..
Jag fick visst en hyllvärmare som har nummer 4645. Det gör mig inte ett dugg när man läser om folk här på forumet som har problem med sna brännare med högre tillverkningsnummer......peppar, peppar.... :)
- - -
Nibe Pellux som huserar en Bequem 15D.
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

per pellet skrev:Jag läste den här tråden i förra veckan och noterade att jag låg farligt nära de serienummer som drabbats (mina nummer: brännare 5238, panna 157783, installerad i slutet av augusti).
Eftersom jag inte märkt något alls av symptomen trodde jag dock att jag "klarat" mig.
Det trodde jag ända tills i lördags, då det visade sig att skruven tvärnitat under natten. Det var ju ett ganska tydligt väderomslag till kallare väder under fredagen, vilket fick brännaren att jobba lite hårdare än den gjort tidigare. Antagligen var det detta som räckte för att locka fram felet.
Under helgen har jag för hand rensat brännaren på pellets tre gånger och fått skruven att snurra igen, men den har bara gått i några timmar innan den suttit fast som i ett skruvstäd igen. Motorn tar i så plåten bågnar, men lyckas inte rucka skruven. Frågan är om motorn tar skada också?
Efter femte stoppet på 36 timmar gav jag upp och kopplade in elen.
Tvärnit efter 32 dagars drift. Inte bra Thermia...
vad har du för SP Cert nummer?
efter som det är 2 st som har problem båda har 286302
du är den 3:e.. tänkte om du hade samma..

själv har jag Serienummer 4848 SP Cert 286301, so far so good..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

TidlundNKPG skrev:
Jag fick visst en hyllvärmare som har nummer 4645. Det gör mig inte ett dugg när man läser om folk här på forumet som har problem med sna brännare med högre tillverkningsnummer......peppar, peppar.... :)
Har din brännare on/off styrning??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
TidlundNKPG
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av TidlundNKPG »

André skrev:
TidlundNKPG skrev: nummer 4645
Har din brännare on/off styrning??
Nej, jag tror inte det. V 4.47 eller nåt sånt står det vid start. Får väl köpa ett nytt PROM till sommaren.
- - -
Nibe Pellux som huserar en Bequem 15D.
per pellet
Fröträd

Inlägg av per pellet »

vad har du för SP Cert nummer?
efter som det är 2 st som har problem båda har 286302
du är den 3:e.. tänkte om du hade samma..

själv har jag Serienummer 4848 SP Cert 286301, so far so good..
Jag har också Sp Cert 286301, så den teorin verkar inte hålla.

Jag ringde till Thermia idag, men det var som att prata med en vägg.
De ville inte alls lyssna på mina teorier. Först när min återförsäljare varit
på plats och analyserat felet var de beredda att lyssna och diskutera
eventuella lösningar (med honom då).
Så det blev att ringa återförsäljaren, sätta sig och vänta och sakta ilskna tilll...
Biomatic 20+, 800 liter veckoförråd, Thermomatic Combi shuntstyrning.
speedie
Prima virke

Inlägg av speedie »

Aj Aj... Jag som sitter här med en offert på en biomatic 20+

Är det någon som har en bild på det ni tror är problemet?

Aldrig att jag köper en Thermiaprodukt innan detta är löst, vidare så ser man väl hur eventuella problem behandlas om man nu skulle handla en biomatic.

Följer utvecklingen med spänning
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Funderar på en Thermia men detta är oroande :shock:

Är det den övre skruven i brännaren som krånglar? Min återförsäljare kände inte till problemet. Kanske ingen krångelbrännare levererad till hans kunder eller?

Gäller problemet både integrerade brännare och lösa brännare?

Vilken programversion är som gäller nu?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Älghår
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Älghår »

Stugsittaren skrev:Funderar på en Thermia men detta är oroande :shock:

Är det den övre skruven i brännaren som krånglar? Min återförsäljare kände inte till problemet. Kanske ingen krångelbrännare levererad till hans kunder eller?

Gäller problemet både integrerade brännare och lösa brännare?

Vilken programversion är som gäller nu?
Vad jag har förstått, men det är min egen teori är att ett antal blev felproducerade i vår/sommras, vad och hur och vilken serie har jag ingen aning om. Jag ANTAR att de som tillverkas nu är naturligtvis fixade och att det inte skall uppstå några problem, min installatör har fått fixa en brännare hittils, så det kan inte vara nåt större mängd Thermia pannor som har fått samma problem, enl. honom skickar de ut (och det är 5 anda installatörer i regionen) 1 panna i veckan och det vore ju konstigt om inte fler har fått problem.

Thermia är medvetna om problemet och jobbar enligt någon på forumet på att fixa de som fått fellevererade. Du kan nog vara lugn, Thermia är fortfrande och än så länge den bekvämaste och säkraste pannan att införskaffa.. Vi skall inte vara alldeles för negativa mot Thermia, de ligger i brächen för en marknad som kommer öka i det oändliga. (nu skulle jag kunna jobba som levade reklampelare)..
Biomatic 20+
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Tack för ditt svar Älghår. Jag har en ganska liten förbrukning 20 000 kWh, så brännaren kommer att gå en hel del på låglast. (Framför allt på sommaren.) Skulle tro att jag ar ett maxbehov av ca 6 kW när det är -20. Kan det inte bli problem med sot och gengas när pelletsen släcks (vid ON/OFF-läge)?

Vore det inte bättre om brännaren eldade upp de pellets som ligger i brännarskålen innan den släcker ner? Eller gör den det? :)
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Skriv svar