Har en A3:a. Haft problem med kondens i skorstenen. Sotaren sa det var alldeles blött vid senaste sotningen. Kollade rökgastemp-mätaren på pannan som vid drift visar en temp på ca 70-75 grader. Dessutom tjärbildning i hela rökgången, från brännaren hela vägen upp till toppen av 7 meter murad skorsten.
1. Kan tjärbildningen bero på för låg rökgastemperatur, och i så fall, hur åtgärdar jag bäst detta?
2. Beror kondensfukten på rökgastemperaturen? Finns det andra inställningar jag behöver se över?
Har nyligen bytt packning mellan brännare och panna och i samband med det även slussvingarna.
Sotaren sa att kondensen skulle ha kunnat bero på en läckande fallslang från pelletsförrådet till brännaren, att brännaren sög "tjuvluft" från trasig fall-slang istället från pelletsförrådet. Konstigt, tycker jag, eftersom förrådet står <1 meter från pannan. Borde ju vara samma luft som går in via pelletsförrådet som via en läckande fall-slang?
Tacksam för synpunkter och idéer från er alla.
Suckande nybörjare
Kondens i skorstenen. Hjälp!!
Re: Kondens i skorstenen. Hjälp!!
1: Tjärbildning beror på för fet förbränning! Magra doseringen.
2: Ja.
Jag skulle tro att du får gå igenom brännare, det är ganska vanligt att det blir damm och smuts på fläktens vingar (oavsett märke och typ) och då blåser den knappast något vettigt. Ge den i samma veva en droppe symaskinolja om det är glidlager.
Tjuvluft stör förbränningen men när brännaren går alldeles för fett lär det knappast vara tjuvluft som är problemet!
Men kolla fläkten ordentligt först! Och "ett tunt lager damm är väl ingen skada" är helt fel tänk!
2: Ja.
Jag skulle tro att du får gå igenom brännare, det är ganska vanligt att det blir damm och smuts på fläktens vingar (oavsett märke och typ) och då blåser den knappast något vettigt. Ge den i samma veva en droppe symaskinolja om det är glidlager.
Tjuvluft stör förbränningen men när brännaren går alldeles för fett lär det knappast vara tjuvluft som är problemet!
Men kolla fläkten ordentligt först! Och "ett tunt lager damm är väl ingen skada" är helt fel tänk!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
-
- Frö
Re: Kondens i skorstenen. Hjälp!!
Tack för tipset. Jag knallar ner i pannrummet på direkten och börjar serva fläkten.