Fläkt stannar när det blir kallt i rummet

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Re: Fläkt stannar när det blir kallt i rummet

Inlägg av Honda »

Tänkte väl det, det är lätt hänt att tänka en sak och skriva en annan. Tänkte bara lägga till att det går ju precis lika bra att seriekoppla två stycken 11kilos 0,6W och även på så sätt få ett 22k som tål 1,2W.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Sedan är jag ganska säker på att motståndet är ett 2W motstånd...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
SB
Stor entusiast!

Inlägg av SB »

Förmodar att är det R1 i blockschemat på Atmel’s datablad för U2008B som du menar. Att den skulle klara 2W kunde man knappast tro när man ser dess verkligaa storlek, tack Icecap, det blir att revidera planerna.
TMV E20 + Janfire Flex A
Pade
Ungskog

Inlägg av Pade »

Tomt på vidare ideér. Blev till att köra till Finja och införskaffade en ersättningsbox i stället. Kollade vad som var utbytt i den renoverade.
-Potentiometer 1 (för justering av fläkt vid uppsart)
-Det berömda motståndet. Nu monterat 5mm ovanför kretskortet)
-Kondensator till fläkt 1,5uF
-Kondensator till internmatningsmotor 1uF
-Triac till internmatning

Startade brännaren och den spann som en katt.
Trist för er att ni/jag inte orkade i mål med att hitta felet.
Men tack för alla era inlägg.
Nu har jag lite bättre förståelse för hur saker och ting funkar.
Flex-a -06
TMW -72
Dragbegränsare
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Honda skrev: Tänkte bara lägga till att det går ju precis lika bra att seriekoppla två stycken 11kilos 0,6W och även på så sätt få ett 22k som tål 1,2W.

Att två 11k motstånd kopplade i serie blir 22k håller jag med om men att det skulle tåla 1,2W är väl ändå inte riktigt rätt......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det är alldeles rätt faktisk! Det blir 0,6W till vardera. Problemet är att originalmotståndet är på 2W och redan där blir det ganska mycket värmepåverkat varför jag hade bytt till ett motstånd med kylyta och en tålighet på kanske 5W.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Du menar alltså att om jag seriekopplar 2 st 0,6W motstånd så klarar den kretsen en effekt på 1,2W????

Jag påstår att det inte kan bli mer än 0,6W eftersom det är samma ström som går igenom båda motstånden och varje motstånd klarar ju bara 0,6W så det kan inte bli mer..... däremot blir motståndsvärdet det dubbla.

Sedan är väl detta lite O.T eftersom det ändå inte fungerade eftersom kravet är >= 2W.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

OT är det definitivt men dethär blir kort: Om ett motstånd kan värmas med 0,6W utan att det blir överhettat och går sönder, på vilket sätt skulle det faktumet kunna ändras av att samma ström även leds genom och hettar upp ett annan motstånd någon annanstans?
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Roli: tro mig: det är så! Som Honda skriver kan inte motstånd 1 veta vad som händer med strömmen som går igenom, det kan bara "bry sig om" den effekt som avsätts i det. Om strömmen sedan leds igenom motstånd 2 är det exakt samma sak där. Om båda tål 0,6W och de är lika stora blir det totalt 1,2W.

Men du har rätt till viss del faktisk! Monterar man dessa motstånd nära varandra värmer de upp tillsamman och deras totala effekttålighet minskar då de inte kan släppa av med värmen snabbt nog, de sänder ju den till varandra så att säga.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Det verkar som om jag är helt "väck".... Kan fortfarande inte förstå hur det kan bli 1,2W genom "slingan" då det är strömmen som bestämmer effekten som man kan belasta motståndet med. Och i detta fallet så är det ju samma ström som går igenom båda motstånden.

Vid parallellkoppling så fattar jag att man kan ha 2 st 0,6W:s motstånd och belasta med 1,2W men vid seriekoppling ser jag inte att det är möjligt. Men det verkar som jag är trög där :roll:
Moderator
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Effekt = ström * spänning
Parallellkoppling: Halva strömmen, samma spänning per motstånd
Seriekoppling: Halva spänningen, samma ström per motstånd
(Gäller lika stora motstånd, alltså)
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Ok, tror det börjar klarna då..... i.o.m halva spänningen så kan man öka strömmen och på så sätt få en annan totaleffekt genom de seriekopplade motstånden trots 0,6W per motstånd.....
Man lär så länge man lever och orkar ifrågasätta :wink:
Moderator
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Tar det såhär så lämnar inget oklart:
Bild
Totaleffekten P är samma i alla tre fall (U*I). Parallellkopplat med dubbla motståndet eller seriekopplat med halva motståndet så blir effekten per motstånd hälften eftersom strömmen i ena fallet och spänningen i andra fallet är halverad.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Tack för bilden, säger mer än "tusen ord".
Moderator
SB
Stor entusiast!

Inlägg av SB »

För min applikation så blev det redan från början parallellkoppling som gällde. Detta hade ingenting att göra med de elektriska egenskaperna för någon av de båda kopplingarna även om det just var den parallella som låg grundast i den dynamiska minnesstacken medan den seriella började närma sig andra änden.

Det som låg till grund för tankarna att undvika de höga temperaturerna var alltså andra egenskaper, sådana som kretskortets hålavstånd för den befintliga resistorn, tillgängligt utrymme för de nya, lagom önskad distans till kretskortet för att inte föra över värmet men ändå inte heller skakas loss i någon av sina lödningar av vibrationer, därav också önskan att öka antalet inlödningspunkter för att tåla såväl värmen som de mekaniska påkänningarna.

Då min introduktion i ellära skedde i mitten av 60-talet i samband med värnpliktsutbildning för övervakning av utdata från gamla radarhäckar som PJ-21:or, PS-08:or och PS-65:or (har du fått pilla på några sådana veteraner Icececap?), så får man vara glad att inte mer än 50% av kunnskaperna dumpats hittills.

Det verkar inte alldeles enkelt att få tag i motstånd med lämpliga resistanser och med lika små mått som det befintliga för 2 Watt. Det skulle kanske räcka med att pallell- eller seriekoppla 2 st 1W för att få tillräcklig kylyta som Icecap påpekade.
TMV E20 + Janfire Flex A
Skriv svar