Dålig verkningsgrad. Diom Olja/El -1987 + pellx.
-
- Entusiast!
- Kontakt:
Någon därute som kör pelletsbrännare i en Diom Olja/El -1987.
Jag har problem med dålig verkningsgrad. Pannan rensad från bafflar av installatören=fritt blås.
Förslag på utformning av bafflar/turbulator mottages tacksamt.
Anders
Jag har problem med dålig verkningsgrad. Pannan rensad från bafflar av installatören=fritt blås.
Förslag på utformning av bafflar/turbulator mottages tacksamt.
Anders
Diom Olja/El 1987, Pellx PX20 -01, varmluftständning. Senaste processorn. Dragbegränsare KW SID012. Stora Enso pellets. 85/80 m2 boyta/biyta, 21/18 grader, byggt -48. Se även www-knappen.
-
- Lärjunge!
Har du runda tuber i din panna?är det en diom el o ved 25 du har?titta på optimering av panna som jag skrivit.Har du mätt din rökgastemp?isåfall vad har du för temp vid dom olika effektvärdena som brännaren går på?
Pannan skall inte vara rensad så rökgaserna går direkt ut i din skorsten,de skall kunna gå så så sakta som det är möjligt med bra drag samt rätt undertryck för att kunna lämna så mycket av sin energi som möjligt till din panna inte rätt ut i luften...
Har din installatör helrensat din panna då skall han nog hitta ett arbete han kan utföra på rätt sätt!definitivt inte montera brännare!!!
lennart
Pannan skall inte vara rensad så rökgaserna går direkt ut i din skorsten,de skall kunna gå så så sakta som det är möjligt med bra drag samt rätt undertryck för att kunna lämna så mycket av sin energi som möjligt till din panna inte rätt ut i luften...
Har din installatör helrensat din panna då skall han nog hitta ett arbete han kan utföra på rätt sätt!definitivt inte montera brännare!!!
lennart
-
- Entusiast!
- Kontakt:
Diom Olja/El 1987-Pellx årsmodell -01
Pannan är en Diom Olja/El fråm -87. Olja 20kw, el 0-15kw. SA typnr. 6647. Där var en form av låda i rökkanalen ovanför eldstaden när den gick på olja, men installatören sa att pannan var så trång i rökanalerna så att för att överhuvudtaget få brännaren att fungera var man tvungen att ta ut denna låda/baffel. Några tuber har där aldrig varit i denna modell utan som sagt endast en rektangulär "låda" som skapade någon form av mottryck.
Brännaren går endast på det höga effektläget och jag har för mig att rökgaserna ligger på över 300 grader. Skorstenen blir mycket varm så jag tror jag eldar mest för kråkorna just nu.
Brännaren går endast på det höga effektläget och jag har för mig att rökgaserna ligger på över 300 grader. Skorstenen blir mycket varm så jag tror jag eldar mest för kråkorna just nu.
Diom Olja/El 1987, Pellx PX20 -01, varmluftständning. Senaste processorn. Dragbegränsare KW SID012. Stora Enso pellets. 85/80 m2 boyta/biyta, 21/18 grader, byggt -48. Se även www-knappen.
-
- Entusiast!
- Kontakt:
Diom Olja/El 1987-Pellx årsmodell -01
Det måste jag kanske inte. Installatören justerade in brännaren i detta läge och det finns väl en anledning antar jag.
Vad skulle vara vitsen med att köra på den låga effekten?
Vad skulle vara vitsen med att köra på den låga effekten?
Brännaren går som sämst när den startar... Man vill alltid ha så lång "gång" tid på pelletsbrännare.
Det finns egentligen ingen anledning att köra högre effekt än vad som krävs av huset för tillfället... (dvs brännare skulle gå hela tiden med olika effekt läge)
Men eftersom det är praktiskt svårt att ordna så gör man inte så
Det finns iaf inget egenvärde i att köra på hög effekt.
Det finns egentligen ingen anledning att köra högre effekt än vad som krävs av huset för tillfället... (dvs brännare skulle gå hela tiden med olika effekt läge)
Men eftersom det är praktiskt svårt att ordna så gör man inte så

Det finns iaf inget egenvärde i att köra på hög effekt.
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Ja jag kan inte se någon vits med att köra på ett högre effektläge än man har behov av. Men du kanske har en stor energiförbrukning?
Skorstenen känns varm och du har en rökgastemperatur på över 300 'C. Man bör sträva efter att ha så låg rökgastemperatur som det är möjligt utan att riskera att få kondensering i skorstenen. Varför var det tvunget att ta ut bafflarna i pannan? Har du för dåligt drag annars? Har du flera effektlägen på brännaren och trimmade installatören i sådana fall in den på enbart det högsta effektläget? Som du själv skriver verkningsgraden blir sämre ju högre rökgastemperatur du har. Verkar vara en helmysko installation?
Skorstenen känns varm och du har en rökgastemperatur på över 300 'C. Man bör sträva efter att ha så låg rökgastemperatur som det är möjligt utan att riskera att få kondensering i skorstenen. Varför var det tvunget att ta ut bafflarna i pannan? Har du för dåligt drag annars? Har du flera effektlägen på brännaren och trimmade installatören i sådana fall in den på enbart det högsta effektläget? Som du själv skriver verkningsgraden blir sämre ju högre rökgastemperatur du har. Verkar vara en helmysko installation?
-
- Entusiast!
- Kontakt:
Monterade rökgastermometer igår. Jag har 310 grader med nysotad panna. Bafflarna togs bort pga. att det helt enkelt inte gick att få brännaren att gå med denna rektangulära plåtlåda i rökkanalen efter förbränningsrummet.
Där finns ett lågeffektläge men det är bortkopplat i dagsläget.
Lurar på att testa att köra på lågeffektläget i helgen.
Hur får man reda på om det verkligen går åt mindre pellets med lågeffekt inkopplat, pannan kanske bara går längre vid varje driftfas?
Vädret påverkar ju också förbrukningen i hög grad.
Där finns ett lågeffektläge men det är bortkopplat i dagsläget.
Lurar på att testa att köra på lågeffektläget i helgen.
Hur får man reda på om det verkligen går åt mindre pellets med lågeffekt inkopplat, pannan kanske bara går längre vid varje driftfas?
Vädret påverkar ju också förbrukningen i hög grad.
-
- Lärjunge!
-
- Entusiast!
- Kontakt:
Dålig verkningsgrad. Diom Olja/El -1987 + pellx
Provade igår ett antal åtgärder. Ersatte den borttagna "lådan" med en egen kostruktion som är tänkt att bromsa upp rökgaserna litegrann. Resultatet blev 30 grader sänkt temperatur efter panna vid högeffektläge, här finns nog mer att göra. Kopplade igår även in lågeffekläget på brännaren. Med dessa åtgärder är jag nu nere i 235 grader efter finjustering av lågfarten. Målet är att komma ner under 200. Nästa åtgärd är att mäta draget i skorstenen och vid behov montera en dragbegränsare, denna är redan inköpt.
Senast redigerad av AndersJ den tis 28 dec, 2004 01:36, redigerad totalt 1 gånger.
Hej!
Du är helt klart på rätt väg! Mät upp draget (gjordes föressten inte det i samband med installationen?) och montera dragbegränsaren den gör att du får ett jämt eldstadstryck vilket ger en bättre genomsnittlig förbränning, det går aldrig att hålla ett kontinuerligt jämt drag utan draglucka, så behovet finns där.
/Mava
Du är helt klart på rätt väg! Mät upp draget (gjordes föressten inte det i samband med installationen?) och montera dragbegränsaren den gör att du får ett jämt eldstadstryck vilket ger en bättre genomsnittlig förbränning, det går aldrig att hålla ett kontinuerligt jämt drag utan draglucka, så behovet finns där.
/Mava
-
- Lärjunge!
Låter ju betydligt bättre!!
Du ser att det alltid går att få till det med lite trixandes hit å dit...
blir nog ännu bättre när du får in dragbegränsaren skall du se!
vore ju kul om du kom under eller ca 200c!
Hallbäcken hälsar föressten!
Sprang där många gånger själv som liten grabb med metspöet!
Blir sugen att prova igen,har inte gått där på säkert 20 år trots den ligger alldeles om knuten!
mvh//lennart
Du ser att det alltid går att få till det med lite trixandes hit å dit...
blir nog ännu bättre när du får in dragbegränsaren skall du se!
vore ju kul om du kom under eller ca 200c!
Hallbäcken hälsar föressten!
Sprang där många gånger själv som liten grabb med metspöet!
Blir sugen att prova igen,har inte gått där på säkert 20 år trots den ligger alldeles om knuten!
mvh//lennart
Diom olja/el är helt enkelt ingen bra panna för pelletseldning, det borde återförsäljaren kunnat upplysa dig om
Det har väl gjorts en analys av rökgaserna antar jag? Det är ju först när man har dessa data tillhands som man kan uttala sig om det ena eller andra effektläget ger bäst verkningsgrad.
Det måste inte vara så att man har högre verkningsgrad bara för att rökgastemperaturen är låg, det är mycket viktigt att man har en bra förbränning i pannan och för att få det krävs en viss storlek på förbränningsutrymmet. Det är just det lilla förbränningsutrymmet som talar emot din panna. Plus att du får aska ur pannan rätt ofta...
/Lars

Det har väl gjorts en analys av rökgaserna antar jag? Det är ju först när man har dessa data tillhands som man kan uttala sig om det ena eller andra effektläget ger bäst verkningsgrad.
Det måste inte vara så att man har högre verkningsgrad bara för att rökgastemperaturen är låg, det är mycket viktigt att man har en bra förbränning i pannan och för att få det krävs en viss storlek på förbränningsutrymmet. Det är just det lilla förbränningsutrymmet som talar emot din panna. Plus att du får aska ur pannan rätt ofta...
/Lars
Janfire flex, TMV Alpha, eKontroll TK1A
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
-
- Entusiast!
- Kontakt:
Jag är medveten om att Diom inte är en idealisk panna för pelletseldning och det upplyste även Pellx-försäljaren mig om. Men samtidigt tar det ju ganska många år att återbetala en investering av en ny panna baserat på den nya pannans högre verkningsgrad, minst 10 år som jag ser det om jag skulle spara 2 ton/år. Har därför tänkt se hur långt jag kan kommma med optimering av denna panna.Agerod skrev:Diom olja/el är helt enkelt ingen bra panna för pelletseldning, det borde återförsäljaren kunnat upplysa dig om![]()
/Lars