Elanslutning till fläkten, px 21, dåliga mätvärden!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
OL1
Gallringsobjekt

Elanslutning till fläkten, px 21, dåliga mätvärden!

Inlägg av OL1 »

Hej!
Jag har följt ett antal trådar om inställningar av brännaren och det har verkligen varit lärorikt och intressant. Dock kvarstår ett frågetecken kring inställningen av fläkten, den skall enligt de flesta råd justeras med voltmeter. Det är förvisso helt rimligt och bra men jag har lite problem med mätningen. Jag har en multimeter som jag är hjälpligt bekant med och som har funkat för mig tidigare. Inkommande ström är ju vanlig växelström, men sen finns det i elschemat en 240V/12V trafo som såvitt jag kan se sitter före fläktdrivningen. I och med att inställningarna det pratas om i trådarna här nämner inställningar i nivån 180V tog jag för givet att det rörde sig om växelström, men jag får inga bra mätvärden. Jag får värden i nivå runt 180V men om jag byter plats på givarna så ändrar sig värdet ca 10-20V. Det borde väl bli samma oavsett? Tänkte då att det kanske är likström ändå, och får då också "halvrimliga värden kring 140V, Det borde väl rimligtvis bli 0 eller nära noll. Detta var innan jag läste elschemat men det gjorde mig bara mer förvirrad med tanke på trafon. I en annan tråd hittar jag att det är svårt att varvtalsreglera en växelströmsdriven fläkt men att detta löstes med någon mojäng som jag inte fattade vad det var.

Så min fråga, hur tusan skall jag mäta? Växelström? 200V eller 500V inställningen på mätaren (det ger nämligen också lite olika mätvärden...)? Och vilken givare på vilken kontakt i plinten skall jag lita på? Känns ju närmast pinsamt att fråga en såhär banal fråga, grundläggande fysikkunskaperna borde ju vara bättre, men antar att man inte tänker så bra kring problem man inte stöter på så ofta som man en gång gjorde i skolbänken...
Bostad: Vedspis, Norrahammar no 25, bakugn, 3 öppna rörspisar och 3 okaklade kakelugnar.
Pannrum: Nibe Combi 100 vx -99, PX21 -06. 4 solpaneler, u-pipe 20 rörs.
2 st 750 L tankar varav en med förrådsberedare och solslinga.
ECL 110 Comfort med rumsgivare.
msh16
Energiprofet!

Re: Elanslutning till fläkten, px 21, dåliga mätvärden!

Inlägg av msh16 »

Du måste ha ett mätinstrument som kan mäta True RMS annars blir det som du säger visar nästan vad som helst. Eftersom det sitter en dimmer för att få ned fläkthastigheten är det inte sinusformad växelström som ett vanligt instrument kan mäta.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Mät gram pellets per tidsenhet istället. Och få fram din effekt. Ställ sedan fläkten så att du får rätt förbränning. Spänningen på fläkten är mest en fingervisning. Säkert olika hos de flesta. Om pelletsen sedan ändrar sig(kan även ske om man håller sig till samma märke), justera matningen. Till samma gram per tidsenhet.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
OL1
Gallringsobjekt

Inlägg av OL1 »

Aha, då är det inte så konstigt att jag inte får något värde. Ytterligt tack för den förklaringen, jag började allvarligt att tvivla på mitt förstånd... Jag har justerat ner pelletsmängden genom mätning av vikt/tidsenhet, men eftersom jag kör mot acktankar så borde det väl vara fördelaktigast att köra på så hög effekt som möjligt för att få så bra förbränning som möjligt, eller? Vad är det som gör att matningseffekten måste ställas så pass mycket lägre än pannans maxoljeeffekt? Och hur mycket kan man ge brännaren innan det går till kråkorna? Sist men inte minst, även om jag har ett glas till förbränningskammaren så ser jag inte lågan så bra för vinkeln är för snäv, därför vore det ju fördelaktigt att kunna justera fläkten efter spänningen. Är en sån mätare dyr? Och finns det någon tabell för fläktspänning mot matad effekt, eller kör ni proffs på känsla utifrån tidigare erfarenheter med uppmätta rökgasvärden osv?

Tack på förhand!
Bostad: Vedspis, Norrahammar no 25, bakugn, 3 öppna rörspisar och 3 okaklade kakelugnar.
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Som jag läst här. Så tar röken mer plats, men jämfört med olja. Men hur är det i vedpanna? Vill du maxa effekten, så skall du nog hålla koll på tempen i rökröret. Och vill du vara rädd om brännaren, så håller du tillbaka lite.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
OL1
Gallringsobjekt

Inlägg av OL1 »

Ok, det är klart, så kan det vara. Mer rök som skall kunna ventileras ut. Och då borde man ju kunna öka på matningen så länge man bibehåller en bra förbränning och rökgastempen inte sticker iväg. Men det 3/4 varv på skruven som instruktionsboken anger måste ju i nästan alla lägen bli för mycket, hos mig närmare 7-8 kg/h dvs nästan 40 kw effekt i bränslematning... Samtidigt som jag läst att matning med mindre än 1/2 varv riskerar att ge ojämna portioner, vilket jag tycker mig uppleva när jag vrider ner matningseffekten mot 13-14 kw. Och ojämn matning måste ju också påverka verkningsgraden negativt. Så därför kan jag se vissa fördelar med om det går att komma upp i lite högre matningseffekt än jag har nu!

Jag kör pelletsbrännaren i oljeeldstaden eftersom vi eldar så mycket som möjligt med ved (gratis förutom arbetsinsatsen...) och det skulle bli bökigt att flytta brännaren så ofta. Men med heltidsjobb och ibland arbetspass på 24h i sträck som inte är i närheten av hemmet så är endast vedpanna inte aktuellt, pelletsen sköter sig ju iallafall några dagar utan tillsyn...

Tack för tipsen så långt! Det uppskattas verkligen!
Skriv svar