CTC 172
CTC 172
Hej alla ni som vet mycke om pelletseldning.
Jag har en fråga angående min panna, eldar idag ved men kommer snart att byta till pellets.
Här kommer frågan, Har en CTC 172 från 1979 i källaren, skulle gärna vilja veta vilken typ av brännare som jag borde köpa.
Jag skulle vara väldigt tacksam om det är någon som har en liknande panna, som vet vad jag borde använda.
Mvh
Johnny
Jag har en fråga angående min panna, eldar idag ved men kommer snart att byta till pellets.
Här kommer frågan, Har en CTC 172 från 1979 i källaren, skulle gärna vilja veta vilken typ av brännare som jag borde köpa.
Jag skulle vara väldigt tacksam om det är någon som har en liknande panna, som vet vad jag borde använda.
Mvh
Johnny
Re: CTC 172
Det var nån här som körde med en A3 i en 172:a har jag för mig, så utan att ha sett den så kan det väl tänkas att en uppåtbrinnande brännare borde passa bäst, men annars är det ju bara att mäta hur mycket fritt utrymme det finns innåt och uppåt så är det inte så svårt att klura ut vilket som kan passa bäst.
Om det bara finns tillräckligt fritt utrymme innåt i pannan så att lågan inte slår i pannväggen så bör en frammåt brinnande brännare funka bra också.
Var går rökgaserna ut i en 172:a ?
Om det bara finns tillräckligt fritt utrymme innåt i pannan så att lågan inte slår i pannväggen så bör en frammåt brinnande brännare funka bra också.
Var går rökgaserna ut i en 172:a ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Det är gott om utrymme både upp och in,
50cm in och ca 40cm upp från luckan som jag ska montera brännaren i.
brännare som jag här funderat på:
iwabo s1x
atmos a25
röken åker ut längst in upptill men först rundar dom ett innertak i förbränningsrummet.
vet inte om den förklaringen gick att förstå.
tanken var att som jag förstår brinner båda dessa brännare både lite fram och upp.
vilket jag tror skulle kunna vara bra för att värma så mycket som möjlig invändigt i pannan.
rätta mig gärna om jag här fel.
Mvh
Johnny
50cm in och ca 40cm upp från luckan som jag ska montera brännaren i.
brännare som jag här funderat på:
iwabo s1x
atmos a25
röken åker ut längst in upptill men först rundar dom ett innertak i förbränningsrummet.
vet inte om den förklaringen gick att förstå.
tanken var att som jag förstår brinner båda dessa brännare både lite fram och upp.
vilket jag tror skulle kunna vara bra för att värma så mycket som möjlig invändigt i pannan.
rätta mig gärna om jag här fel.
Mvh
Johnny
Har som sagt var inte sett pannan men med din beskrivning skulle jag tro att du kan sätta i stort sett vilken brännare som helst, om det brinner upp eller fram har ingen större betydelse.
Iwabo och Atmos är väl i stort sett samma brännare.
Iwabo och Atmos är väl i stort sett samma brännare.
Atmos A25 ser ut som den nya modell av Iwabo som vi väntat på. Iwabo S1X är en riktig gamling så den ska man inte köpa ny då man direkt åker på kostnad för en termostat för 1500.
I den lilla information om Atmos A25 stod "5mm värmebeständigt material", det är bättre än Iwabo.
Stod också någonting om inbyggd tankstyrning och det borde innebära att det finns en inbyggd termostatstyrning som inte Iwabo har.
Synd att det inte finns någon bra information. Till det mekaniska så är det en Iwabo rakt av men med bättre plåttjocklek och modifierad tändning.
Digital tachostyrning av fläkthastigheten är någonting att hoppas på här men det är nog för mycket.
I den lilla information om Atmos A25 stod "5mm värmebeständigt material", det är bättre än Iwabo.
Stod också någonting om inbyggd tankstyrning och det borde innebära att det finns en inbyggd termostatstyrning som inte Iwabo har.
Synd att det inte finns någon bra information. Till det mekaniska så är det en Iwabo rakt av men med bättre plåttjocklek och modifierad tändning.
Digital tachostyrning av fläkthastigheten är någonting att hoppas på här men det är nog för mycket.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Hej.
Har fått atmos att skicka bruksanvisningen till mig för att se lite mer.
du kan styra fläkthastigheten via menyn men det står att man inte ska göra det för att det påverkar kylningen av brännarens inre delar, man ska styra intaget av luft via ett spjäll som sitter på fläkten.
En typ av strypning...
brännaren styrs av pannas termostat eller dubbla termostater i tank.
Står även att brännaren ska kopplas genom pannan.
Då undrar jag, har det verkligen någon betydelse, mer än att strömmen kan brytas via en maxtermostat.
Jag undrar nu om detta skulle vara något som man vågar pröva?
Har inte läst om någon som har en brännare av detta märke, så vet inte hur den fungerar,
om den är bra i drift.
Undrar även om det är någon annan brännare jag borde titta på.
Är i behov av så stabilt och problemfritt eldande som det är möjligt att få.
Tack på förhand
Har fått atmos att skicka bruksanvisningen till mig för att se lite mer.
du kan styra fläkthastigheten via menyn men det står att man inte ska göra det för att det påverkar kylningen av brännarens inre delar, man ska styra intaget av luft via ett spjäll som sitter på fläkten.
En typ av strypning...
brännaren styrs av pannas termostat eller dubbla termostater i tank.
Står även att brännaren ska kopplas genom pannan.
Då undrar jag, har det verkligen någon betydelse, mer än att strömmen kan brytas via en maxtermostat.
Jag undrar nu om detta skulle vara något som man vågar pröva?
Har inte läst om någon som har en brännare av detta märke, så vet inte hur den fungerar,
om den är bra i drift.
Undrar även om det är någon annan brännare jag borde titta på.
Är i behov av så stabilt och problemfritt eldande som det är möjligt att få.
Tack på förhand
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Ja som Ronad länkade till skulle passa fint, Lätt att justera bara du har en hushållsvåg då jag skrivit på flera ställen här på forumet om vilka fläktvärden du ska ha till olika effekter..
Har alla finneser som Biomaticpannan har såsom larm för pelletsnivå/förbrukning/sotning/asktömning mm, Går även komplettera med shuntstyrning o start av elpatron..
Rengöring av brännaren efter 2-3 tons förbrukning
Har alla finneser som Biomaticpannan har såsom larm för pelletsnivå/förbrukning/sotning/asktömning mm, Går även komplettera med shuntstyrning o start av elpatron..
Rengöring av brännaren efter 2-3 tons förbrukning
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Nej, så länge överhettningsskyddet finns inkopplat på brännaren så att strömmen bryts om det blir för varmt i pannan så är det ok, fast oftast är ju enklaste sättet att koppla in den på termostaten i pannan.Då undrar jag, har det verkligen någon betydelse, mer än att strömmen kan brytas via en maxtermostat.
Tack för hjälpen.
Det kommer nog att bli en ctc bio.
Verkar vara en bra brännare.
mvh
mvh
Inte alls dum!! Termia i fårakläder.Du kan ställa drift å fläkt så de passar dig.De jag Ogillar med gamla ecotäck e att man inte kan finjustera dom.Men det har dom nu löst.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Låter fintJohnnyS skrev:Tack för hjälpen.
mvh

Bara kolla i trådar här på forumet eller skicka pm så ska jag guida dej

/André
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Låter bra André
ska skicka dig ett pm när montering ska börja.
Mvh
Johnny
ska skicka dig ett pm när montering ska börja.
Mvh
Johnny