Mycke flygaska

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
deasstore
Energiprofet!

Mycke flygaska

Inlägg av deasstore »

Har en liten fråga om just denna brännare.

Blir det mycket flygaska ifrån dessa frammåtbrinnande brännare.
Varför jag fråga är för att jag just nu är inne på att skaffa en Ariterms eller effectas rör brännare.
(Väldigt snarlika.)

Är det också någon som har koll på varför dessa så lika brännare har så olika verkningsgrad?
Effectas står det 95%
Ariterm >90%
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
psau
Energiprofet!

Re: Mycke flygaska

Inlägg av psau »

Hellu,

När jag körde PX21 hade jag aldrig problem med flygaska, om det berodde på att den blåste hela vägen ut eller stannade i eldstaden vet jag faktiskt inte...

Kan tänka mig att säljaren som skrivit brochyren tolkat avrundningar lite olika, att få en verkningsgrad på 93% är inga probs med ett instrument men man får relatera till vilken verkningsgrad man talar om :-)

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
sänkan
Entusiast!

Inlägg av sänkan »

Är det brännarna med tryckluftsuraskning du menar så är svaret ja även om jag säkert får på pälsen för det.
Jag har byggt en egen lufturaskning till min EP18A rörbrännare och visst blåser askan upp i tubrören dit den inte ska hamna.
Originalet för tryckluftsuraskning Viking B16GL har en lågriktare som täcker hela förbränningsskålen och lite framför och där blir flygaskan mycket mindre. Har provat en sådan i min panna ett tag.

Verkningsgrad kan man få till vilka siffror som helst. Beror på hur man mäter.
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
deasstore
Energiprofet!

Inlägg av deasstore »

Nu har ju jag inte en sån mordern panna med tuber.
Så tryckluftsuraskning bör ju funger rätt så bra.
Nu så har den brännare jag tittat på ingen sådan funktion. Men den kan ju kompleteras med det.

Hur fungerar PX22 utan tryckluftsuraskning med barkpellets?
Någon som provat?
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
sänkan
Entusiast!

Inlägg av sänkan »

För barkpellets måste du bara ha uraskning. Ger omkring 5 gånger mer aska än vanlig pellets.
Tror att du blir mindre ivrig att uppgradera px22 till tryckluftsuraskning här du tittar på prislappen för det.
De brännartillverkare som blivit uppköpta av internationelle bolag har i regel mycket höga priser på reservdelar och tillbehör. Det är många led i företaget som ska ha sin del.

En vanlig 240 V brännarfläkt Torin AU076282 kostar hos pelletsteknik 650:- som resevdel till Viking 9990.
Till pellixvarianterna kostar samma fläkt som reservdel över 1000.

Ska du köpa en px22 och uppgradera till tryckluft så är du uppe i prisklass med Janfire NH och med den slipper du flygaskan helt vid uraskning. :)
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Hej!

Jag har en Effecta Supra Aero som del av min komplettpanna.

Den tryckluftblåser efter nedeldning och blåser ut det som ligger kvar ut i pannan. Detta är ju mest tungt material som ev. inte brunnit ut. Det hamnar inte speciellt mycket aska i sotlådan ovanför tuberna direkt. Sotningsintervallet där uppe efter tuberna är 3 ton. Säg att det ligger ett par deciliter aska kvar där då. Kan ju vara så att askan ramlar der genom tuberna när pannan vickar på turbulatorerna, men generellt skulle jag inte säga att aska pga tryckluftsotningen är att betrakta som ett problem.

Speciellt inte med tanke på att skötseln av brännaren i princip försvinner över en natt....

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Skriv svar