Problem med Pellistore

Skriv svar
Pentti Karppinen
Gallringsobjekt

Problem med Pellistore

Inlägg av Pentti Karppinen »

Hej!
Jag har Janfires pneumatiska Pellistore (6 kubik). När det börjar bli lite pellets kvar i förrådet ska luft blåsas in automatiskt och sidorna lyftas så att pellets hamnar i mitten, ovanför matarskruven. Mitt förråd tömmer den ena sidan, men orkar inte lyfta den andra sidan. Det blir nästan 50 cm tjock pelletshög kvar på den ena sidan. Installatören har varit hos mig många gånger, frågat råd från de experter han känner och försökt få förrådet att fungera som det lovades i säljbroschyren. Inget hjälper. Jag får kratta pellets från den ena sidan till mitten av förrådet, när pellets börjar ta slut. Förrådet kostade ca 25 000 kr, så det är inte så där jätteroligt att den inte fungerar som säljbroschyren lovade.
Min fråga är, vet någon, hur man skulle kunna åtgärda problemet?
Pentti Karppinen, Grödinge
Pentti Karppinen
med Janfire panna, brännare och förråd
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Re: Problem med Pellistore

Inlägg av M.Lindskog »

Hej Pentti,

Trist att det inte fungerar :(

Det verkar ju som att luftpumpen som ska blåsa upp sidobälgarna fungerar, eftersom ena sidan beter sig som den ska. Problemet sitter väl i så fall i slangen till den icke-fungerande bälgen, kan något ha satt igen? Alt. i bälgen som sådan, kan den vara punkterad?

Vore bra att veta vilka tester din installatör har gjort, han kanske redan har uteslutit dessa möjligheter?

Hur gammalt är förrådet? Har det plötsligt slutat fungera, eller har det alltid varit så här?
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Pentti Karppinen
Gallringsobjekt

Hej!
Förrådet är 4 år gammalt. Den har aldrig fungerat. I början orkade den inte lyfta sidorna bara lite grand, men fick inte något pellets till matarröret, numera tömmer den ena sidan. Installatören har provat allt som han har kommit på och fått förslag från tillverkaren att prova. Punkan har vi inte testat. Hur gör man det? Mvh Pentti Karppinen
Pentti Karppinen
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

Hej igen,

Om det aldrig har fungerat & du köpte det nytt & installerat av ÅF så borde det väl för länge sedan har åtgärdats / bytts på garanti...? :?

Tja... punka var bara en tanke som dök upp. Kanske om går att höra om det pyser någonstans? Alt. kanske du kan använda en vatten-diskmedel-blandning & stryka på, om det bildas bubblor så pyser det ut luft där. Det ska ju vara tätt hela vägen från pumpen till bälgen, du kan testa såväl vid slanganslutningar, som på själva slangen & duken.

Men det krävs ju då att det öht går att få någon luft i den bälgen. Om det inte går med den inbyggda pumpen så kanske det går om du har en kompressor & lossar slangen. Det kan ju vara ett test som är värt att prova för att komma framåt i felsökningen.

Men som sagt, om du köpte det nytt & det aldrig har fungerat, så kan det vara värt att sätta lite press på ÅF/ Janfire att åtgärda det, förutsatt att du påtalade felet redan när det var nyinstallerat.
Pentti Karppinen
Gallringsobjekt

Hej! Var i duken skulle jag stryka vatten med diskmedel? Ska jag kliva in i förrådet och stryka? Förrådet köpte jag som ny. Jag har påtalat problemet till installatören varje gång inför ny påfyllning och han har sökt fel, ringt till Janfire osv osv. Dock har vi inte sökt efter punka.
mvh Pentti Karppinen
Pentti Karppinen
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

Hej igen,

OK. Om du har haft förrådet sedan det var nytt & hela tiden påtalat problemet etc., så tycker jag det är jäkligt svagt av ÅF & / eller Janfire att inte ordna så att det fungerar. Det har du rätt till som konsument. Stå på dig!

Nej, det är inte inne i säcken som ev läckor finns. Säcken är en separat enhet, på sidorna av den sitter bälgar som är separerade från säcken. Kolla monteringsanvisningen så ser du hur det är konstruerat. Om du tittar på ditt förråd så ser du att bälgarna hänger i de längsgående balkarna, framgår på sid. 17.

Bälgarna sitter utanpå säcken, så du kommer åt dem från utsidan långsidor. Dock bara utsidan av bälgarna så länge du har pellets i säcken, förstås.

Lösningen kan strykas på var helst det kan tänkas läcka ut luft; skarvar, anslutningar för slangar... men som sagt, det kommer inte att gå att hitta några läckor om det inte går att få i någon luft.

En annan tanke slog mig: kan det vara så att säcken på något sätt klämts fast under stativet & på så sätt hindrar bälgen från att blåsas upp?

Vet du mer konkret vilka ev. felsökningar som gjorts & om något blivit utbytt / reparerat? Har man t.ex. provat att sätta dit en ny luftpump för att se om det är den som felar?

Men, återigen, om det varit skit från början & du hela tiden har pratat med ÅF om detta, sätt hårt mot hårt. Om han inte kan fixa problemet så ska han inte vältra över det på dig. Ta hjälp av kommunens konsumentvägledare kanske?
Pentti Karppinen
Gallringsobjekt

Tack för tipsen och monteringsanvisningen. Det kommer luft i båda bälgar men i den vänstra bälgen räcker inte trycket. Så det kan vara pyspunka. Pellets tar slut snart, kanske inom en vecka, så jag försöker kolla.
Pentti Karppinen
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Det borde väl vara installatören som skall göra den kontrollen. Du har ju inte fått det du köpt, dvs ett fungerande förråd.........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Pentti Karppinen
Gallringsobjekt

Så var det. Bälgen läcker ymningt. Jag strök bälgen med vatten med diskmedel och det visade sig att bälgens översta söm läcker ymnigt hela vägen (2 meter). Det har alltså blivit något fel i tillverkningen. Mitt problem är att vi installerade förrådet för 4 eller 5 år sedan. Varje gång när pellets har tagit slut har istallatören letat efter fel, kollat pumpen, kollat kopplingarna, ringt till Janfire, men inte hittat felet. Eftersom hela sömmen (2 meter) läcker så har vi inte heller hört att det pyser ut luft.
Har jag möjlighet att få en ny bälg efter så många år? Att det har varit fel från början kan installatören, Sören Gidlöv (Energiknippet i Södertälje) bekräfta. Jag tycker att det vore rimligt att jag får en ny bälg, men kommer naturligtvis att köpa en ny om jag inte Janfire tar på sig felet.
Pentti Karppinen, Grödinge
Pentti Karppinen
psau
Energiprofet!

Inlägg av psau »

Hellu,
Personligen tycker jag att det är anmärkningsvärt att installatören inte gått till botten med problemet.
Jag tycker att du ska kräva att han tar sitt ansvar och löser problemet, det borde han gjort redan vid installation...
/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

Se där, så bra att det gick att lokalisera felet.

Huruvida det går på garantin eller ej blir ju en konsumenträttslig fråga. Å ena sidan har det ju nu gått längre tid än normal garanti &/eller vad som KKL reglerar. Å andra sidan så har du ju faktiskt påtalat problemet från start. Att installatören inte kunnat lokalisera det ska ju inte ligga dig till last, kan man ju tycka. Det känns rimligt att se det som att du faktiskt har reklamerat inom en rimlig tidsfrist från installationen & då borde du har rätt att få det avhjälpt utan kostnad.

Här finns en del att läsa:
http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/ ... tkoplagen/
http://www.konsumentverket.se/Global/Ko ... 4_2007.pdf

Sedan kan du som sagt alltid vända dig till konsumentvägledningen i din kommun:
http://www.konsumentverket.se/Personlig ... ivning/kvl
Där borde du kunna få hjälp.

Om jag vore du skulle jag inte i första taget 'skylta med' att jag är villig att betala för en ny bälg. Du borde allt kunna få detta åtgärdat utan kostnad. Förutom att betala för bälgen ska du ju tänka på att det blir till att montera ner förrådet för att kunna byta ut bälgen...
Pentti Karppinen
Gallringsobjekt

Tack för rådet. Har redan kontaktat installatören.
Pentti Karppinen
Skriv svar