Transportskruv, vacuumtransport - leverantörer?

Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Re: Transportskruv, vacuumtransport - leverantörer?

Inlägg av Roli »

Stugsittaren skrev: Kan man inte köpa lösa munstycke som t.ex. Wiessman har i botten av sina förråd. Då skulle man klara sig utan externskruven. Nägon som vet var man kan få tag i dessa och pris?
Deras system verkar var ett väl utvecklat system. Har sett lite principer på nätet.

Det verkar vara ett slutet system, dvs samma luft går runt så man behöver två slangar till pannan. Mitt problem med filter tätning i sugaren borde vara borta med detta systemet.

Finns dessutom fler tillverkare än Wiessman nere i tyskland och österrike.
Undrar varför man ser så lite om dem här hemma?? Men det beror nog på att de kostar en hel del....... Det blir antagligen billigare med en skruvlösning.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

MatsH skrev:Hej
Jag var ner till Windhagers fabrik och tittade för två veckor sedan.
Kommer att lägga upp lite bilder från besöket på hemsidan vid tillfälle.
//MatsH
Låter intressant, ser fram emot bilderna.
Lägg in en liten notis här när bilderna finns på plats.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Roli skrev:.... Det blir antagligen billigare med en skruvlösning.
Förmodligen har du rätt men om man är villig att bygga själv och förstå principerna får man en mer flexibel lösning. Jag har ingen källare och vet inte exakt var mitt förråd hamnar eller om jag vill flytta det i framtiden. Det verkar bökigt att förändra längd på skruvar. Jag hoppas också på en snällare behandling av pellettsen med ett luftsystem men det kanske inte stämmer?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Stugsittaren skrev:Förmodligen har du rätt men om man är villig att bygga själv och förstå principerna får man en mer flexibel lösning. Jag har ingen källare och vet inte exakt var mitt förråd hamnar eller om jag vill flytta det i framtiden. Det verkar bökigt att förändra längd på skruvar. Jag hoppas också på en snällare behandling av pellettsen med ett luftsystem men det kanske inte stämmer?
Där har du nog rätt. Ett luftmatningssystem är nog lite flexiblare än ett skruvsystem. Dessutom tror jag att skruven "misshandlar" pellets mer än vad luftmatning gör.

Det skulle vara intressant att få studera ett sådant där "tyskt system" i detalj och "sno" godbitarna för att optimera/förbättra sitt egna luftmatningssystem. Man undrar vad de har för sugare/fläkt som inte är dammkänslig eftersom det är det som jag anser är systemets svaga punkt.
Moderator
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Kolla här.. http://www.nordic-bioenergy.se/

Kanske går att bara köpa vacumsystemet el få utförligare vad som behövs..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

André skrev:Kolla här.. http://www.nordic-bioenergy.se/

Kanske går att bara köpa vacumsystemet el få utförligare vad som behövs..
Går nog inte att köpa "ett löst" vacuumsystem hos dem. Om man studerar bilderna på pannan så ser man att cyklonen och "sugaren" sitter i pannanspelletsförrådet vilket är en integrerad del av pannan :oops:

Tror nog tyvärr att många av de tyska och österrikiska pannorna bygger på denna princip. Dvs deras lösningar på pelletstransport fungerar bara för deras produkter.

Så hade jag iofs också gjort om jag varit panntillverkare, sett till att ha ett bra pelletstransportsystem till mina egna produkter.....
Moderator
Sg
Fröträd

Inlägg av Sg »

Hej på er alla. Vi har sedan i sommras en Windhager BIOWIN (den som ersätter PMX) som uppvärmning av huset. Vi köpte också lufmatningssystemet, med tre sugmunstycken, mm. Tyvärr har vi inte hunnit göra förrådet än, men det är på gång. Vi är ännu mycket nöjda och lite injusteringar är det kvar. Vi vet ju inte riktigt hur regleringen klarar de riktigt kalla dagarna. De första testerna av förbrukning visar på ca 10 ton pellets mot ca 5,5 ton olja. Då har vi ökat ca 1 grad inomhus och några fler kvadratmetrar är uppvärmda. Skall försöka lägga ut några bilder (om jag nu fixar det).

mvh

sanna
sanna

Panna: BIO WIN Windhager 2005 21KW
Stort skånskt tegelhus från 1928
Årsförbrukning 12-13 ton
från 2,061 kg/m2 o mån
MatsH
Försäljare
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej på er

Nu har jag sammanställt en sida med bilder från besöket.
http://www.heleniusbioenergi.se/windhagerpix.htm
//MatsH
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Sg
Fröträd

Inlägg av Sg »

det kommer in kort bilder från vår anläggning via Stugsittaren. Priset för hela luftsystem var 16500kr inkl moms, med 25 m slang.

sanna
sanna

Årsförbrukning 12-13 ton
från 2,061 kg/m2 o mån
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

MatsH skrev:Hej på er

Nu har jag sammanställt en sida med bilder från besöket.
http://www.heleniusbioenergi.se/windhagerpix.htm
//MatsH
Vad kostar den här pannan?
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Sg skrev:det kommer in kort bilder från vår anläggning via Stugsittaren. Priset för hela luftsystem var 16500kr inkl moms, med 25 m slang. sanna
Här ligger Sannas bilder:
http://www.eki.mdh.se/kurshemsidor/info ... sg/sug.htm
Kan det vara så att de röda (nedre rören) transporterar pellets?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Sg
Fröträd

Inlägg av Sg »

Vi betalade knappt 130 000 med montering, med fördelning 68 000 panna, 16 500 sugutr. 5 000 elkassett, 10 000 styrutr, 28 000 montering.

sanna
sanna

Årsförbrukning 12-13 ton
från 2,061 kg/m2 o mån
PeterBlomberg
Gallringsobjekt

Inlägg av PeterBlomberg »

På Hus o Hem-mässan i Stockholm för några helger sedan snackade jag med en utställare från Windhager och han sade att det går att köpa deras luftmatningssystem löst. Pris enligt honom skulle vara ca 1000 EUR.

/Peter
Tunab BlueFlame i en Diom olja/ved
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

På Hus o Hem-mässan i Stockholm för några helger sedan snackade jag med en utställare från Windhager och han sade att det går att köpa deras luftmatningssystem löst. Pris enligt honom skulle vara ca 1000 EUR.
Har du någon adress eller telnummer till denna försäljare?
PeterBlomberg
Gallringsobjekt

Inlägg av PeterBlomberg »

Tyvärr inte men det var troligen en representat från tillverkaren. Han talade engelska med viss (tysk) klang så det är ju inte omöjligt att det var priserna i tyskland/österike mm.
Tunab BlueFlame i en Diom olja/ved
Skriv svar