Läckande shunt-kran på min CTC265B-77

Skriv svar
Equinoxe
Fröträd

Läckande shunt-kran på min CTC265B-77

Inlägg av Equinoxe »

I förrgår installerades en PellX-brännare i min CTC 265B från -77. Igår på kvällen upptäckte jag att det droppade lite från shunt-kranen. Den gjorde inte det innan installationen och jag kan inte skylla på installatören. Han var mycket försiktig när han plockade ner skyddsplåten för att koppla sladdarna.
Kranen läcker då den står från läge 0 till 2. Över det är det tätt (än så länge).
Är detta något jag kan fixa själv genom att byta en packning eller o-ring? Jag kan stänga av både in- och utlopp precis innan pannan. Måste jag ändå tömma pannan och sedan avlufta systemet? Beskriv gärna hur jag ska göra...

Just det... det är en orginal-shunt som man ställer manuelt... alltså ingen shunt-styrning e.dyl.

För övrigt är jag helnöjd med pelletsbrännaren! :)

/Anders
Vedfri
Frö

Inlägg av Vedfri »

För 3 år sedan hade jag samma problem med min CTC265B -78 (jag gissar att din panna är likadan som min). Jag fick liktydiga svar från ett par olika VVS-firmor: ”...oj, det var en gammal panna...det blir nog både svårt och dyrt att försöka reparera….du har inte funderat på att byta panna….”
Jag löste problemet genom att helt enkelt demontera originalshunten. Därefter tillverkade jag en adapter för montering av en extern standardshunt ovanpå pannan (ESBE TM20, www.esbe.se). Den nya shunten har fungerat perfekt och är numera kompletterad med motorstyrning.
Equinoxe
Fröträd

Inlägg av Equinoxe »

Tackar så mycket för svaret! Jag får nog ta hit en rörmockare som får titta på det. Hoppas inte han dömmer ut pannan...

/Anders
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Jag tror inte att det finns sådana shuntar som inte går att renovera ..ja ni vet en gång är den monterad och då fick dom i packningar så varför skulle man inte kunna göra det en gång till ..jag har själv fixat min shunt efter att den fastnat i öppet läge ..jag skruvade bort den och öppnade den och rengjorde den därefter återmonterade jag shunt, fjäder med en massa silicon fett som finns på biltema (kassan) ..upplevde inget svårt med det
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Skriv svar