elberedare på sommaren
-
- Prima virke
elberedare på sommaren
Hejsan
Har funderat lite på att sätta en mindre el-beredare efter slingan i min pelletspanna. Detta för att kunna stänga av pannan sommartid och bara köra el-beredaren. Det jag funderar på nu är om min panna kommer ta skada av att jag kör kallvatten genom slingan då den är avstängs sommartid.
Mvh
Fredrik
Har funderat lite på att sätta en mindre el-beredare efter slingan i min pelletspanna. Detta för att kunna stänga av pannan sommartid och bara köra el-beredaren. Det jag funderar på nu är om min panna kommer ta skada av att jag kör kallvatten genom slingan då den är avstängs sommartid.
Mvh
Fredrik
Re: elberedare på sommaren
Har ingen erfarenhet av det själv men har hört andra göra så utan problem så det borde nog kunna funka i din panna också....ett tips är att berätta vad du har för panna när du ställer en fråga, kanske finns pannor som är mer eller mindre känsliga och då blir det lättare för folk med mer insikt att svara
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Ett alternativ är annars att koppla beredaren parallellt med pannslingan och ha avstängningsventiler på inloppen.
Då kan du välja vilken du vill köra med genom att stänga inloppet.
Då kan du välja vilken du vill köra med genom att stänga inloppet.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
-
- Prima virke
Min panna är en effekta panna med tappvatten slinga i. Min tanke var att det kunde vara bra att ha varmvattenberedaren på även vintertid för att på så sätt få en större varmvatten buffert.
Men att dra kallt vatten genom slingan på den under sommaren kanske kan skapa problem med kondens?
Men att dra kallt vatten genom slingan på den under sommaren kanske kan skapa problem med kondens?
Jag har hört sägas att man inte ska seriekoppla pannan med elberedare och köra med pannan avstängd sommartid, just pga kondensen. Inkommande kallvatten kan ju vara bara 8-10 grader varmt, så det kan nog mycket väl börja rinna kondens inuti pannan med rost som följd. Men det är ju förstås möjligt att dra ett rör förbi pannan med avstängningsventiler så att man kan koppla förbi pannan sommartid. Det kan eventuellt räcka med att man pluggar rökkanalen från pannan ordentligt så att det inte drar genom sommarfuktig luft, så kanske kondensen blir minimal.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
- M.Lindskog
- Energiprofet!
Kopplar du med t-kopplingar & ett gäng avstängningsventiler så kan du välja vilken väg du vill att vattnet ska gå (skiss nedan). Då kan du göra endera delen trycklös om du behöver serva något, men ändå få VV från den andra + slippa bryta vattnet för hela kåken. Får du någon gång behov av att ha stor VV-buffert så kan du låta pannans slinga värma upp vattnet som fyller på VVB, dvs. även under eldningssäsong. Då görs merparten av uppvärmningsarbetet av den billigare & klimatvänligare kraftkällan, VVBn:s patron står bara för underhållsvärme. Samt slippa oroa dig för ev. kondens i pannan sommartid.

Kanske var det så CPMS & Honda menade?

Kanske var det så CPMS & Honda menade?
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Man kan ju ställe elvärmen i pannan på 20°C så klarar man sig ifrån kondens. Men den rördragningen skulle också funka. se bara til att ha koll på övertrycksventilerna.
Njaa... jag menade att man drar inkommande kallvatten till beredaren och till pannslingan med en avstängning på vardera matningen. Utgående varmvatten från beredare och slinga dras ihop och sen vidare ut i fastigheten. Beredaren jag har är utrustad med blandventil, backventil och säk,ventil och sen har jag samma uppsättning på pannan, kan ganska enkelt plugga ett av systemen om det går sönder.
Men vill man kunna stödvärma pannslingan med beredaren blir det lite mer rör, är det så dåligt med varmvatten från en Effekta så det inte räcker till?
Men vill man kunna stödvärma pannslingan med beredaren blir det lite mer rör, är det så dåligt med varmvatten från en Effekta så det inte räcker till?
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Bara att koppla på slingan så du matar elberedaren med vv då du eldar annars går den på el o du har vv, En granne har haft så i 16 år nu utan problem med kondens..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd