explosion

Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Re: explosion

Inlägg av Honda »

Jag körde i många år med en KMP PelleX 20 brännare. Startdosen mätte jag aldrig upp, justerade bara så att den startade tillförlitligt och inte sotade för mycket vid start, och jag fick inte en enda smäll på 10 år. Min brännare var äldre än din och hade första generationens varmluftständning där tändelementet bestod av lindad motståndstråd i ett keramiskt rör. Några år senare bytte de tändelement, och som jag har förstått så var det då som den gula brännaren fick rykte om sig att smälla.

Min brännare startade med att köra igång fläkten en stund innan eltändningen gick igång, och sedan så gick fläkten på ganska högt varvtal hela tiden utan paus, gissar att det var därför den aldrig smällde. Kanske det nya tändelementet hade mindre effekt så de fick minska på blåsandet för att få igång glöden. Hur som helst, alla dessa problem lär vara lösta nuförtiden med nyare programversioner. Jag bytte aldrig till nyare program, mest pga av allt tal om att de på den tiden nyaste chippen orsakade smällar. Och dessutom så fick jag intrycket att om jag byter chip så måste jag även byta till det nyare tändelementet och det höll ju betydligt sämre än min gamla kantaltrådsvariant. (4-5 år körde jag som längst på samma)

Och som sagt: dragbegränsare!
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
karlsson
Fröträd

Inlägg av karlsson »

okej.... ska kolla upp dragbegränsare.
att öppna sotlucka jätte jätte lite på pannan (där dragbegränsaren sedan ska sitta) tills jag har fått hem den. kan det vara ett allternativ sålänge?
vattenburet värmesystem 2 cirkl.pumpar. Pellex brännare, 2003 (ingen display) chip 5,2 detta kopplat till panna PARCA Norrhammar Norah 3000 från -82 rött zilmet exp.kärl i pannrummet. ingen vv beredare eller ack.tank.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Jag vågar inte ge något svar på den frågan. Ifall du alltid har för högt drag så fungerar det förstås, men om vädret slår om så att draget med stängd lucka är i minsta laget så blir det ju alltför lite kvar då med öppen lucka. För lite drag i en pellX ger varmt fallrör och eventuellt bakbrand.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
karlsson
Fröträd

Inlägg av karlsson »

aha oh tusan, tackar då vet jag detta :)
vattenburet värmesystem 2 cirkl.pumpar. Pellex brännare, 2003 (ingen display) chip 5,2 detta kopplat till panna PARCA Norrhammar Norah 3000 från -82 rött zilmet exp.kärl i pannrummet. ingen vv beredare eller ack.tank.
karlsson
Fröträd

Inlägg av karlsson »

dragbegränsare eller draglucka. den får man svetsa på själv på ett fäste så den passar i röret då eller?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Den kan muras in i skorstenen om man vill, bara den sitter till rätt rör. Och den får gärna ha kort väg till rökröret.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
karlsson
Fröträd

Inlägg av karlsson »

aha okej tänkte sätta den på denna: http://forumbilder.se/show.aspx?iid=854201272749P52db

tänkte en annan sak, den hade stannat igen nyss, så jag tog bort brännaren.
tog bort jag vet inte vad allt heter men det stora röret.
sen tog jag bort röret i den, med alla små hål i, då såg jag tändelementet , det går upp en vinkelplåt framför det med ett hål i, och runt elementet sitter det en hylsa som är konisk.
den där hylsan ligger liksom lös kan man säga, så jag drog hylsan fram så konan gick in i vinkelplåtshålet, men den gick inte att fixera.
hur som helst, skulle sätta tillbaka det där röret igen med alla hål i, villket inte alls var lätt att få att sitta kvar upptill i matningsröret.... är ni med?
hur som helst, fick dit det någolunda iallafall, sen på med det stora röret över detta, villket fixerade det andra så det såg ok ut, skruva dit allting, men hör liksom den där koniska hylsan glappa lite i den.
men lyser jag in i "bomben" så ser allt ok ut, jag vänder till bränaren så att hylsan åker framåt, sen monterar jag bränaren. startar allt och ja, som väntat tänder den inte på första försöket, men på andra gör den det, utan att det smäller, utan det låter mera som en liten fis bara. pff sen är den igång.

kan tillägga att när jag tog bort brännaren så var den full med pellets, och bara typ 2 stycken små pelletsar var lite svedda.
jag passade även på att rensa riktigt ialla hålen i det där förbräningsröret med, fast det hade kanske inte behöfs... behövds.... hehöfts eller vad man säger :)
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Konan ska sitta fast med en fjäder,om den e utdragen så sitter inte konan på plats.Tighta till den på nå vis!Kona ska sitta dikt ann brännarröret.Tändelementet får inte va intryckt i konan.Då du plockat isär brännarn å ska montera ihop hela rasket,så dra fram kona lite för långt å montera tebaks brännaröret så hamnar konan rätt.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Lägger in lite bilder.

Bild

Bild

Bild

Ser dina grejer ut så här?
Om du kör på hög och låg effekt,så ta ta bort låg genom att ta bort byglingen på den nedre bilden.Den vita "klossen" i mitten ca 1 cm bred.Om du tar bort den så slipper du hålla på med den låga,då den är svår att få att funka.Kolla vad du har för hål ute i änden av röret,där du skall ha stoppbleck.Det skall vara 2 stycken antingen rektangulära eller 2 runda.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
karlsson
Fröträd

Inlägg av karlsson »

jodå. så ser det ut, bortsett från att jag har en vinkelplåt framför konan.... nån fjäder har jag inte heller sett.
brännaren har redan lågefekten bortkopplad.

ja just det, skottade lite på taket igår, och knallade upp till skorstenen.
fy fasen vad tjockt med sot det var i kanalen, ändå sotades den i december tror jag det var.
(dock eldade jag med ved en vecka med)
men jag får nog sota själv i veckan eftersom brandskyddet ska komma och kolla grejerna här snart :)

hål i änden. hmmm menar du de två avlånga man ser i kröken på din mittersta bild?
annars vet jag inte om jag har sett några andra........... men jag ska kolla upp det senare i veckan, och ta lite bilder när den är nerplockad, vem vet, det kanske bara är nåt hopplock nån har gjort så ingenting stämmer med den :)
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Jag kan ej se fjädern!! Kanske den rammlat bort i hanteringen?? Ta nån tunn ståltråd eller nått så konan går att fixera.Ser att du har den gamla flamvakten,,Å dom kan bli slö!!Ser lågan då dom har lust.Dom nya är mycke känsligare å har fått nån avstörnings grej av nått slag.Värt å tänka på!
karlsson
Fröträd

Inlägg av karlsson »

aha okej... sent i går så hade den stannat igen, den funkar ju hyfsat på dagarna men aldrig på nätterna.
jag öppnade upp sotluckan när jag startat om den och känner hur varmt det blir direkt när brännaren är i drift, men jag känner också ett mycket kallt drag i röret. så jag sätter tillbaka sotluckan igen, men stänger den inte helt, utan lämnar den jätte lite öppen under natten.
och den har fungerat hela natten utan några driftstopp :) första gången sedan november tror jag :) :) skönt att vakna och det är varmare än 14 grader inne.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Här ser du hur stoppblecken ser ut.De sitter fast i två hål i röret längst ut in mot pannan.Du ser att de är olika.
http://www.pelletsbilen.se/butiken/30-t ... itstart=40
De skall hindra pellets att rulla in i pannan.

Men köp inte härifån,för då får du i bästa fall grejerna till midsommar!!!!!!!!!
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
karlsson
Fröträd

Inlägg av karlsson »

kan inte minnas några hål där...... men ska kolla upp detta med :)
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Om du vill göra det enkelt,,Då du beställer dragbegränsaren Tala om att det e en parka 3000 så har dom en adappter som passar med skruvhål å allt! Sotlucka bort! Å drag begränsare dit!! Det finns adapptrar till de flesta pannor som figurerar i husen.
Skriv svar