är det ngn som handlat eller hört något om dessa firmor?
Har tänkt att införskaffa mig några vakuumpaneler men
man vill ju helst inte köpa grisen i säcken!
Kan ju vara bra om företaget man köper lever kvar åtminstonde
över garanti tiden!!
alla tror jag handlar med paneler från Kina, bra /dåligt?
något att se upp med?
Tacksam för alla svar.
sfinx solar, wienart och arsite.
De två första har jag aldrig hört talas om. Var hittar man info om dem?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Hej
Jag förstår att ni inte hört talas om Sfinxsolar. Det är nämligen ett nystartat företag. Av mig. Alldeles nyss. Länk finns under marknadsföring & erbjudanden [edit /Pelle]
Har ni frågor om företaget, produkterna är ni välkomna att kontakta oss.
Vad det gäller kina så har de 78% av världsmarknaden De tillverkar och säljer mer än 10 miljoner kvadratmeter solpaneler per år. Att vi i Sverige skulle vara bättre på att tillverka dessa faller på sin egna orimlighet, då vi bara har ca 185.000 kvadratmeter glasade solpaneler i drift. Totalt.
En väldigt bra rapport på engelska finns här:
http://www.estif.org/fileadmin/download ... e_2004.pdf
Vi besvara gärna frågor om produkter och företaget antingen här på forumet om moderatorerna så godkänner, eller också direkt till mig.
Mvh Stig Fellden
Jag förstår att ni inte hört talas om Sfinxsolar. Det är nämligen ett nystartat företag. Av mig. Alldeles nyss. Länk finns under marknadsföring & erbjudanden [edit /Pelle]
Har ni frågor om företaget, produkterna är ni välkomna att kontakta oss.
Vad det gäller kina så har de 78% av världsmarknaden De tillverkar och säljer mer än 10 miljoner kvadratmeter solpaneler per år. Att vi i Sverige skulle vara bättre på att tillverka dessa faller på sin egna orimlighet, då vi bara har ca 185.000 kvadratmeter glasade solpaneler i drift. Totalt.
En väldigt bra rapport på engelska finns här:
http://www.estif.org/fileadmin/download ... e_2004.pdf
Vi besvara gärna frågor om produkter och företaget antingen här på forumet om moderatorerna så godkänner, eller också direkt till mig.
Mvh Stig Fellden
-
- Prima virke
Till avdelningen dumma frågor?
Vad betyder detta?
"Energiutbytet från vakuumsolfångare varierar med vattentemperaturen ut från systemet
Vid 25 grader ut ger de ca 800 kwh/år och kvadratmeter.
Vid 50 grader ut ger de ca 700 kwh/år och kvadratmeter.
Vid 75 grader ut ger de ca 600 kwh/år och kvadratmeter."
Enligt min bedömning verkar det vara rätt kurs på dessa grejor......
Vad betyder detta?
"Energiutbytet från vakuumsolfångare varierar med vattentemperaturen ut från systemet
Vid 25 grader ut ger de ca 800 kwh/år och kvadratmeter.
Vid 50 grader ut ger de ca 700 kwh/år och kvadratmeter.
Vid 75 grader ut ger de ca 600 kwh/år och kvadratmeter."
Enligt min bedömning verkar det vara rätt kurs på dessa grejor......
Verkningsgrad solfångare
Hej
Solfångare har olika verkningsgrad beroende på vid vilken temperatur de arbetar. Poolsolfångare som oftast är oisolerade är väldigt bra vid pooltemperaturer men eftersom de är oisolerade tappar de snabbt i effekt om man skulle försöka sig på att få varmare vatten ur systemet.
För varmvatten vill man gärna ha 50 grader eller helst mer.
Därför mäter man i Sverige ofta vid 25 50 och 75 grader medeltemperaturen på värmebäraren. Dvs glykolblandningen.
Plana, täckta och isolerade, solfångare är bättre än poolsolfångare.
Vakuumrör har den fördelen att de har låga termiska förluster och levererar en stor del av energin vi hög temperatur. Även vid låga utetemperaturer.
Alla som är intresserade av att göra egna beräkningar rekomenderar jag att titta här: http://www.solarenergy.ch/spf.php?lang= ... ysunonline
Det är ett java program som simulerar solpaneler för tappvarmvatten.
Solfångare har olika verkningsgrad beroende på vid vilken temperatur de arbetar. Poolsolfångare som oftast är oisolerade är väldigt bra vid pooltemperaturer men eftersom de är oisolerade tappar de snabbt i effekt om man skulle försöka sig på att få varmare vatten ur systemet.
För varmvatten vill man gärna ha 50 grader eller helst mer.
Därför mäter man i Sverige ofta vid 25 50 och 75 grader medeltemperaturen på värmebäraren. Dvs glykolblandningen.
Plana, täckta och isolerade, solfångare är bättre än poolsolfångare.
Vakuumrör har den fördelen att de har låga termiska förluster och levererar en stor del av energin vi hög temperatur. Även vid låga utetemperaturer.
Alla som är intresserade av att göra egna beräkningar rekomenderar jag att titta här: http://www.solarenergy.ch/spf.php?lang= ... ysunonline
Det är ett java program som simulerar solpaneler för tappvarmvatten.