Underhåll med Janfire NH Mody strular
Re: Underhåll med Janfire NH Mody strular
men det borde väl vara enkelt att fixa till så att jag kan styra/kontrollera brännaren via mobiltelefon, eller åtminstone får rapporter (t.ex. felmeddelande, förbrukning etc.) via mobilen?
Pellmax CU, Viking Bio
Det är såklart en möjlighet att ha, det kräver att man har t.ex. ett GSM-modem samt tillgång till källkoden av brännarens mjukvara och ett kunnande inom programmering, då är det helt möjligt.
Det finns redan en "extra" seriell port på kretskortet, i den vanliga mjukvara är den helt utan funktion men man kan t.ex. använda den till att kommunicera med ett GSM-modem om man har rätt mjukvara.
Och då jag har dessa möjligheter är det faktisk verklighet för mig. Jag får nästan alla fel som SMS i klartext (jag har undantagit att jag tar ut brännaren från pannan, jag brukar veta att jag gör det), jag kan starta och stoppa brännaren med ett SMS (bra på sommaren om jag inte kommer hem på ett tag och inte behöver VV) och jag kan begära status, då får jag ett SMS tillbaka med panntemperatur, utetemperatur, åtgången pellets, termostatläge och lite annat matnyttigt.
Detta har kostat mig en hel del timmar att få till att fungera, brännarens funktionalitet går ju framför allt annat.
Så visst är det möjligt - men det kostar! Ett GSM-modem kostar en del, jag har ett abb. enkom för detta och timmarna ska vi inte prata om...
Det finns redan en "extra" seriell port på kretskortet, i den vanliga mjukvara är den helt utan funktion men man kan t.ex. använda den till att kommunicera med ett GSM-modem om man har rätt mjukvara.
Och då jag har dessa möjligheter är det faktisk verklighet för mig. Jag får nästan alla fel som SMS i klartext (jag har undantagit att jag tar ut brännaren från pannan, jag brukar veta att jag gör det), jag kan starta och stoppa brännaren med ett SMS (bra på sommaren om jag inte kommer hem på ett tag och inte behöver VV) och jag kan begära status, då får jag ett SMS tillbaka med panntemperatur, utetemperatur, åtgången pellets, termostatläge och lite annat matnyttigt.
Detta har kostat mig en hel del timmar att få till att fungera, brännarens funktionalitet går ju framför allt annat.
Så visst är det möjligt - men det kostar! Ett GSM-modem kostar en del, jag har ett abb. enkom för detta och timmarna ska vi inte prata om...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
hej igen,
har nu pysslat ett tag med olika UH inställningar och blir inte klok, UH pågår under 20-40 min, sen matas pellets, fläkten går igång, flamtemp ökar sakta från ca. 80° till 110-120°C och sen börjar externskruven mata pellets, efterblåsningen börjar , askskrapningen och sen startar brännaren från nytt.
Har följande uppgifter: energivärde: 4,85kWh/kg, vikt: 630g/l (har jag verifierad) och brännaren visar 20-25% för hög pelletsförbrukning, den visar t.ex. 40 kg medan det gick åt bara 2 säckar.
I menyn står följande uppgifter:
47 Flamvakt: 115°C
48 Kylgräns 120°C
51 Uppstartsgräns: 130°C
71 Off. Brännk. -1
72 Off. Nedfall -19
73 Off. Panntemp. -2
74 Off. Rökg. Ut -1 Utomhus 339°C
75 Off. Intern 2 Intern 23°C
76 Off lambda -1 Lambda 65535,0%
I Bruksanvisning, rubrik "3.2 Modulerande effekt reglering" framgår att temperaturgivaren ska sitta på den nedre kontakten, hos mig sitter den på den övre (den nedre är en hona, den övre en hane) vet ej om detta spelar någon roll?
Sen kan jag informera att jag isolerade pannan (ERYL 75) med 95mm stenull, och pannrumstemp sjönk från 20°C till 18°C.
Några idéer vad jag ska göra för att UH ska fungera korrekt?
har nu pysslat ett tag med olika UH inställningar och blir inte klok, UH pågår under 20-40 min, sen matas pellets, fläkten går igång, flamtemp ökar sakta från ca. 80° till 110-120°C och sen börjar externskruven mata pellets, efterblåsningen börjar , askskrapningen och sen startar brännaren från nytt.
Har följande uppgifter: energivärde: 4,85kWh/kg, vikt: 630g/l (har jag verifierad) och brännaren visar 20-25% för hög pelletsförbrukning, den visar t.ex. 40 kg medan det gick åt bara 2 säckar.
I menyn står följande uppgifter:
47 Flamvakt: 115°C
48 Kylgräns 120°C
51 Uppstartsgräns: 130°C
71 Off. Brännk. -1
72 Off. Nedfall -19
73 Off. Panntemp. -2
74 Off. Rökg. Ut -1 Utomhus 339°C
75 Off. Intern 2 Intern 23°C
76 Off lambda -1 Lambda 65535,0%
I Bruksanvisning, rubrik "3.2 Modulerande effekt reglering" framgår att temperaturgivaren ska sitta på den nedre kontakten, hos mig sitter den på den övre (den nedre är en hona, den övre en hane) vet ej om detta spelar någon roll?
Sen kan jag informera att jag isolerade pannan (ERYL 75) med 95mm stenull, och pannrumstemp sjönk från 20°C till 18°C.
Några idéer vad jag ska göra för att UH ska fungera korrekt?
Senast redigerad av jmsbh den lör 11 feb, 2012 23:15, redigerad totalt 1 gånger.
Pellmax CU, Viking Bio
Om panntemperaturen visas till -2°C sitter sensorn inte på rätt plats. Men det vi skriver av där är offset-värdet, själva panntemperaturen visas på raden under.
Underhållet får bara köra en viss tid, denna kan ställa i punkt 56.
Om brännaren får signal från termostaten om att det är dags att elda på går den till uppvärmning, blir det inget resultat där med att temperaturen i brännkoppen kommer högt nog upp kommer den att starta en kallstart vilket betyder nedkylning, askskrapning och sedan en kallstart.
Underhållet får bara köra en viss tid, denna kan ställa i punkt 56.
Om brännaren får signal från termostaten om att det är dags att elda på går den till uppvärmning, blir det inget resultat där med att temperaturen i brännkoppen kommer högt nog upp kommer den att starta en kallstart vilket betyder nedkylning, askskrapning och sedan en kallstart.
Är inte PK!
Är inte PK!
Hur mycket tid får det högst ta tills temperaturen kommer högt nog upp, så att det inte blir kallstart?Icecap skrev:Om brännaren får signal från termostaten om att det är dags att elda på går den till uppvärmning, blir det inget resultat där med att temperaturen i brännkoppen kommer högt nog upp kommer den att starta en kallstart vilket betyder nedkylning, askskrapning och sedan en kallstart.
Kan det spela någon roll att pelletsförbrukning visas felaktig, dvs. brännaren "tror" att den matar mera pellets än vad den gör, och detta innebär att temperaturen i brännkoppen ökar långsamare än vad den borde?
Vilka värden måsta jag ändra för att pellestförbrukning visas korrekt (energiinnehåll ochvikt verkar ju stämma)?
Är det ok att PID-styrningens P-faktor och I-faktor är tvärt emot vad som står i manualen?
Pellmax CU, Viking Bio
Att P & I faktorerna är helt åt helvetet är inte brännarens problem, det är ditt!
Själv har jag en P-faktor på 7500% och en I-faktor på 150% samt en regleringstid på 1:30 (har en ganska stor panna).
Pelletsräkningen är bara en räknare, den har ingen inflytande på något av regleringen - men det visar mig att du för med ett ganska skapligt luftöverskott! Och det kan ge dessa problem!
Själv har jag en P-faktor på 7500% och en I-faktor på 150% samt en regleringstid på 1:30 (har en ganska stor panna).
Pelletsräkningen är bara en räknare, den har ingen inflytande på något av regleringen - men det visar mig att du för med ett ganska skapligt luftöverskott! Och det kan ge dessa problem!
Är inte PK!
Är inte PK!