Nu har jag bestämmt mig att det ska bli ett bulkförråd. Kommer att bygga ett eget.
Har försökt att hitta bestämmelser och lagar men hittar inget som jag kan vara säker på.
Om jag förstått det rätt ska man göra så minst 3ton ryms och det är ca 5m2 eller? då borde man va säker då mitt kommer rymma ca 7,5m2.
Hur mycke pellets får man förvara i pannrummet??
Hur långt från pannan måste det vara? Räcker 120cm?
Måste man brandsäkra förrådet med gips?
Kommer att bygga i MDF då jag har ca 100skivor som jag rev ner från en butik som la ner.
Men jag funderar på att klä den invändigt med rostfria plåtar i botten och dom sluttande sidorna, finns det nån risk med det eller är det bara att köra på?
Bygga bulkförråd.
Bygga bulkförråd.
CTC 1100 med Janfire.
Termomatic ec-home shunt.
Norahammar kökspanna från -62.
Termomatic ec-home shunt.
Norahammar kökspanna från -62.
Re: Bygga bulkförråd.
Mig veterligen finns det inga tydliga regler på hur mycket man får förvara eller exakta avstånd.
Kolla med sotaren i din Kommun. Dom borde veta vad som gäller för ditt pannrum.
Det har väl tagits upp i någon tråd att det är avgörande när (vilket år) pannruummet togs i bruk och vad som gällde då angående brandcell.
Plåt i botten borde väl fungera. Bara den är tillräckligt glatt för pelletsen att glida på.
Det har väl tagits upp i någon tråd att det är avgörande när (vilket år) pannruummet togs i bruk och vad som gällde då angående brandcell.
Plåt i botten borde väl fungera. Bara den är tillräckligt glatt för pelletsen att glida på.
Panna: CTC 265B -77.
Pelletsbrännare: Viking 9990.
Ackumulatortankar 2x500L.
Bulkförråd 5,9m3.
Varmvatten med värmeväxlare kopplad på tankarna och styrd av flödesvakt(hemmabygge).
Pelletsbrännare: Viking 9990.
Ackumulatortankar 2x500L.
Bulkförråd 5,9m3.
Varmvatten med värmeväxlare kopplad på tankarna och styrd av flödesvakt(hemmabygge).
Kom ihåg att ha en ledning som ansluts till plåten, den ska sedan jordas. Då kan det inte ackumuleras statisk elektricitet i den iaf.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!