Effektjustering när det är kallt?
Effektjustering när det är kallt?
Hej hopp, länge sen jag skrev nått nu men en fråga tänkte jag ändå skicka ut. Justerar ni brännar effekt efter hur kallt det är ute eller låter ni effektinställningen stå fast oavsett? Jag har kört samma effekt nu sommar som vinter. På sommaren går den mest för varmvatten, på vintern tycker jag aldrig den riktigt räcker till men vågar inte röra den nu eftersom brännaren verkar fungera rätt bra, askan är ok och förbrukningen är inte galet hög.
Jag förstår att det drar mer pellets med högre effektinställning men om jag ändrar matning och fläkt för att öka effekten så riskerar jag problem med fet/mager blandning eller håller sig den justering jag har bara att den ökar effekt och åtgång av bränsle?
Jag förstår att det drar mer pellets med högre effektinställning men om jag ändrar matning och fläkt för att öka effekten så riskerar jag problem med fet/mager blandning eller håller sig den justering jag har bara att den ökar effekt och åtgång av bränsle?
//Mattias
Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Re: Effektjustering när det är kallt?
När man ställer effekten menas alltid att man justerar så att man får rätt effekt och att förhållandet mellan luft och pellets är korrekt.
Systemet drar INTE mer pellets för att man höjer effekten - eller jo, om effekten är ställd så lågt att den inte klarar av att hålla temperaturen uppe inomhus sparar man pellets på det konto men så länge brännaren är korrekt justerat (pellets/luft) ska det gå på ett ut.
MEN (alltid är det något...) om pannan inte klarar högre effekt kan man få en massa roligheter, bakvärme och strul. Men klarar den effekten och att låta rökgasen dra igenom utan problem är det bara att köra på.
Men en snabb fråga: kommer pannan inte upp i temperatur på vintern? Eller är det bara att brännaren kör lång tid åt gången?
Om pannan inte kan kämpa upp temperaturen när det är som värst bör du ställa upp effekten men tar det "bara" lång tid ska du vara glad! Ju lägre effekt du kör, ju mindre sliter du på brännaren.
Själv kör jag på 7kW året om fram till det inte räcker till, när det sker växlar brännaren automatisk över till att öka effekten men än räcker 7kW, då vid -16°C ute (under natten). Växlingen är en ganska speciell grej för min brännare...
Systemet drar INTE mer pellets för att man höjer effekten - eller jo, om effekten är ställd så lågt att den inte klarar av att hålla temperaturen uppe inomhus sparar man pellets på det konto men så länge brännaren är korrekt justerat (pellets/luft) ska det gå på ett ut.
MEN (alltid är det något...) om pannan inte klarar högre effekt kan man få en massa roligheter, bakvärme och strul. Men klarar den effekten och att låta rökgasen dra igenom utan problem är det bara att köra på.
Men en snabb fråga: kommer pannan inte upp i temperatur på vintern? Eller är det bara att brännaren kör lång tid åt gången?
Om pannan inte kan kämpa upp temperaturen när det är som värst bör du ställa upp effekten men tar det "bara" lång tid ska du vara glad! Ju lägre effekt du kör, ju mindre sliter du på brännaren.
Själv kör jag på 7kW året om fram till det inte räcker till, när det sker växlar brännaren automatisk över till att öka effekten men än räcker 7kW, då vid -16°C ute (under natten). Växlingen är en ganska speciell grej för min brännare...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Klarar inte pannan att hålla din valda innetemp måste du öka effekten men är det bara så att den aldrig når stopptemp när det är som kallast men innetempen är rätt har du så du klarar dej
Det är inte säkert att du kan köra med samma effekt sommar/vinter om du tex behöver 20 kW på vintern kan det hända att pannans överhettningsskyd löser ut på sommaren pga eftervärmen, Kan gå om du ställer stopptempen lägre

Det är inte säkert att du kan köra med samma effekt sommar/vinter om du tex behöver 20 kW på vintern kan det hända att pannans överhettningsskyd löser ut på sommaren pga eftervärmen, Kan gå om du ställer stopptempen lägre
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jo, brännaren gör sitt jobb. Den går dock väldigt längre nu när det är kallt ute. Den står still typ 20min innan den går igång igen. Vi har en del kvar i huset att göra, isolering av vinden osv innan man kan utvärdera värmeåtgången på rätt sätt. Då är det inget problem att gångtiden är lång, tänkte det skulle gå bättre om effekten var högre och den gick kortare tid. Alltid lär man sig nåt, det här forumet är grymt bra, tackar. 

//Mattias
För tillfället kör min brännare kontinuerligt dygnet om, det är då -16°C ute.
Fördelen med lång gångtid är att effekten är låg, detta ger mindre stress i stålet i brännaren, båda i form av färre temperaturväxlingar och mindre "gnagande" på metall i närheten av elden.
Fördelen med lång gångtid är att effekten är låg, detta ger mindre stress i stålet i brännaren, båda i form av färre temperaturväxlingar och mindre "gnagande" på metall i närheten av elden.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Då har du lite till godo med nuvarande effektbehov;)mt4base skrev:Jo, brännaren gör sitt jobb. Den går dock väldigt längre nu när det är kallt ute. Den står still typ 20min innan den går igång igen. Vi har en del kvar i huset att göra, isolering av vinden osv innan man kan utvärdera värmeåtgången på rätt sätt. Då är det inget problem att gångtiden är lång, tänkte det skulle gå bättre om effekten var högre och den gick kortare tid. Alltid lär man sig nåt, det här forumet är grymt bra, tackar.
Går den 24/7 utan att få upp tempen i vare sej panna el inne i huset är effekten för låg, Hur mycket diff är det mellan start/stopp?
Tänkte på att du då kan räkna ut på en höft vad huset kräver;)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Med risk att avslöja sig som den fåntratt
man är så får jag ändå fråga, vet inte hur du menar med diff mellan start och stopp? I temp eller i tid? Jag tror brännaren står still c:a 20 minuter innan den går igång när det är som kallast, den brukar stanna vid c:a 80-81grader på vintern och på sommaren brukar den gå till c:a 84, nu går den igång på c:a 67grader tror jag. Sen har jag ju olika temp ut resp in i pannan. De har jag inte i skallen men det går att undersöka.

//Mattias
Det var nog din hyst"? alltså 12 C =68-80C som din brännare går emellan...
Vad körde du på för effekt?...( 14 kW=lagom..
Edit:Hur har du det med isolering i 1700-tals kåken?...Fönster?lister?...Tips!Gamla balkongdörrar som man kan sära dörrbladen...Går att få in minst 45 mm isolering i nedre foderstycket...

Vad körde du på för effekt?...( 14 kW=lagom..

Edit:Hur har du det med isolering i 1700-tals kåken?...Fönster?lister?...Tips!Gamla balkongdörrar som man kan sära dörrbladen...Går att få in minst 45 mm isolering i nedre foderstycket...
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Frågar man inte får man inget veta;)mt4base skrev:Med risk att avslöja sig som den fåntrattman är så får jag ändå fråga, vet inte hur du menar med diff mellan start och stopp? I temp eller i tid? Jag tror brännaren står still c:a 20 minuter innan den går igång när det är som kallast, den brukar stanna vid c:a 80-81grader på vintern och på sommaren brukar den gå till c:a 84, nu går den igång på c:a 67grader tror jag. Sen har jag ju olika temp ut resp in i pannan. De har jag inte i skallen men det går att undersöka.
Tänkte på tempen i pannan, 13° på 200 L gör 3 kWh o 14° 3,25 kWh så då kräver ditt hus ca 9-9,75 kW som det är nu..
Hur lång driftstid har brännaren mellan start/stopp?
Skulle tippa att den går nån timme eller så, står still en stund och startar igång sen igen. Ja, det är ett jädra eldande 

//Mattias