Jag skrev följande på ett annat forum, vet inte om det är "samma folk" här som på andra vedeldarforum men jag testar i alla fall

Kommer inom snart skaffa en ny vedanläggning. I början var jag inställd på att ha förådsberedare i acktanken, en tanke som jag helt har övergett. Funderade ett tag mellan slingor och TVA men har nu bestämt mig för att det nog blir TVA. Jag har kollat runt på en rad olika modeller:
- Nibe Tappman
- Värmebaronen Akva varm
- CTC Aquaheat 25
- Baxi vxb 33
Nibe och VB har jag övergett då de verkar sakna termostatventil vilket så vitt jag förstår kan orsaka problem med skiktingen i tanken eftersom det kan uppstå en självcirkulation (rätt, fel???).
Är nu inne på Baxis som många verkar vara nöjd med. Sneglar dock lite på CTC Aquaheat 25. Är det någon som har erfarenhet av den? Är den ett alternativ till Baxi? Den är ju c:a 2000:- billigare... (se t.ex: http://www.maniarmatur.se/sv/product...rty__value_429)
Vad gör Baxin värd sina extra pengar?
En annan fundering är att ett argument som återkommande framförs i valet av varmvattenberedning är att TVA är mycket dyrare än slingor. Är det verkligen SÅ mycket dyrare. Jag menar, två 15 m slingor kostar på rinkabyrör i runda slängar 7000:-
Baxis TVA c:a 9000:- och CTC c:a 7000:-, har jag missat något? är det något som tillkommer (förutom lite extra rördragning) som gör att det blir ännu mycket dyrare?
Påverkar TVA hur man skall koppla tankarna (paralellt eller seriellt)?
Jag är extremt tacksam för all feedback som kan ges! Många av er vet hur nära psykosen man ibland är i denna djungel av valmöjligheter och alternativ