Reparation av trasig dragkedja på Pellistore

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
joakimoh
Frö

Reparation av trasig dragkedja på Pellistore

Inlägg av joakimoh »

Har ett Janfire Pellistore pelletsförråd på 5.3 m^3 där dragkedjan gått sönder.
Dragkedjan kärvade från första början (pelletsdamm tränger lätt in i den) och släppte helt längs ena sidan redan efter ett par år. Den gav vika för trycket av pelletsen vid en påfyllning. Det är omöjligt att få ihop dragkedjan igen.

Nu har jag istället hängt en skiva framför hela kortsidan som provisorisk lösning men mycket damm läcker ut vid påfyllning så en bättre lösning vore önskvärd.

Någon annan som har samma erfarenhet?
Har t ex hört från min pelletsgrossist att många pellesleverantörer vägrar att fylla på ett Pellistore speciellt mycket p g a problem med att förrådet inte klara trycket från pelletsen.

Går dragkedjan att reparera enkelt eller går det kanske att sätta in en plåtlucka eller annat som ersättning (och som bättre fungerande konstruktion)?
Finns det någon som åtar sig att reparera sådana förråd?
Vill ju ogärna köpa ett helt nytt förråd bara p g a en trasig dragkedja:(
Joakim

Janfire Integral, 6kW elpatron, 5 m^3 förråd
10 m skorsten, 95 mm insatsrör & ventilator
190 m^2 boyta + källare & vind
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Re: Reparation av trasig dragkedja på Pellistore

Inlägg av M.Lindskog »

Kanske en kapellmakare / segelsömmare kan hjälpa dig att sätta i en ny dragkedja? Båtkapell kan ju vara ganska rejäla. Borde finnas gott om såna firmor i GBG-området.

För att avlasta dragkedjan kanske du kan hänga något på insidan? Jag har själv hängt upp en gummimatta som i alla riktningar är större än "manluckan". Denna hänger från den tvärgående övre balken och ligger an mot säcken. Har tagit hål genom säcken & balken & stack bultar rätt igenom. Använde breda brickor för att få bra press på gummimattan. Mattan satte jag upp för att den skyddsduk som ska följa med förrådet saknades när jag köpte mitt.

Betr. fyllning av Pellistore har jag också sett att flera leverantörer fråntar sig ansvar från skador på dessa. Jag frågade chauffören som fyllde mitt förråd första gången om detta & hans erfarenhet var att Pellistore ofta är bättre än många hemmabyggen, som kan vara både otäta och ganska klena. Han hade aldrig sett ett Pellistore gå sönder vid fyllning.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Har den gamla versionen med vit pressening och på den är det ganska lätt att byta dragkedja, det är nog svårare på den blåa.

Bild
IVT Geo 616C, 240m energibrunn.
Järnvägsstation på 2 våningar plus källare, 200 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Ja dragkedjan verkar vara en svaghet och jag är jätteförsiktig då jag drar fram pellets genom manluckan. Gjort ett skydd som jag har fäst på den tvärgående balken. Skulle jag få motsvarande problem, så har jag tänkt att bygga en dörr mha plywood eller MDF. Två skivor en inne och en ute som är större än hålet och så bulta ihop det med tex korta vagnsbult och någon gummiduk så det blit tät. Någon som tänkt på annan lösning?
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag hade istället gjort två ramar av 12mm plywood som fästes på ömse sidor (inne och ute) om öppningen, kletades in med lim (silikon eller monteringslim) och sedan skruvades ihop med "många" men "små" skruvar. På det vis ville man få en stark ram att fästa en lucka i och det ville inte bli några "få" punkter där duken kunde rivas sönder men däremot en stor yta som fäster.

Som lim ville t.ex. Biltema 36-4825 eller liknande vara grejen, idén är helt enkelt att sprida belastningen över så stor kontinuerlig yta som möjligt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Ja det gäller att få stor kontaktyta och få ner belastningen i varje monteringsskruv och se till att det blir dammtät. Mitt förråd levererades med ett böjbart rör i tunnväggigt material för påfyllningen. Det dröjde inte länge förrän det var helt uppslitet och bitar föll ur. Pelletsen slet enormt. 30-40 ton räckte för att slita upp röret totalt och då menar jag TOTALT. Byggde då om påfyllning mha spirorör som nitades med grov nit i varje skarv. Då jag plockade ner påfyllningens infästningen i duken, så såg man hur krafterna hade dragit i hålen genom duken. Inga skador men man förstod belastningen som är närvarande. Mina skivor blir ju också en ram då manluckan är uppsågad. För att duken skall kunna bära belastningen av nya konstruktionen, så låter man den nya luckan vila på den tvärgående förstärkningen i plåt eller skruvar den i denna plåt. Jag är inte där än men räknar med att det kommer. Tyvärr! Jag blåser alltid dragkedjan med tryckluft innan jag drar i den. Jag har också smort den med silikonspray sådan man har att behandka klädslar i bilar. Denna blir inte klibbig och binder damm. Känns som man gör vad man kan men det blir inte bättre än konstruktionen och så är det alltid.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
ilvo
Frö

Inlägg av ilvo »

Oturligt för dej ! Jag har haft mitt förråd i sju år och dragkedjan är helt intakt . Men jag har varit noga med att dammsuga dragkedjan före varje fyllning , två gånger per år . Ingen tröst för dej precis , men kanske ett tips !
Skriv svar