Kallt i pannrum

Torsten
Pannrumstomte!

Re: Kallt i pannrum

Inlägg av Torsten »

Andreas Hansson skrev:Det finns inga krav på pannrum i nya bbr så ha dörren öppen du.
Enligt BoVerket så tog man bort kravet just för att folk har dörren öppen jämt.
Du blandar bort korten lite Andreas. :D
Nu gäller det ett gammalt pannrum som är registrerat som pannrum med alla bestämmelser som hör till (minerit på dörren, dubbelgips på väggarna mm.)
Att man tagit bort kraven på pannrum senare är riktigt.
Varför ska jag kosta på minerit på dörren för att få godkänt att elda om det är lika godkänt att elda med öppen dörr?
Sådant här nagelfar försäkringsbolagen noga innan de betalar ut någon ersättning så dörren har man öppen på egen risk, jag stänger den på natten och när jag är borta. :roll:

Blir man nervös av att det kommer in kalluft i pannrummet så behöver man koppla två saker styrda av brännarens fläkt. När fläkten stannar så öppnas sotluckan i skorstenen helt och ett spjäll för tilluften stängs helt. När fläkten startar tvärtom.
Så hade jag i min förra kåk men lappri. Tjänar man 300 per år på joxet så varför bry sig. Är pannrummet stängt så påverkas inte övriga källaren av kalldraget och en modern panna avger nästan ingen värme.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Har du någon källa?
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Upp till var och en att använda knoppen.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Jag har tröttnat lite på att du aldrig kan ge en vettig motivering till dina påståenden. Väldigt ofta avviker din uppfattning från min, men du lyckas aldrig förklara dig. Jag tror att många med mig skulle tycka att det var trevligt om du kunde motivera dina påståenden. Du tycker tydligen att det är en bättre taktik att försöka idiotförklara mig.
psau
Energiprofet!

Inlägg av psau »

Jag tröttnade på diskussionen och tog reda på fakta isf att gissa.
Enligt BBR 5:421 och 5:66 så ska en panna på mer än 60kW placeras i eget pannrum.
En panna på under detta kan beroende på huruvida den är utformad för att stå uppställd i boyta eller ej stå just i boyta men krav på pannrum krävs ej såvida inte tillverkaren föreskriver detta.
Om man har krav på pannrum enligt BBR 5:421 och 5:66 eller har ett befintligt pannrum så gäller som minimum tak och väggar i EI60 och fönster och dörrar i E30.

På svenska betyder detta att ett absolut krav på pannrum finns om man har en tokstor panna eller att tillverkaren skriver att den ska stå i pannrum. Annars kan man ha den lite var som.
Men har man ett pannrum (krav eller befintligt) ska väggarna och taket klara eld i 60 minuter och fönster och dörr i 30 minuter. Detta översätts konstruktionsmässigt till dubbelgips på väggar och i tak och enkel gips på dörr. En minerit skiva väger lite mindre än en gips och klarar E30 kravet så det brukar man ta till dörren om den inte är klassad från tillverkaren.

Nu kan detta skilja sig lite från kommun till kommun har sett ett exempel på byggavdelningar som sätter krav på E30 för pannor under 40kW och E60 för över och sen hänvisar de till BBR?!?!?

Enligt BBR 5:6214 gällande dörrar som är brandcellsavskiljande så föreligger inget krav på att dessa är stängda såvida de automatiskt stängs då det förekommer rökgaser i dess närhet.

Summerat har du inget pannrum och pannan är under 60kW gör vad f-n du vill, men har du ett pannrum ska detta klara E30 i dörrar och fönster och EI60 i tak och väggar. Dörren ska vara stängd om den inte automatiskt stängs när röklarmet går.

Försäkringsbolagen lutar sig på BBR när de gör sina bedömningar i ersättnings och vållande frågor.

Detta är det korrekta svaret och inte "upp till var och en att använda knoppen".
Jag kan tröttna på att man kastar ur sig någon fakta utan att kunna eller orka motivera eller att man för den saken skull lägger in ett inlägg med bara kommentaren "Har du någon källa på det?"
Det är uppkast utan grund och allmän dissning som ger en dålig stämning.

/Peter

Edit stavning.
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

psau: Respekt!!! Kalla fakta och inte lösryckta "jag tycker att..." eller "upp till var och en...".
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!

Inlägg av Stroker »

Detta ämne har det skrivits om vid andra tillfällen här på forumet och jag har haft fel såtillvida att eftersom jag in facto har ett rum där bara pannan står så ska min dörr ha EI30 klassning och alltså täckas med minerit eller dylikt. Alternativert är att jag sätter jag in min tvättmaskin där och då är det inget pannrum längre. -så tolkar jag detta.

Brandklassade fönster är dyra men så vitt jag förstår så behövs det ingen brandklassning på ett fönster som vätter mot en yta som inte brännbar . Har googlat nu ett tag och hittar inte vad ett vanligt tvåglasfönster kan ha för brandklassning. Om glaset pallar värmen så kan man måla trädelarna med brandskyddsfärg för att uppnå erforderligt brandskydd.
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Stroker: Att pannan står där "ensam" är inte definitionen av ett pannrum! Med "pannrum" menas en egen brandcell och numera behöver man inte ha det för en vanlig villapanna men har man <sedan tidigare> ett registrerat pannrum finns det krav som ska uppfyllas.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

@psau: Kan bara hålla med Icecap. Och dig :) Mer sånt!
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

En fråga i sammanhanget: Det här med befintligt pannrum: Är detta något som finns registrerat för fastigheten i något register, eller är det en fråga om hur kåken de facto ser ut? Med risk för att bli idiotförklarad... :oops:
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Vad står det på husplanen i bygglovshandlingarna?

Det är väl där som det oftast skrivs pannrum och då får man leva upp till de krav som gäller/gällde vid inskick av handlingarna till kommunen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!

Inlägg av Stroker »

Exakt och jag personligen som ritar en del hus per år har hittills skrivit in definitioner på varje rum av gammal vana.
Enligt de godkända ritningarna på just mitt hus står det "pannrum" i planritningen och det gör det förmodligen på de flestas ritningar där pannan står i ett separat utrymme.
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
psau
Energiprofet!

Inlägg av psau »

Det är helt ok att ställa tvättmaskinen i ditt pannrum!
Men om du ska ta bort ditt pannrum så är det en bygglovpliktig handling. Och du måste söka och få bygglov för detta, i vissa komuner räcker ett förenklat bygglov men dock bygglov.

BBR är tydlig med att fönstret ska var den enklare E30 klassningen oavsett vad som är utanför. Sen att 99% av alla pannrum inte uppfyller detta verkar man blankt s..ta i!

Sen att min pannrumsdörr alltid är öppen är en annan sak.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

OK, så om jag förstår det rätt: Står ordet Pannrum på ritningen så gäller en regel, om det inte står det - allt annat lika - så gäller andra regler?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Ungefär så är det, ja.

Men sedan är det väl även upp till den som äger/kommer att äga huset att fundera lite på hur saker och ting skall vara.
Personligen tycker jag att har jag en panna, oavsett storlek, att den skall stå i en egen brandcell (pannrum) med de krav som tillhör, rent säkerhetsmässigt. Om sedan andra inte tycker lika är upp till dem.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar