Min Euronom V30 + Viking Bio

Skriv svar
Plupp
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 03 nov, 2011 00:05

Min Euronom V30 + Viking Bio

Inlägg av Plupp »

Bild
Bild

Så här såg de ut när vi köpte huset. En svindyr CTC elpanna för 45k kr + installation som pannan är dockad mot. Jag vet inte hur de här människorna resonerade när de gjorde den här lösningen. Jag vet att de skulle skaffa bergvärme men att ettrörssystemet satte stopp. Men jag är glad för att de investerad i den här svindyra elpannan med 225l vattenvolym, shuntautomatik osv.. Den är gjord för att dockas mot en berg/jordvärmepump eller om man vill spara plats kan man montera den i ett utrymme längst ned i elpannan. I det här fallet är den dockad mot pannan.

Den här kombinationen fungerar oförskämt bra för mig. Det enda som står på att göra listan nu är en Tigex 50, och den är redan beställd. Jag har skruvat ned effekten ordentligt och tror att jag ligger under 15kW. Har följt guiden här på forumet för att trixa med matningen på lågeffektläget. Är det alls möjligt att komma ned under 15kW? Bergatorparen?

Det enda problem jag upplever är att den har lite problem att tända om det är superhögtryck. Det problemet ser jag redan som löst iom Tigexen.

Det andra problemet är att jag måste rengöra brännaren minst två gånger i veckan om det är runt -20 ute. Det blir en relativt hård hög med aska efter rostret och det stör tändningen.

Vilken pelletseffekt tror ni pannan klarar av?

Förbrukningen ser ut så här (16kg säckar) ovan polcirkeln:

Kod: Markera allt

Oktober 30 säckar
November 36 säckar
December 33 säckar
Januari 51 säckar
Jag hade kunnat förbruka några säckar mindre i januari om jag inte klantat mig lite med inställningarna, men hur ska jag annars lära mig var gränserna går om jag inte får passera dom?

Kom gärna med frågor, tips och tricks!
lange02
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 11:48

Re: Min Euronom V30 + Viking Bio

Inlägg av lange02 »

Ser ut att vara en bra panna för pellets med långa rökgångar och stort askutrymme.
En vedpanna på 30 kW mår nog bäst av att eldas på nästan full brännareffekt. Troligen sätter inte brännaren igen lika mycket om den får gå på sin bästa effekt.
Vad får du för rökgastemperatur?

Diskussionen om att få ned effekten under 15 kW handlade om en hopplös panna utan några extra värmeupptagande delar alls.
Din panna är liksom motsatsen.
Går kanske till och med att förbättra värmeupptagningen ändå mer med några plåtbafflar i gångarna bakom sotluckan.
Riktigt kul panna som gjord för pelletsintresserade
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
Plupp
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 03 nov, 2011 00:05

Re: Min Euronom V30 + Viking Bio

Inlägg av Plupp »

Tack lange02, det lät bra. Jag har gått och inbillat mig att en allbränslepanna är det absolut sämsta man kan äga.

Har inte full koll på rökgastempen eftersom jag inte har någon fast termometer. Men jag har tidigare mätt upp ca 200-220 grader.

Effekten på pannan är:
11-23kW Ved
17-40kW Olja
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Re: Min Euronom V30 + Viking Bio

Inlägg av abene »

Hör rökgastemperatur för en panna som ser så "bra" ut. Hade du luckan som betecknas "mellanspjäll" stängd? Den används troligen för att få fart på elden när man eldar med ved.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Plupp
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 03 nov, 2011 00:05

Re: Min Euronom V30 + Viking Bio

Inlägg av Plupp »

Jag har mellanspjället stängt. Samt att jag stängt draget lite i vänta på min Tigex 50.

Ska försöka skaffa en rökgastermometer under dagen och sedan få ett exaktare värde. Vilket temperatur bör rökgasen ligga på ungefärligen?
bulan
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 25 apr, 2005 09:28
Ort: Mjölby

Re: Min Euronom V30 + Viking Bio

Inlägg av bulan »

Tjena Plupp,

Jag har också en V30 UB dock kör jag en KMP PX21 i min och då bara i högfartsläget. Jag är lite osäker på vilken effekt jag kör på men det är i storleksordningen 12-15 kW. Jag kör pannan mot en 650 liters acktank via en Laddomat 10. Systemet har gått som ett schweizisk urverk sen jag bytte oljebrännaren mot Px21:an för 7 år sedan. Jag har inte behövt byta varken brännarrör eller tändelement.
Pannan kanske ser bra ut för pelletseldning men man ska inte tro allt man ser. Det finns ju bara två tuber med tvärsnittet 11x5 cm vilket inte är optimalt. Sen samlas det ju en del aska i den övre liggande konvektionsdelen. Askutrymmet i botten är dock riktigt bra. Jag har en Tigex25 men den är för liten för min skorsten så en Tigex50 eller en Sid 012 är planerad. Rökgastempen ligger på ca 240 grader när pannan har gått ett tag och då är tempen i skortstenstoppen 110 grader (6,5m stålrör) så det finns en del att trimma på. Jag ska göra lite försök med turbulatorer framöver.

En Tigex50 kommer garanterat att hjälpa dig. Draget genom pannan kommer ju att bli helt annorlunda och det påverkar ju förbränningen och därmed "askkakan". Jag hade av misstag kommit åt vikten på min Tigex25 för ett tag sen och det märktes direkt. Jag tycker inte att du ska bråka med att dra ner effekten lägre.

Rapportera gärna när du installerat Tigex50:an.

Lycka till

/bulan
No trees were killed in the creation of this message.
However, many electrons were terribly inconvenienced.
Plupp
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 03 nov, 2011 00:05

Re: Min Euronom V30 + Viking Bio

Inlägg av Plupp »

Nu har jag mätt rökgastemperaturen. Den ligger på ca: 160 grader. Normala förhållanden och ca: -12 grader.
bulan
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 25 apr, 2005 09:28
Ort: Mjölby

Re: Min Euronom V30 + Viking Bio

Inlägg av bulan »

Hej igen Plupp,

160 grader är ju en helt okej rökgastemp. Du bör inte försöka dra ner effekten innan du mätt tempen i skorstenstoppen map kondensrisken. Vad har du för höjd och area på skorstenen förresten?

Har du kvar rostret i pannan eller har du plockat bort det?
Får du mycket aska i övre delan på pannan?

Rapportera gärna när du monterat motdragsluckan.

/bulan
No trees were killed in the creation of this message.
However, many electrons were terribly inconvenienced.
Plupp
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 03 nov, 2011 00:05

Re: Min Euronom V30 + Viking Bio

Inlägg av Plupp »

Bulan,

Ja rökgastempen kan jag inte klaga över.

Arean på skorstenen är 225cm2 och höjden är ungefärligen 6-7meter. Ett stålrör.

Rostret sitter kvar i pannan. Det blir en hel del aska i den övre delen men jag rengör pannan en gång i veckan så det hinner aldrig bli ett stort problem.

Jag ringde firman jag beställt motdragsluckan från och undrade varför den inte var skickad. Jag beställde den i söndags. De skulle få den skickad idag.
Plupp
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 03 nov, 2011 00:05

Re: Min Euronom V30 + Viking Bio

Inlägg av Plupp »

Bulan,

idag har jag monterat en T50 på platsen där sotluckan ska sitta. Röken kommer ut från skorstenen i ett mycket lugnare tempo.

Under helgen har vi haft -40 grader periodvis och jag har varit tvungen att höja bränslemängden för att kompensera för det enorma draget som blev genom brännaren.

Nu är bränslemängden nedjusterad igen och jag kör i riktigt låg effekt. Får se om jag måste höja den ett snäpp. -30 ute nu.

Jag önskar att jag beställt motdragsluckan lite tidigare och/eller att leveransen gått iväg på en gång så jag hade fått testköra i riktigt kall temperatur. Men prognosen fram till lördag är runt -30 så det får duga.

Bulan, Hur mycket pellets går det för dig?
bulan
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 25 apr, 2005 09:28
Ort: Mjölby

Re: Min Euronom V30 + Viking Bio

Inlägg av bulan »

Hej Plupp, ursäkta fördröjningen.

Kul att dragbegränsaren verkar göra sitt jobb. Har du kollat tempen i skorstenstoppen?

Du behöver inte stånga dig blodig för att få ner effekten så lågt som möjligt. De flesta brännare har en tendens att gå effektivare med lite högre effekt.

Jag förbrukar som mest 2 säck per dygn (vid typ -20°C) men jag kör bara pellets för värmen. Varmvattnet går på elberedare. Jag värmer ca 140 kvadrat enplans 80-talshus med hyfsad isolering. Det brukar gå mellan 3,5 och 4 pall per säsong. Jag hoppas kunna få ner det en del genom att trimma pannan och isolera acktanken lite bättre. Lite mer isolering på vinden skulle också behövas.

/bulan
No trees were killed in the creation of this message.
However, many electrons were terribly inconvenienced.
Plupp
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 03 nov, 2011 00:05

Re: Min Euronom V30 + Viking Bio

Inlägg av Plupp »

Drabegränsaren är utan tvekan värd varenda krona. Tidigare har jag haft problem med starterna när det börjat vara dags att rengöra. Nu går den ända till jag väljer att rengöra. Vilket jag fortfarande gör en gång i veckan. Jag upplever även att det går mindre pellets. Inga jättestora mängder, men jag skulle tro att besparingen ligger på en säck i veckan. Tack vare att brännaren nu får arbeta ostört.

Jag har ännu inte varit och mätt rökgastempen uppe i skorstenen men den borde rimligtvis vara lägre iom motdragsluckan. Har stålpipa och vet inte om den är minde känslig än en tegelskorsten.

För mig går det ca: 2 säck per dygn vid -20, 3+ säck vid -30 till-40 och om det är nollgradigt går det ungefär 1 säck per dygn.

Detta är inklusive varmvatten, 102+48m2 i Jokkmokks kommun.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Min Euronom V30 + Viking Bio

Inlägg av psau »

Hellu,

Det ser ju ut att vara en hel ok förbrukning!

Har du ett insatsrör behöver du inte bry dig lika mycket om tempen, får du kondensutfällning så rinner den ner en bit kondenseras och det mesta åker ut med rökgaserna, lite kondenserar rinner och....
Har man en tegelskorsten fastnar kondensen och kan blöta ner fogar och krypa ut geom dessa och det luktar apa och är inte nyttigt för skorstenen alls.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Skriv svar