Fläktspänning gamla vs nya flex-A?
Fläktspänning gamla vs nya flex-A?
Har man gjort några ändringar på brännaren eftersom det skiljer så mycket på fabriksinställningen mellan gamla och den nya. I manualen som följde med min brännare anges fläktspänningen för läge 4 till 140V men kollar man för den nya står det 120V för samma läge. Det skiljer på dom andra också, utom på 15kw som bara finns på den nya.Har man gjort några ändringar på brännaren eller bara kommit fram till bättre värden?
Calmar v33 , 2250l Ack , Janfire Flex-a med nya boxen, Dragbegränsare kw150 , Tk1b ackstyrning.
Re: Fläktspänning gamla vs nya flex-A?
Brännaren ska vara oförändrat, nya boxen är mest för att processorn gick ur produktionen och skulle man likaväl göra en ny styrning som var kompatibel med den gamla kunde man likaväl uppgradera mjukvaran lite.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Alltså ska man köra på dom nyaste värdena vid en grundinställning då oavsett vilken box man kör. Matningstiderna och allt annat är väl samma.
Calmar v33 , 2250l Ack , Janfire Flex-a med nya boxen, Dragbegränsare kw150 , Tk1b ackstyrning.
Vilka tider och fläkthastigheter som det rör sig om har jag ingen aning om - men om det fungerar är det väl bara att tacka och ta emot?
Är inte PK!
Är inte PK!
Har också funderat på skillnaderna mellan boxarnas spänningar. Då allt utom boxen är det samma är det orimligt att fläkten ska behöva ha ett annat varvtal (matningsspänning) vid samma effekt för att uppnå full förbränning. Dett skulle annars innebära att den tidigare boxmodellens fabriksinställning i alla år varit felinställd. Skulle nog ta kontakt med tillverkaren direkt för att påtala bristerna och få veta vad de egentligen menar.
TMV E20 + Janfire Flex A
Jo det var därför jag ställde frågan om något hade blivit ändrat på brännaren. Då har det varit en annan sak. Ska kontakta Janfire och höra vad dom säger.
Har nu fått svar från Janfire. Det är dom nya värdena som är aktuella. Ska passa på nu då jag kör gamla boxen och ställa om den för att se vad som händer.
Uppger man att en brännare på ett visst effektsteg skall ge 18 kW krävs det med pellets som har ett energiinnehåll på ex.vis 4,75 kWh/kg en dosering av 3789 gram per timme, och tillsammans med detta en erforderlig luftmängd för att uppnå en fullgod förbränning. Ska man få ut 18 kW måste värdena på såväl dosering som på fläktspänningen att vara desamma oavsett vilken box man har till att styra brännaren, så med tanke på svaret du fick kan man börja undra om dom har klart för sig. Det här skulle ju innebära att man blir tvungen att själv göra en noggrann uppvägning av doseringen och därefter ställa in luftfödet med hjälp av en rökgasanalysator för att vara helt säker på vilken effekt man får ut.
TMV E20 + Janfire Flex A
Det kan mycket väl vara så att de gamla värden beror på att doseringsmotorn hade en friktionsbroms inbyggd. Detta gav nog lite lägre dosering och då de flesta har tagit bort den funktion borde spänningen ju höjas en aning då.
Sedan är skillnaden i luftmängd inte linjär med spänningen, det skiljer inte mycket i luftmängd mellan 110V och 140V.
Sedan är skillnaden i luftmängd inte linjär med spänningen, det skiljer inte mycket i luftmängd mellan 110V och 140V.
Är inte PK!
Är inte PK!
Även du Icecap borde bli bekymrad i fall du köpt en box av nyare modell för att ersätta den gamla och då frågar tillverkaren varför anvisningarna till deras nya box gör gällande att ex.vis 18 kW effektstegets fläktspänning skall vara 20 Volt lägre än den gamla boxens som ihop med den aktuella brännaren tills nu lämnat 18 kW med den gamla boxens högre spänning, och får till svar att det är de nya värdena som gäller. Själv skulle jag tolka svaret som om jag blivit kopplad till någon praktikant eller liknande och genast bett att få tala med någon kunnig person. Eftersom det endast är just själva boxen och inget annat som bytet avser kan man inte tolka svaret som annat än idiotiskt. Så länge man använder samma fläkt i samma brännare måste denna ha samma spänning för samma effekt oavsett box.
Skulle kunna acceptera ditt resonemang om det nu voro så att de nya Flex A brännarna med den nya boxen utrustats med en ny doseringsmotor som saknar friktionsbroms och att även fläkten bytts till en med andra spänningar för luftflödena i de olika effektstegen. Skulle så vara fallet och jag köper den nya boxen till min gamla brännare så måste det i de medföljande anvisningarna självfallet stå vilka värden jag måste ställa in för dosering och spänning i de olika effektstegen på min gamla brännare.
Flex A:ns doseringsmotor hade inbyggd friktionsbroms så sent som år 2006. Jag vet att NH:n har en annan motor till doseringen och saknar kedjeväxeln, men saknar verkligen de nya Flex A-brännarnas doserings- motorer friktionsbromsen som gjorde att doserna blev noggrannare. Det kan inte vara så att du tänker på servicemeddelandet som kom för några år sedan om att man skulle ta bort 2 av de fyra bromsklossarna i friktionsbromsen eftersom damm från bromsklossarna snabbt fyllde upp det lilla utrymme som var kvar och gjorde att bromsarna låg an mer och mer. Trotts att skillnaden i luftmängd inte är linjär med spänningen skulle jag gissa att skillnaden mellan 110V och 140V ger det lufttillskott som tillsammans med en ökad pelletsinmatning behövs till en effektökning om minst 3 kW.
Skulle kunna acceptera ditt resonemang om det nu voro så att de nya Flex A brännarna med den nya boxen utrustats med en ny doseringsmotor som saknar friktionsbroms och att även fläkten bytts till en med andra spänningar för luftflödena i de olika effektstegen. Skulle så vara fallet och jag köper den nya boxen till min gamla brännare så måste det i de medföljande anvisningarna självfallet stå vilka värden jag måste ställa in för dosering och spänning i de olika effektstegen på min gamla brännare.
Flex A:ns doseringsmotor hade inbyggd friktionsbroms så sent som år 2006. Jag vet att NH:n har en annan motor till doseringen och saknar kedjeväxeln, men saknar verkligen de nya Flex A-brännarnas doserings- motorer friktionsbromsen som gjorde att doserna blev noggrannare. Det kan inte vara så att du tänker på servicemeddelandet som kom för några år sedan om att man skulle ta bort 2 av de fyra bromsklossarna i friktionsbromsen eftersom damm från bromsklossarna snabbt fyllde upp det lilla utrymme som var kvar och gjorde att bromsarna låg an mer och mer. Trotts att skillnaden i luftmängd inte är linjär med spänningen skulle jag gissa att skillnaden mellan 110V och 140V ger det lufttillskott som tillsammans med en ökad pelletsinmatning behövs till en effektökning om minst 3 kW.
TMV E20 + Janfire Flex A
Egentligen är alla dessa funderingar ganska tagna ur luften, det viktiga är att doseringen och luften överensstämmer, resten är hårklyveri.
I mina ögon är det teoretiska värden som denna diskussion rör sig om, ingen verkar ännu faktisk kollat hur förbränningen är och det är det enda viktiga.
I mina ögon är det teoretiska värden som denna diskussion rör sig om, ingen verkar ännu faktisk kollat hur förbränningen är och det är det enda viktiga.
Är inte PK!
Är inte PK!
Jo jag inser också att alla dina värden och funderingar om doseringsmotorns broms är tagna ur luften.
Att få levererat en box som tillsammans med sin befintliga brännare lämnar flera kW mindre effekt än vad som uppgivits i alla sina effektlägen vill jag däremot inte kalla hårklyveri, utan ren nonchalans. Sen kan jag hålla med dig i att det är riktigt dåligt att ingen, inte ens Janfire har kollat upp hur de viktiga värdena för förbränningen är vid de rätta effekterna.
Att få levererat en box som tillsammans med sin befintliga brännare lämnar flera kW mindre effekt än vad som uppgivits i alla sina effektlägen vill jag däremot inte kalla hårklyveri, utan ren nonchalans. Sen kan jag hålla med dig i att det är riktigt dåligt att ingen, inte ens Janfire har kollat upp hur de viktiga värdena för förbränningen är vid de rätta effekterna.
TMV E20 + Janfire Flex A
SB: Det var värst vad mycket du tillskriver mig, det tycker jag att du ska låta bli med! Men kanske du inte själv kan stå för dina åsikter utan att pådyvla andra dom?
Alla som har lite erfarenhet vet ju att man faktisk ska ställa doseringen efter pelletsens beskaffenhet, på dig verkar det som att bara fläktspänningen är rätt kan man skita i allt annat - och det är inte heller min åsikt!
Visa mig en brännare som används där en viss spänning motsvarar en viss effekt, vi kan väl vara vänliga och säga att det ska passa inom ±0,5kW. Detta ska såklart gälla var den än placeras om vi utgår ifrån anläggningar där brännaren faktisk fungerar bra och det finns lagom med till-luft, dragbegränsare osv.
Alla som har lite erfarenhet vet ju att man faktisk ska ställa doseringen efter pelletsens beskaffenhet, på dig verkar det som att bara fläktspänningen är rätt kan man skita i allt annat - och det är inte heller min åsikt!
Visa mig en brännare som används där en viss spänning motsvarar en viss effekt, vi kan väl vara vänliga och säga att det ska passa inom ±0,5kW. Detta ska såklart gälla var den än placeras om vi utgår ifrån anläggningar där brännaren faktisk fungerar bra och det finns lagom med till-luft, dragbegränsare osv.
Är inte PK!
Är inte PK!
Den 25 januari svarade du att ”Brännaren ska vara oförändrat” och den 26 januari skrev du i ditt svar ”Det kan mycket väl vara så att de gamla värden beror på att doseringsmotorn hade en friktionsbroms inbyggd”. Hur vill du man ska tolka dessa påstående om inte aningen motsägelsefulla och i det senare fallet kanske också taget ur luften, för tittar man i reservdelslistorna till FlexA: n hos olika återförsäljare så kan man ju inte direkt se att det tillkommit någon ny modell av doseringsmotor eller fläkt till FlexA-brännaren som säljs med den nya boxen. Jag tillskriver inte heller dig mina åsikter bara för att jag håller med dig i som du skrev att ”ingen verkar ännu faktisk kollat hur förbränningen är”, och därefter lägger till att bland ”ingen” återfinns också Janfire.
Sen skriver du: Alla som har lite erfarenhet vet ju att man faktisk ska ställa doseringen efter pelletsens beskaffenhet, på dig verkar det som att bara fläktspänningen är rätt kan man skita i allt annat -
Om du läst mitt inlägg från 26 jan kl 20:29 så hade du förstått att vi redan är överens på denna punkt.
Att bränsle/luft- förhållandet oavsett effekten är avgörande för förbränningen är ju en självklarhet, men i en del av dina tidigare inlägg i denna tråd har det verkat som om du inte insett att det inte är detta det handlar om. Jag tvivlar inte på att du är både kunnig och klok nog för att inte hävda att samma brännare avger samma effekt vid två olika luftflöden (observera att det i denna fråga gäller en skillnad på 20V) och att jag då menar, att till var och ett av de båda flödena har doseringen ställts in för korrekt förbränning. Tror knappast heller att man kan tillskriva olinjäriteten hos fläktens luftflöde m.a.p. spänningen som orsak till de nya värdena eftersom dessa har ändrats även för 9 och 12 kW-lägena. Eftersom dof i en tidigare tråd här frågade efter högre effekt än 18 kW på sin FlexA skulle jag inte tro att han vill få sänkt effekt med den nya boxens lägre värden. Så om jag var i samma situation som dof, i färd med att byta box, och var säker på att min brännare med den gamla boxen gav 18 kW vid 140V spänning till fläkten och med bra värden på förbränningen, och inte vill sänka effekten efter boxbytet skulle jag börja med att ställa in fläktens spänning till 140V och därefter justera doseringen tills förbränningsvärdena var bra. Men vi får väl vänta och se vad dof kommer fram till. När det gäller mina åsikter försöker jag alltid hålla mig till sådant jag kan stå för.
Sen skriver du: Alla som har lite erfarenhet vet ju att man faktisk ska ställa doseringen efter pelletsens beskaffenhet, på dig verkar det som att bara fläktspänningen är rätt kan man skita i allt annat -
Om du läst mitt inlägg från 26 jan kl 20:29 så hade du förstått att vi redan är överens på denna punkt.
Att bränsle/luft- förhållandet oavsett effekten är avgörande för förbränningen är ju en självklarhet, men i en del av dina tidigare inlägg i denna tråd har det verkat som om du inte insett att det inte är detta det handlar om. Jag tvivlar inte på att du är både kunnig och klok nog för att inte hävda att samma brännare avger samma effekt vid två olika luftflöden (observera att det i denna fråga gäller en skillnad på 20V) och att jag då menar, att till var och ett av de båda flödena har doseringen ställts in för korrekt förbränning. Tror knappast heller att man kan tillskriva olinjäriteten hos fläktens luftflöde m.a.p. spänningen som orsak till de nya värdena eftersom dessa har ändrats även för 9 och 12 kW-lägena. Eftersom dof i en tidigare tråd här frågade efter högre effekt än 18 kW på sin FlexA skulle jag inte tro att han vill få sänkt effekt med den nya boxens lägre värden. Så om jag var i samma situation som dof, i färd med att byta box, och var säker på att min brännare med den gamla boxen gav 18 kW vid 140V spänning till fläkten och med bra värden på förbränningen, och inte vill sänka effekten efter boxbytet skulle jag börja med att ställa in fläktens spänning till 140V och därefter justera doseringen tills förbränningsvärdena var bra. Men vi får väl vänta och se vad dof kommer fram till. När det gäller mina åsikter försöker jag alltid hålla mig till sådant jag kan stå för.
TMV E20 + Janfire Flex A
Vet inte vad dom gjort men det är skillnad på boxarna. Går inte att använda den nya boxens värden på den gamla eller tvärsom. Så jag fick ju rätt svar av han på janfire att jag skulle använda dom nya. Men nu är jag lite nyfiken på vad det är som gör skillnaden. Doseringstid (iaf den ställbara) är identisk mellan boxarna men ändå diffar det på fläktspänningen.