Målsättningsvärden vid rökgasanalys..?
-
- Energiprofet!
Målsättningsvärden vid rökgasanalys..?
Hej, skulle behöva lite hjälp med målsättnings-värden vid rökgasanalys. Har fått problem med att pannan vill sota vid senaste pellets lev. Därför några frågor:
Äfabs målsättningsvärden:
CO2 : 11,5-13,5 %
CO : 10-300 ppm
NOx : 80-100 ppm
O2 : 6,5-8,5 %
hPa : -0,10 / -0,15
CO är väl själva sotet i ppm räknat. Kan man komma ner till 300 ppm utan ett för stort luftöverskott ??
Kan pannan sota vid för stort luftöverskott ??
Hur lång tid bör man vänta innan dom nya justeringarna , slår igenom i mätaren ??
Vilka träslag kan pelletsen vara gjord ?? Ni som har provat att elda ek i brasan vet ju att den nästan inte brinner men kan glöda väldigt länge.
Hur högt CO kan man ha utan att pannan sotar, under 500 ppm om jag minns rätt ??
Kan någon hjälpa mej att få lite klarhet i ovanstående.
Mvh Vatsug
Äfabs målsättningsvärden:
CO2 : 11,5-13,5 %
CO : 10-300 ppm
NOx : 80-100 ppm
O2 : 6,5-8,5 %
hPa : -0,10 / -0,15
CO är väl själva sotet i ppm räknat. Kan man komma ner till 300 ppm utan ett för stort luftöverskott ??
Kan pannan sota vid för stort luftöverskott ??
Hur lång tid bör man vänta innan dom nya justeringarna , slår igenom i mätaren ??
Vilka träslag kan pelletsen vara gjord ?? Ni som har provat att elda ek i brasan vet ju att den nästan inte brinner men kan glöda väldigt länge.
Hur högt CO kan man ha utan att pannan sotar, under 500 ppm om jag minns rätt ??
Kan någon hjälpa mej att få lite klarhet i ovanstående.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Re: Målsättningsvärden vid rökgasanalys..?
Hellu,
Det du vill göra är att maximera CO2 och samtidigt minimera CO.
CO är en av beståndsdelarna av den brännbara vedgasen och är inte i sitt ureldade fas.
Pellets och ved har ett CO2 max på 20% medan Olja har sitt på 14-15%.
Man brukar ange gränsvärdet för CO till 300 det är ju dessutom en luktlös farlig gas.
Så Målsättningsvärdena du anger är de rätta men inte slutsatsen CO = sot.
Praktiskt brukar man sikta på CO2 13% och O2 7-8% med ett CO under 300 då är man så nära optimum som man kan komma.
Hur lång tid det tar innnan du ser förändringarna beror lite på brännaren. Min PX gick det väldigt snabbt på räckte med ett par matnings cykler medan min B16 tar ett par minuter på sig upp till 5 min innan värdena stabiliserar sig.
Men det man märker när man börjar mäta är att skruvmatningen är akilleshälen och man får sikta på ett hyfsat värde över tiden.
/Peter
Det du vill göra är att maximera CO2 och samtidigt minimera CO.
CO är en av beståndsdelarna av den brännbara vedgasen och är inte i sitt ureldade fas.
Pellets och ved har ett CO2 max på 20% medan Olja har sitt på 14-15%.
Man brukar ange gränsvärdet för CO till 300 det är ju dessutom en luktlös farlig gas.
Så Målsättningsvärdena du anger är de rätta men inte slutsatsen CO = sot.
Praktiskt brukar man sikta på CO2 13% och O2 7-8% med ett CO under 300 då är man så nära optimum som man kan komma.
Hur lång tid det tar innnan du ser förändringarna beror lite på brännaren. Min PX gick det väldigt snabbt på räckte med ett par matnings cykler medan min B16 tar ett par minuter på sig upp till 5 min innan värdena stabiliserar sig.
Men det man märker när man börjar mäta är att skruvmatningen är akilleshälen och man får sikta på ett hyfsat värde över tiden.
/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Det djävliga är att man får en hög Co BÅDE vid luftöverskott å luftunderskott.Sen så skiljer sig vissa brännare åt.Pelletsen lika så.Otätheter i pannan drar in extra luft som lurar resultatet.Det är därför det är viktigt att ha en bra dragbegränsare.Men med rätt fläkt å rätt matning så kommer du under 300ppm.
-
- Energiprofet!
Det är det som är det svåra . CO2 värdet ser bra ut , men sen helt plötsligt drar det iväg och pannan börjar sota. Förresten vad kostar en Testo 327-1 med lämplig rökgasgivare??
Hälsn Vatsug
Hälsn Vatsug
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skulle tro att ett Testo kostar 15000 .Allt ligger o en låda med skrivare.Sen får man byta celler i bland och lämna in för kallibrering.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Hur lång tid tar det innan värdena drar iväg o den börjar sota?vatsug skrev:Det är det som är det svåra . CO2 värdet ser bra ut , men sen helt plötsligt drar det iväg och pannan börjar sota. Förresten vad kostar en Testo 327-1 med lämplig rökgasgivare??
Hälsn Vatsug
Är fläktrengöringen ställd på 2 ggr/h?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Energiprofet!
Den startar automatiskt på Ecoflexen , men jag trodde att det var en gång i timmen , fast nu verkar det va 2 ggr / tim. ??
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Hmm drar värdena iväg direkt el efter typ 20 min?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd