Koppla relä parallellt med dosskruv?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Camal
Prima virke

Koppla relä parallellt med dosskruv?

Inlägg av Camal »

Håller på att utöka min elektroniska termostat så att jag även kan logga pelletsförbrukningen genom att mäta tiden som doseringsskruven är aktiv. Hade tänkt koppla ett relä parallellt med motorn till skruven, men såg nu att det går tre ledare till motorn (se bild), hur kopplar jag då?

Detta relä hade jag tänkt använda: https://www1.elfa.se/elfa3~fi_sv/elfa/i ... ac_0.75_va
doseringsmotor.jpg
doseringsmotor.jpg (19.13 KiB) Visad 2049 gånger
Janfire flex-a (-02), Albin Trio 330 Std (-91), Dragbegränsare KW Z 150
1-plansvilla från -85 med delvis inredd vind, ca 134kvm boyta
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Koppla relä parallellt med dosskruv?

Inlägg av Icecap »

Någon specifik anledning till att du vill använda ett kraftrelä? Vad ska reläet driva?

Om du vill ha ett lågspänningssignal är dessa reläer helt fel väg att gå. Drar man inte en viss minimum ström genom reläet kommer det inte att "bränna rent" och det blir glappkontakt.

Ett halvlederrelä är en långt bättre lösning men då måste man "trixa" lite för att inte bara räkna en massa svängningar. Som tur är kan man enkelt lösa den biten, det behövs bara ett motstånd och en kondensator extra, sedan är saken biff.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Camal
Prima virke

Inlägg av Camal »

Attans, jag måste lära mig att fråga innan jag beställer prylar.. :) Enda anledningen att jag valde ett relä var att det kändes enklast. Nu har jag redan köpt det reläet, borde väl funka ett tag iaf? Har du nått tips om hur jag kopplar in det?

Ett alternativ jag funderade på är att öppna boxen och koppla in mig direkt på utgången på mikrokontrollern, det borde väl också funka?
Janfire flex-a (-02), Albin Trio 330 Std (-91), Dragbegränsare KW Z 150
1-plansvilla från -85 med delvis inredd vind, ca 134kvm boyta
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Att koppla in direkt på mikroprocessorn är nog den sämsta lösningen som finns! Blir det något knas ska du byta styrenheten rakt av!

Med en rätt designad optokopplarlösning kan det däremot fungera alldeles bra. utan risk för skador.

Men nu har du reläet! Vilken ledning som är vad kan jag inte svara på men det finns en nolla med (som aldrig bryts) och till den ska ena sidan av reläspolen kopplas. Andra sidan av reläspolen ska kopplas till utgången av TRIAC'en. Tredje ledningen är anslutningen till driftkondensatorn.

Nollan kan du mäta dig till och sedan är det 50% chans att det blir fel.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar