Kan man jämföra kostnaden (per år) om man enbart byter brännare i sin gamla panna med kostnaden om man köper en komplett anläggning med ny brännare?
Vad jag är ute efter är en jämförelse mellan kostnader. Jag antar t.ex. att en konverterad panna drar mer pellets för samma mängd värme, kanske måste den sotas tätare etc.
Försöker övertyga mig själv om att jag nog borde köpa en bekväm ny panna
Rent ekonomiskt går det inte att räkna hem en ny panna. Har haft samma funderingar som dig men ingen av de leverantörer rekomenderar ens att man ska byta panna. I alla fall inte för ekonomins skull. Visst, du förbrukar mindre pellets men den är för billig för att du ska ta igen den merkostnad du får på en ny installation.
Om du kan installera pannan själv då kanske din kalkyl blir bättre. Blandar du in andra saker än pengar i din kalkyl så kanske pannbytet lönar sig. Jag menar med en ny panna (exempelvis Janfire NH) så blir underhållet minimalt sen så får man ju förhoppningsvis en säkrare och tryggare anläggning. Men som sagt, rent ekonomiskt är det knappast försvarbart. Själv blev det efter mycket vånda en brännare. Men pannbytet var inte långt borta. I ny panna var tryggheten i att ha en ny anläggning som man kan lita på det starkaste argumentet men till sist fick börsen bestämma och då blev det en brännare. Dock valde jag brännare så att den ska funka i de pannor jag var intresserad av.