Flex-a startar om under drift.....

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
dof
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: lör 07 jan, 2012 07:20

Flex-a startar om under drift.....

Inlägg av dof »

Har fått ett nytt problem. Brännaren startar och går som den skall men den startar om med jämna mellanrum. Det som händer är att den går i full drift (dioden grön) , sedan börjar fläkten varva ner (dioden gul) , och sedan gör den en omstart med elspiral / pulsande fläkt osv. Det enda som skiljer mot en "kall" start är att den inte lägger i en startdos. Varför detta beteende? Termostaten är "till" hela tiden och spänning finns i kontakten. UH-eldning är avslagen också. Inga larmdioder tänds. Är den nya boxen paj?
Calmar v33 , 2250l Ack , Janfire Flex-a med nya boxen, Dragbegränsare kw150 , Tk1b ackstyrning.
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Flex-a startar om under drift.....

Inlägg av SB »

Eftersom brännaren stoppar utan larm trots drifttermostaten är tillslagen verkar det som om det uppstår ett kortvarigt avbrott på spänningen från denna. Har själv inga erfarenheter av den nya boxen, men det som förbryllar är att boxen genast efter stoppet påbörjar en uppstart fast utan startdos. Vill minnas att det finns en inbyggd minimitid mellan stopp och återstart, men den kanske har utgått i den nya boxen. Kontrollera (känn genom att dra lite försiktigt i trådarna) att inte något av de aktuella stiften i kabelkontakten till boxen glidit ut så att glappkontakt kan uppstå. Om de sitter som de ska, och du vid mätning på dessa stift sammtidigt som stoppet inleds, inte kan se någon indikation på en spänningsdipp, så lär nog felet ligga i boxen.
TMV E20 + Janfire Flex A
Ricke77
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: mån 25 feb, 2008 10:30
Ort: Halland Simlångsdalen

Re: Flex-a startar om under drift.....

Inlägg av Ricke77 »

Det kan vara flamvakten som strular. Om flamvakten inte har indikerat att det brinner som det ska så gör boxen ett omstartsförsök precis som du beskriver. Råkade själv ut för detta. Min lyckades dock inte tända andra gången heller vilket då utlöste larm på flamvakt. Mitt problem var rostret som inte låg dikt an mot tändspiralsplåten....

TIPS! Kontrollera flamvakten!
CTC Elkombi -85
Janfire Flex-A
160 kg veckoförråd
Reglercentral Thermomatic CBJ
Braskamin Eurofire Energikassett
(Grymt effektiv!!!)
Uppvärmd yta 120m2 1 1/2 plan från 1956
Lite dragigt på övervåningen med gamla fönster
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Flex-a startar om under drift.....

Inlägg av Icecap »

Rent logisk bör det vara flamvaktsproblem! Jag är inte helt säker på vilka funktioner som nya mjukvaran har men jag känner mig ganska säker på att den känner av flamvakten efter en kallstart.

Om den inte är varm vill det rätta vara att tutta på igen, startdosen finns ju redan (i teorin) och man eliminera gengasexplosioner.

Så hela sekvensen låter som flamvaktsproblem!

Och det kan vara så att flamvakten sitter på den "gamla" ingången! Jag vet att den blev flyttat i sin tid till den "nya" placeringen (alltså i kontaktdonet), det kan vara värd att kolla upp!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ricke77
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: mån 25 feb, 2008 10:30
Ort: Halland Simlångsdalen

Re: Flex-a startar om under drift.....

Inlägg av Ricke77 »

Det kan nog vara den omkopplingen som är problemet. På den nya boxen ska flamvaktens pluskabel gå in på "+5" i plinten.
CTC Elkombi -85
Janfire Flex-A
160 kg veckoförråd
Reglercentral Thermomatic CBJ
Braskamin Eurofire Energikassett
(Grymt effektiv!!!)
Uppvärmd yta 120m2 1 1/2 plan från 1956
Lite dragigt på övervåningen med gamla fönster
dof
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: lör 07 jan, 2012 07:20

Re: Flex-a startar om under drift.....

Inlägg av dof »

Kabeln till flamvakten sitter rätt och vakten är ny. Om det är flamvakten som gör så att den startar om , borde den inte larma för det då på panelen? Detta problem har kommit nu sen jag satt in nya boxen. Ska övervaka den mer nästa gång den ska gå för att försöka lista ut vad som händer. I värsta fall får jag skruva tillbaka gamla boxen igen och se om felet följer med.
Calmar v33 , 2250l Ack , Janfire Flex-a med nya boxen, Dragbegränsare kw150 , Tk1b ackstyrning.
Ricke77
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: mån 25 feb, 2008 10:30
Ort: Halland Simlångsdalen

Re: Flex-a startar om under drift.....

Inlägg av Ricke77 »

Den larmar inte förrän den misslyckats med två starter. Precis som du beskriver så går brännaren som vanligt i ca 10-20 min för att sen gå ner och köra startfas utan ny dosering. Misslyckas den med starten då (dvs flamvakten kommer inte upp i 50 grader) så larmar den och stänger av.

Är den verkligen tänd och brinner innan den börjar med omstart??
CTC Elkombi -85
Janfire Flex-A
160 kg veckoförråd
Reglercentral Thermomatic CBJ
Braskamin Eurofire Energikassett
(Grymt effektiv!!!)
Uppvärmd yta 120m2 1 1/2 plan från 1956
Lite dragigt på övervåningen med gamla fönster
dof
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: lör 07 jan, 2012 07:20

Re: Flex-a startar om under drift.....

Inlägg av dof »

Kan man köra brännaren utan kåpa?
Japp den brinner för fullt. Den brukar gå en timme eller så innan den börjar starta om.
Calmar v33 , 2250l Ack , Janfire Flex-a med nya boxen, Dragbegränsare kw150 , Tk1b ackstyrning.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Flex-a startar om under drift.....

Inlägg av Icecap »

Brännaren kan köra utan kåpa helt utan problem.

Det kan vara så att flamvaktens termostat är dålig. Har du känd där(/nära) flamvakten sitter? Är det varmt "nog"?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
dof
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: lör 07 jan, 2012 07:20

Re: Flex-a startar om under drift.....

Inlägg av dof »

Nej har inte kollat under kåpan vid drift. Tycker det är märkligt om den skulle vara dålig då den är ny och den fungerade utan problem tidigare. Ska det vara +5V på flamvaktsingången då allt är normalt? Ska köra den utan kåpa nästa gång så jag kan kolla riktigt vad det är som startar om den.
Calmar v33 , 2250l Ack , Janfire Flex-a med nya boxen, Dragbegränsare kw150 , Tk1b ackstyrning.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Flex-a startar om under drift.....

Inlägg av Icecap »

Flamvakten är en termostat, när den är "kall" är det kortslutning igenom den (ska vara iaf.) och när den blir "varm" ska den öppna.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
dof
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: lör 07 jan, 2012 07:20

Re: Flex-a startar om under drift.....

Inlägg av dof »

Ok vet du om den är "digital" dvs antingen av eller till? Så om jag får +5v på flamvaktsingången under drift så ligger felet där.
Calmar v33 , 2250l Ack , Janfire Flex-a med nya boxen, Dragbegränsare kw150 , Tk1b ackstyrning.
Ricke77
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: mån 25 feb, 2008 10:30
Ort: Halland Simlångsdalen

Re: Flex-a startar om under drift.....

Inlägg av Ricke77 »

Det låter som om det vore glappkontakt nånstans... Den kan ju inte vara helt kass för då hade den larmat tidigare!
CTC Elkombi -85
Janfire Flex-A
160 kg veckoförråd
Reglercentral Thermomatic CBJ
Braskamin Eurofire Energikassett
(Grymt effektiv!!!)
Uppvärmd yta 120m2 1 1/2 plan från 1956
Lite dragigt på övervåningen med gamla fönster
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Flex-a startar om under drift.....

Inlägg av SB »

Termostaten är av till/från-typen. Gör den nya boxen verkligen omstartsförsök om flamvakten vid full drift (alltså ej i samband med uppstart) beter sig som om temperaturen sjunkit under 50ºC, i mina öron ett klart fall för larmindikering med påföljande stopp. Har du din gamla box kvar så skulle jag rekommendera att tillfälligt återgå till denna för att kontrollera om spänningen från drifttermostaten är stabil (och ev. om flamvakten löser ut).
TMV E20 + Janfire Flex A
dof
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: lör 07 jan, 2012 07:20

Re: Flex-a startar om under drift.....

Inlägg av dof »

Det är det jag tycker är lite märkligt också. Ska prova köra med nya boxen och se om jag kan se vad som händer. Blir jag inget klokare av det skruvar jag tillbaka gamla boxen. Undrar hur känslig termostatingången är också. Kan ett litet spänningsfall göra så den börjar om, men om så är fallet borde den väl vänta 25min innan den tänder upp igen?
Calmar v33 , 2250l Ack , Janfire Flex-a med nya boxen, Dragbegränsare kw150 , Tk1b ackstyrning.
Skriv svar