Kmp PX22 inställning
Kmp PX22 inställning
Hej,
har en kmp px22 pellets brännare kör just nu på 8 mm bionorr pellets det har bara slrulat med det blir så mycke spån, då sa den som lev till mig prova 6 mm ingen som har fått problem med den.
Sakt och gjort beställde 2pallar.
Fast nu då, vet att man ska öka pelletsmängnden.
Någon som har samma brännare som mig och kör på 6 mm.
Kolla sina inställningar så jag inte behöver sitta och gissa mig fram på vad den ska stå på.
har en kmp px22 pellets brännare kör just nu på 8 mm bionorr pellets det har bara slrulat med det blir så mycke spån, då sa den som lev till mig prova 6 mm ingen som har fått problem med den.
Sakt och gjort beställde 2pallar.
Fast nu då, vet att man ska öka pelletsmängnden.
Någon som har samma brännare som mig och kör på 6 mm.
Kolla sina inställningar så jag inte behöver sitta och gissa mig fram på vad den ska stå på.
Re: Kmp PX22 inställning
Varje installation är olika så några inställningar kan man inte kopiera.
Vad har du för panna. Längd på skorstenen. Inre yta på skorstenspipan. Har du ordnat tilluft till pannrummet.
Har du dragbegränsare och är den rätt justerad.
Dina problem beror inte på pellets utan dålig injustering av brännaren som måste justeras in efter varje byte av pelletssort.
Vad har du för panna. Längd på skorstenen. Inre yta på skorstenspipan. Har du ordnat tilluft till pannrummet.
Dina problem beror inte på pellets utan dålig injustering av brännaren som måste justeras in efter varje byte av pelletssort.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
(tidigare Janfire flex)
Är du nöjd med din px22a?
Brännare KMP PX22. Panna VB Comet. Dragbegränsare tigex 25. Styrning Regin Optigo10 + BGSM, Pellets StoraEnso, Sutteräng 230kvm + dubbelgarage
Okej, aja fixade nädå. Funkarabene skrev:Varje installation är olika så några inställningar kan man inte kopiera.
Försök att hålla den citerade texten mindre än svaret. Forumet blir svårläst om man "måste söka" svaret bland citeringarna. / Roli moderator
Jo det är jag, bara haft den just över 2månader.Ari.k skrev:Är du nöjd med din px22a?
Men om din brännare var hyggligt inställd med 8mm så får du väl köra "väga driftdosen-knepet".
Väg hur mycket den matar med 8mm på en viss tid och justera sedan driftdosen till samma matning i gram för 6mm.
Jag är dock inte säker på att detta är helt 100 då mantelarean skiljer sig mellan 6mm och 8mm pellets....
mvh
Väg hur mycket den matar med 8mm på en viss tid och justera sedan driftdosen till samma matning i gram för 6mm.
Jag är dock inte säker på att detta är helt 100 då mantelarean skiljer sig mellan 6mm och 8mm pellets....
mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Jodå satt och kikade å grejade fast tidigare dog den bara efter 1dag efter sotning.
Fast nu går den längre konstigt vis, åter står väl och se hur askan är nästa sotning. Ingen svart rök vad jag kan se. Askan ska väl vara lite ljusgrå aktig?
Använd svara-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses (inte citera-knappen). Forumet blir både svårläst och oöverskådligt om vi ständigt skall citera vid svar. Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Fast nu går den längre konstigt vis, åter står väl och se hur askan är nästa sotning. Ingen svart rök vad jag kan se. Askan ska väl vara lite ljusgrå aktig?
Använd svara-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses (inte citera-knappen). Forumet blir både svårläst och oöverskådligt om vi ständigt skall citera vid svar. Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Vad jag erfarat så är 6mm pellets endast till för kaminer.Hur man kan rekommendera det till villabrännare är mig en gåta!! Jag har med min envishet försökt att justera in en PX21a med 6mm,"Men det går inte!! Ett luftöverskott som heter duga! vilket medför högre förbrukning pga en dålig vervkningsgrad.Så lägg ner era ider med den billiga 6:an köp riktig pellets istället!
Har skaffat mig en px22 jag oxå 
Installerade den i fredags.
Har aldrig haft en framåtbrinnande brännare innan.
Hur justerar ni in lågan och matningen på dom olika effektlägena?
Har kört med fabriksinställningarna och de gav en jäkligt låg verkningsgrad. Lyckades inte komma över 60 grader änns.
Har nu stängt av låg effekt läget och kör enbart på hög för tillfället.
Har ökat matningen och får upp panntempen till önskad temp på 75.
På den förra skulle man väga Pelletsen men hur ställer man in matning på en px22?
Har sökt 2 timmar men finner inget bra svar på den frågan.
(Har en co2 mätare för industripannor och dieselvärmare hemlånad)

Installerade den i fredags.
Har aldrig haft en framåtbrinnande brännare innan.
Hur justerar ni in lågan och matningen på dom olika effektlägena?
Har kört med fabriksinställningarna och de gav en jäkligt låg verkningsgrad. Lyckades inte komma över 60 grader änns.
Har nu stängt av låg effekt läget och kör enbart på hög för tillfället.
Har ökat matningen och får upp panntempen till önskad temp på 75.
På den förra skulle man väga Pelletsen men hur ställer man in matning på en px22?
Har sökt 2 timmar men finner inget bra svar på den frågan.
(Har en co2 mätare för industripannor och dieselvärmare hemlånad)
Brännare KMP PX22. Panna VB Comet. Dragbegränsare tigex 25. Styrning Regin Optigo10 + BGSM, Pellets StoraEnso, Sutteräng 230kvm + dubbelgarage
svarar på min egen fråga
Hi
Hittade flera utlåtande om inställningar på px modellerna när jag sökte på dom äldre modellerna.
Klippt ur en annan tråd:
Låt brännaren komma in i driftfasen och mät sedan hur mycket som matas en viss tidsperiod tex 6 min. Starta tidtagningen i samband med att en matning startar så har du ett bra utgångspunkt.
Räkna ut matningen i kg pellets/timma och multiplicera med 4,8 (om du kör normal pellets) så borde du ha effekten.
Glömde förresten lägga till att man får handmata brännaren medan den kör matningen från skruven i en behållare/påse.

Hittade flera utlåtande om inställningar på px modellerna när jag sökte på dom äldre modellerna.
Klippt ur en annan tråd:
Låt brännaren komma in i driftfasen och mät sedan hur mycket som matas en viss tidsperiod tex 6 min. Starta tidtagningen i samband med att en matning startar så har du ett bra utgångspunkt.
Räkna ut matningen i kg pellets/timma och multiplicera med 4,8 (om du kör normal pellets) så borde du ha effekten.
Glömde förresten lägga till att man får handmata brännaren medan den kör matningen från skruven i en behållare/påse.
En fundering
Pellets har ju en högre max gräns i Co2 än olja som ligger på ca 14%. Hur blir då resultatet vid mätningen??

Ställt in Co2 runt 12.5% vilket jag läst till i forumet att vara optimalt.
Går ställa mätarn efter vad som mäts, bl a gas, olja mm
Har måttat pellets nere i pannrummet nu med fabriksinställning på hög effektläge.
Mätte 2ggr upp ca 0.63kg/6min = 6.31kg per timme
6.31 x 4.85 = 30.6 kW!!!
(undra om vågen har sitt egna liv)
Helt galet mycket matning. Pannan har en max effekt på 20kW och samma gäller brännaren.
Borde få ner förbrukningen efter att ha ställt ner matningen.
Va tror ni om att ställa in matning på följande effekt:
Hög 20kW
Låg 15kW
Min 10kW
alternativt:
Hög 20kW
Låg 10kW
alternativt:
enbart köra högläge under vinter på 20kW ?

Har måttat pellets nere i pannrummet nu med fabriksinställning på hög effektläge.
Mätte 2ggr upp ca 0.63kg/6min = 6.31kg per timme
6.31 x 4.85 = 30.6 kW!!!

Helt galet mycket matning. Pannan har en max effekt på 20kW och samma gäller brännaren.
Borde få ner förbrukningen efter att ha ställt ner matningen.
Va tror ni om att ställa in matning på följande effekt:
Hög 20kW
Låg 15kW
Min 10kW
alternativt:
Hög 20kW
Låg 10kW
alternativt:
enbart köra högläge under vinter på 20kW ?
Eller testa med att köra på 14 kW...
..(Endast högläget)
ligga på en matning 2.95*4.8=14 kW...
Mvh

ligga på en matning 2.95*4.8=14 kW...
Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Jag satt och funderade faktiskt att köra 15kW på högläge som på min förra brännare, ronald
btw de är din tråd jag luskat i hehe
Jag vill bara säga att köksvågen ligger nu långt nedanför skogsslänten !!!!
2 timmars förgäves mätningar åt skogen !
jäkla rusta digitalvåg som visat flera 100g gram fel.
Ska fixa en gammal hederlig våg som man lekte matte med i skolan med små vikter istället

btw de är din tråd jag luskat i hehe
Jag vill bara säga att köksvågen ligger nu långt nedanför skogsslänten !!!!
2 timmars förgäves mätningar åt skogen !

Ska fixa en gammal hederlig våg som man lekte matte med i skolan med små vikter istället

-
- Frö
Hejsan! Ny på det här forumet och nyfiken dessutom: Jag har också en PX22 som jag fick installerad i oktober och som det har varit problem med mycket spån i fallröret, det visade sig att själva övre delen på skruven som motorn sitter fastskruvad i var felsvetsad, det stack upp en plåtflärp så pellets blev typ mald mellan spiralen och själva röret där plåten stack upp, och det med följd att det blev väldigt ojämn matning dessutom. Nu är det röret utbytt och allt verkar fungera ok nu, ska försöka lägga upp bilder på röret hur det såg ut bara jag kommer på hur man gör.
Här kommer bilder på röret.
Mvh Thomas
Här kommer bilder på röret.
Mvh Thomas
- Bilagor
-
- Man kan se till höger inne i röret hur plåten sticker upp och det var den som malde pelletsen till spån och där av den ojämna matningen med pellets.
- skruv_02.jpg (53.25 KiB) Visad 7932 gånger
-
- Så här såg röret ut inuti som gjorde att matningen blev väldigt ojämn plus att den fick inte tillräckligt med pellets till startdosen så den missade starta på första.
- skruv_01.jpg (39.19 KiB) Visad 7932 gånger
Panna: Effecta Pellets 25kw/2004
Brännare: KMP PX22-Kompressor-SPG Skruv 70mm/diameter
Dragbegränsare: Ja
Pellets: Rindi
Hus: Boyta ca 90kvm med källare
Förbrukning: ca 10 påsar i veckan
Brännare: KMP PX22-Kompressor-SPG Skruv 70mm/diameter
Dragbegränsare: Ja
Pellets: Rindi
Hus: Boyta ca 90kvm med källare
Förbrukning: ca 10 påsar i veckan