Installera panna

fastmoving600
Ungskog

Re: Installera panna

Inlägg av fastmoving600 »

Ang manuell eller automatisk shunt, hörd en bekant berätta för några år sedan då han jobbade på en vvs-firma. De var rätt vana att när den automatiska shunten gick sönder så tyckte alla att det var dyrt med en ny, så när en farbror kom in och hade en trasig styrning så blev de rätt förvånade när han propsade på att köpa ny shuntstyrning.
Men han sade då att när shuntstyrningen funkade så bar han in 4st lass med ved/dag. Nu när han fick justera shunten själv så bar han in 5st lass/dag...
En ökning med 25%, rätt talande tycker jag. Nu var det visserligen ett äldre system, tror inte han hade acktank osv, men ändå...
Martin Sköld
Entusiast!

Inlägg av Martin Sköld »

25% ?

då har man ju inte råd att INTE skaffa en sådan.
Kan någon styrka att man kan tjäna så mycket?
...loft <-uppvärmt (värme stiger)
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43
värms av Nibe city VX-PX21

-isolering, vad är det?
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Jo om du låt säga vill ha 20 C i huset Men har okontrollerad temp på raddarna/rumstempen en övertemp på 25 C istället så blir det svinn...Men med dina själbytta termostater behöver du ingen motorshunt...Men har du bara handvred på raddarna och har några tjog raddar att kosta på med termostater /kanske ventiler?Så blir det en slant,,,Så det viktiga äro att hålla koll på innetempen :wink:
Annars inte fel med motor på shunten för det! :)

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Shuntstyrning är i stort sett ett måste när man eldar mot acktankar för framledningstempen varierar mycket särskilt med ett vedsystem, skiktningen i tankarna mår också bra av det.
Kör man pellets i en panna med små temperaturvariationer så är det mest en bekvämlighet att slippa ändra shunten 3-4ggr om året, man lär inte spara något av vikt om man har fungerande termostater på radiatorerna.
Använder min enbart till att hålla framledningstempen konstant för tillfället, den motionerar ju shunten lite också...

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Det funkar bra att köra utan även om man eldar vet mot tankar. Men har man inte termostater så kan nog 25% extra vara rimmigt. Det är var termostat tillverkarna marknadsför som vinst. Det är nog samma om man installerar motorshunt eller termostater i ett helt oreglerat system. Att dubblera vinner man inte särskilt mycket på.
psau
Energiprofet!

Inlägg av psau »

Med golvvärme är det nästan ett måste, men inne tempen är sjukligt stabil. Samt att systemet är i det närmaste helt automatiskt. Min automatik styr tom cirk pumpen. Nu använder jag inte returgivaren men om jag gjorde det kan jag som en parameter ställa max returtemp, guld värt om man kör acctank.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Martin Sköld
Entusiast!

Inlägg av Martin Sköld »

Jag myser av all kunskap man får sig till livs!
Jag har inte acktankar och jag har nya termostater, så jag klarar mig nog då.

trevligt ställe detta forum :)
...loft <-uppvärmt (värme stiger)
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43
värms av Nibe city VX-PX21

-isolering, vad är det?
Skriv svar