Dåligt drag

Skriv svar
LUX
Späd planta

Dåligt drag

Inlägg av LUX »

HEJ SVEJS!

Ny i forumet men har läst era frågor och svar med stort intresse. Mycket givande.

Har en Biona 2000-brännare sedan årsskiftet då oljepannan konverterades, mycket nöjd med denna, inte minst med tanke på de ekonomiska besparingarna.
Har dock lite bekymmer med sotbildning i fallröret mellan kvarn och brännare. Har förstått, här i forumet, att jag inte är ensam om detta bekymmer. Den omtalade "5%-klubben"! Hur som helst verkar den vanligaste orsaken vara dåligt drag och en installatör jag pratade med rekommenderade att sätta in rökgasfläkt (dragbegränsare finns redan). Allt väl så långt.
I samband med att sotaren brandbesiktigade pannan framkom det att skorstenen strypts med insatsrör med diameter 10cm då oljepannan installerades för sisådär trettio år sen. Sotaren menar att det borde räcka med att montera bort insatsröret för att få ett tillräckligt drag för att slippa sotbildning. Skorstenen är 9 m hög och den ursprungliga rökgaskanalen 14 x 14 cm.

Någon som har varit i samma valsituation eller har erfarenhet av det? Vad är att föredra, har hört att rökgasfläktar kan öka pelletsförbrukningen?

MVH LUX
MatsH
Försäljare
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

Välkommen !

Med en bra motdragslucka så skall inte förbrukningen öka. Då får du ett konstant drag i skorstenen.
Om luckan är för liten så den alltid står öppen har den ju ingen reglerfunktion med en större pelletsförbrukning som följd.

Sedan är det ju frågan i vilket skick skorstenen är när du tagit bort insatsröret.
Risken är ju att det finns större kondensskador i pipan, men det kanske ni redan kollat.
Är pipan skadad kanske du måste sätta in ett nytt rör (~125mm) för att få det och fungera.

Jag personligen skulle välja att sätta dit en rökgasfläkt både för att det kan vara riktigt bökigt att få
bort ett insatsrör och även att man alltid är säker på att det finns drag i pipan även under regninga sommardagar..

//MatsH
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Jag monterade nyligen slang i min skorsten 109mm invändigt och jag har inga problem med dåligt drag ..slangen är 9 meter
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
boko
Frö

Rökgasfläkt

Inlägg av boko »

Kanske kan du ha nytta av information om rökgasfläkt med möjlighet till hastighetsreglering på www.bradrag.com ?
Pebbe
Prima virke

Inlägg av Pebbe »

Själv har jag ett 90mm rör efter en skorstensrenovering (och ja det var olja då), Det funkar dock bra med pellets också. Röret skulle jag inte ta bort (Läckage var nog en anledning att det stoppades dit). Installera en rökgasfläkt istället.
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

jag har också ett 90 mm rör utan att ha problem med draget. Precis som ovan så finns det säkert en anledning till att de tryckt in ett rör i kanalen...
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Topsi
Prima virke

Inlägg av Topsi »

I mina öron så tycker jag att 10cm rör på 9m borde räcka för att få ett bra drag såvida den inte har många krökar.Öpnar dragluckan sig när du eldar och vad är den inställd på??
Du kanske har dåligt drag i pannan??
Själv har jag ett insatsrör på 110mm ca9m lång och drag finns det gott om.
tmv focus compact 2000 med baxi eurofire brännare
Lager
Stor entusiast!

Inlägg av Lager »

Topsi skrev:I mina öron så tycker jag att 10cm rör på 9m borde räcka för att få ett bra drag såvida den inte har många krökar.Öpnar dragluckan sig när du eldar och vad är den inställd på??
Du kanske har dåligt drag i pannan??
Själv har jag ett insatsrör på 110mm ca9m lång och drag finns det gott om.
Hmm, kan det vara så enkelt att du inte har tillräckligt med inluft till pannrummet?
Nu när det är "ganska" varmt ute kanske du hinner kyla ner anläggningen mellan förbränningscyklerna, och får därmed ett sämre drag. Vilket skulle kunna justeras med en mindre temperaturhysteresis (starta oftare)?
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
snillet
Pannrumstomte!

anslutning

Inlägg av snillet »

Ibland kan anslutningen mellan insatsrör och pannans rök-rör vara BEDRÖVLIGT utförd...., också en detalj att kontrollera.

Annars, tilluft till pannrummet är VIKTIGT.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Magnus
Entusiast!

Inlägg av Magnus »

Hej

Jag hade samma problem. 8m skorsten 90 mm insatsrör. Dåligt drag!
Rökgasfläkt löste problemet.

Till saken hör att det rör jag kunde mäta, det som sticker upp ur skorstenen var 100 mm, men inne i skorstenen är det bara 90 mm.

Köpa fläkt är garanterat billigar än att chansa på att den murade rökkanalen är tät.
Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
slagis
Prima virke
Kontakt:

rör

Inlägg av slagis »

hej Lux

Jag hade oxå ett rör som vi tog bort när sotaren hade varit här och det är inget problem med draget .. Min biona går bäst med ett dra på 3mm(30)
Min panna är en ctc typ 252 .
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Hade samma problem med min biona o det löste sej inte med rökgasfläkt.. Har en 90 mm pipa o 7 meter..

Körde med motdragsluckan på 25 pa (max) men om det är som slagis skriver att man ska ha 30 pa så va min draglucka för liten...
Borde bli dålig pannverkningsgrad då man måste ha så högt drag...

Med 25 pa så va min rökgastemp 225 grader före luckan o nu med 10 pa (utan fläkt) 128 grader.. Hade man tvingats köra med 30 pa så hade nog rökgastempen varit uppe på 250 grader.. :shock:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Min skorsten består av ett knappt 3 meter långt stålrör som är 150 mm i diameter. Det är nästan så att man får räkna med konvektionsdelen i pannan som är en meter. :wink: Det hela slutar ca 50 cm ovanför nocken :roll: och är godkänt av sotarnisse för ved och olja.

Vad tror ni erfarna pelletsbrännare om eventuella dragproblem i den pipan. Jag har ingen motdraglucka idag. Är detta något som skall påverka mitt val av brännare till min gamla panna?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Stugsittaren skrev:Min skorsten består av ett knappt 3 meter långt stålrör som är 150 mm i diameter. Det är nästan så att man får räkna med konvektionsdelen i pannan som är en meter. :wink: Det hela slutar ca 50 cm ovanför nocken :roll: och är godkänt av sotarnisse för ved och olja.

Är detta något som skall påverka mitt val av brännare till min gamla panna?
Då är det en bequem som gäller då den har övertryckssystem o klarar att starta istort sätt utan något drag.. 8)
Ska du köpa annan brännare behöver du nog rökgasfläkt..

Motdragslucka är alltid bra.. Det är oftast bara vid starten som draget är riktigt dåligt för att sedan öka när pipan blir varm o då öppnar luckan så inte de blir för mycket drag..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
pitch
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av pitch »

Välkommen LUX!

Dåligt drag börjar jag bli en fena på snart...
Fy tusan vad det kan lukta rökeri i kåken när hela golvet vid brännaren och pelletsförrådet är helt nersotat.
Själv har jag 5,5 m 125 mm pipa vilket funkat perfekt fram till slutet på juni. Då funderade jag på att starta rökeri :wink:
Sen var det svårt att få tillbaka draget...sista nederlaget var det 8 grader ute och röken ville ändå gå bakvägen.
Jag blir förmodligen tvungen att skaffa en rökgasfläkt med en "riktig" dragregulator.

Med nio meter hög pipa tycker jag det inte borde vara några problem, trots diametern, men av mina egna erfarenheter förstår jag att det är mycket som påverkar hur rökgaserna beter sig.
Om du ställer in dragregulatorn rätt med rökgasfläkt bör det inte påverka förbrukningen särskilt.

/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
Skriv svar