Konvertera oljetank > pelletsförråd

Skriv svar
Rex
Späd planta

Konvertera oljetank > pelletsförråd

Inlägg av Rex »

Är det någon som gett sig på detta?
Pannan står 1m från tanken.
Lund, Myresjöhus 1976, TMV-oljepanna typ E20 med elpatroner och TA-styrning, årförbrukn ex hushåll ~22MWh (tom oljetank sen -99)
Älghår
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Älghår »

Om du har tänkt dig bulk..så är oftast oljetanken för liten.. krävs runt 7m2 (tror jag, kör bara säck) för att kunna beställa bulk billigt.. Köp en billig tigersåg och riv ner den, tar bara nån dag.. det är det värt..
Biomatic 20+
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

ang bulk..
3 ton behövs för gratis Frakt..

1 ton pellets är ca ca 1,5 m3 Pellets..

3*1,5 = 4,5 m3

Fast.. Du behöver ju lite till efter som det tar ca 10 dagar från det att du beställer pelletsen..

Så man brukar rekomenderar ett 6 kubik förråd.. efter som det inte går att fylla hela vägen upp till taket så försvinner det en del..

Annars kan väll tanken funka bra som ett mindre förråd.. dvs o köra säckar i..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Danne
Prima virke

Inlägg av Danne »

OKQ8 tar bara 300:- i frakttillägg vid beställning av 2 ton bulk så det är billigare än 4 fraktfria pallar med säck.
Där jag bor blir priset per ton 1950 resp 2150.

En normal oljetank på 3 kubik rymmer nästan 2 ton pellets.
Du kanske kan att skära upp ovansidan i två lockhalvor (som en pappkartong) och vinkla upp dom för att få lite mer utrymme.

Om du nu råkar ha en 3 kubiks tank av plåt.
Plasttank kan du inte använda till pellets.

/Danne
bax
Fröträd

Inlägg av bax »

Min granne har svetsat ihop två 3-kubikstankar på längden, satt dit ben, slangkopplingar och allt det där.
Tanken (-arna) står mot fasaden på hans tvåvånings hyreshus.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Danne skrev:Du kanske kan att skära upp ovansidan i två lockhalvor (som en pappkartong) och vinkla upp dom för att få lite mer utrymme.
/Danne
Jag tänkte att såga bort botten istället för att få till rätt lutning på botten. I hörnen kan jag bulta fast fyra rör som ben för att hålla tanken uppe. Hur mycket kan en 3 m3 tank väga? Alternativet är att hitta ytterligare en tank med liknande mått att bulta ihop.

Att bulkkopplingen skall sitta högst 1,5 meter upp, betyder det att chaffisen skall nå upp utan problem? Då kan man bygga trappsteg om det blir för högt för honom. Det kan väl inte vara något problem för kompressorn att pressa upp pelletsen 1 meter extra?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Danne
Prima virke

Inlägg av Danne »

Stugsittaren skrev:
Alternativet är att hitta ytterligare en tank med liknande mått att bulta ihop.

Att bulkkopplingen skall sitta högst 1,5 meter upp, betyder det att chaffisen skall nå upp utan problem? Då kan man bygga trappsteg om det blir för högt för honom. Det kan väl inte vara något problem för kompressorn att pressa upp pelletsen 1 meter extra?
Du kan få min tank 2x1x1,5 Jag har inte hunnit såga ner den ännu.

Min bulkkoppling sitter ovanför garageporten >2m. Jag ställde fram en liten trappstege åt chauffören, han kommenterade inte höjden.

Danne
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Stugsittaren skrev:
Det är för att chaffisen inte ska behöva sträcka sej för att få dit kopplingen (arbets miljö krav) så med en trappa/pall som han kan stå på så går det fint..

Kompressorn klarar då 10 meter iaf har jag sett då jag åkte med en kompis med pellets till ett värmeverk.. 8)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar