Konvertera oljetank > pelletsförråd
Konvertera oljetank > pelletsförråd
Är det någon som gett sig på detta?
Pannan står 1m från tanken.
Pannan står 1m från tanken.
Lund, Myresjöhus 1976, TMV-oljepanna typ E20 med elpatroner och TA-styrning, årförbrukn ex hushåll ~22MWh (tom oljetank sen -99)
ang bulk..
3 ton behövs för gratis Frakt..
1 ton pellets är ca ca 1,5 m3 Pellets..
3*1,5 = 4,5 m3
Fast.. Du behöver ju lite till efter som det tar ca 10 dagar från det att du beställer pelletsen..
Så man brukar rekomenderar ett 6 kubik förråd.. efter som det inte går att fylla hela vägen upp till taket så försvinner det en del..
Annars kan väll tanken funka bra som ett mindre förråd.. dvs o köra säckar i..
3 ton behövs för gratis Frakt..
1 ton pellets är ca ca 1,5 m3 Pellets..
3*1,5 = 4,5 m3
Fast.. Du behöver ju lite till efter som det tar ca 10 dagar från det att du beställer pelletsen..
Så man brukar rekomenderar ett 6 kubik förråd.. efter som det inte går att fylla hela vägen upp till taket så försvinner det en del..
Annars kan väll tanken funka bra som ett mindre förråd.. dvs o köra säckar i..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
OKQ8 tar bara 300:- i frakttillägg vid beställning av 2 ton bulk så det är billigare än 4 fraktfria pallar med säck.
Där jag bor blir priset per ton 1950 resp 2150.
En normal oljetank på 3 kubik rymmer nästan 2 ton pellets.
Du kanske kan att skära upp ovansidan i två lockhalvor (som en pappkartong) och vinkla upp dom för att få lite mer utrymme.
Om du nu råkar ha en 3 kubiks tank av plåt.
Plasttank kan du inte använda till pellets.
/Danne
Där jag bor blir priset per ton 1950 resp 2150.
En normal oljetank på 3 kubik rymmer nästan 2 ton pellets.
Du kanske kan att skära upp ovansidan i två lockhalvor (som en pappkartong) och vinkla upp dom för att få lite mer utrymme.
Om du nu råkar ha en 3 kubiks tank av plåt.
Plasttank kan du inte använda till pellets.
/Danne
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Jag tänkte att såga bort botten istället för att få till rätt lutning på botten. I hörnen kan jag bulta fast fyra rör som ben för att hålla tanken uppe. Hur mycket kan en 3 m3 tank väga? Alternativet är att hitta ytterligare en tank med liknande mått att bulta ihop.Danne skrev:Du kanske kan att skära upp ovansidan i två lockhalvor (som en pappkartong) och vinkla upp dom för att få lite mer utrymme.
/Danne
Att bulkkopplingen skall sitta högst 1,5 meter upp, betyder det att chaffisen skall nå upp utan problem? Då kan man bygga trappsteg om det blir för högt för honom. Det kan väl inte vara något problem för kompressorn att pressa upp pelletsen 1 meter extra?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Du kan få min tank 2x1x1,5 Jag har inte hunnit såga ner den ännu.Stugsittaren skrev:
Alternativet är att hitta ytterligare en tank med liknande mått att bulta ihop.
Att bulkkopplingen skall sitta högst 1,5 meter upp, betyder det att chaffisen skall nå upp utan problem? Då kan man bygga trappsteg om det blir för högt för honom. Det kan väl inte vara något problem för kompressorn att pressa upp pelletsen 1 meter extra?
Min bulkkoppling sitter ovanför garageporten >2m. Jag ställde fram en liten trappstege åt chauffören, han kommenterade inte höjden.
Danne
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Det är för att chaffisen inte ska behöva sträcka sej för att få dit kopplingen (arbets miljö krav) så med en trappa/pall som han kan stå på så går det fint..Stugsittaren skrev:
Kompressorn klarar då 10 meter iaf har jag sett då jag åkte med en kompis med pellets till ett värmeverk..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd