Ikväll efter uraskning:
1) Internskruven laddar startdos
2)Elspiralen börjar värma
3)Istället för att fylla med externskruven tills lampan tänds kör externskruven en halv sekund varefter fläkten kör igång för fullt, brännaren stannar och ext skruv blinkar rött (2 snabba, paus, 2 snabba, paus).
Tömmer brännkoppen, börjar om. Externskruven funkar med ext-knappen.
Samma 1-2-3 igen.
Tänder dosen med tändvätska, ställer i M-läge. Funkar bra, ställt över i läge 3 (12kW underhåll) och den har puttrat på i 90 minuter nu och givetvis fyllt på med externskruven ett par gånger.
Jag återkommer med rapport om det är en engångshändelse eller ej (kommer testa uppstarten igen i helgen).
Är det min styrbox som på ytterligare ett sätt signalerar att den vill pensioneras?
Startknas (ext skruv) flex-A
-
- Stor entusiast!
Startknas (ext skruv) flex-A
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Re: Startknas (ext skruv) flex-A
Det låter ju inte friskt men det saknas lite information.
* Hur lång tid tog det från det att pelletssensorn slocknade till externmotorn körde?
Om det är så att externmotorn är "trög" till att komma igång kan det mycket väl vara att driftkondensatorn är gammal och behöver bytas till en yngre förmåga. De torkar helt enkelt ut med tiden och det brukar visa sig vid 5-6 års ålder.
Så kolla och lyssna när externmotorn ska starta, om den står ett tag och bara brummar är det sannolikt dags att byta kondensatorn i den (finns under kopplingskåpan på motorn). Det är i övrigt inte specifikt för Janfires motorer men för den motortyp i gemen.
* Hur lång tid tog det från det att pelletssensorn slocknade till externmotorn körde?
Om det är så att externmotorn är "trög" till att komma igång kan det mycket väl vara att driftkondensatorn är gammal och behöver bytas till en yngre förmåga. De torkar helt enkelt ut med tiden och det brukar visa sig vid 5-6 års ålder.
Så kolla och lyssna när externmotorn ska starta, om den står ett tag och bara brummar är det sannolikt dags att byta kondensatorn i den (finns under kopplingskåpan på motorn). Det är i övrigt inte specifikt för Janfires motorer men för den motortyp i gemen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Stor entusiast!
I stort sett omedelbart (mindre än en sekund från det att externmotorn visar tendens att starta till dess att den kör avslut och felkod). Just under starten dröjer det till efter en stunds spiralande innan den gör första återfyllningen av doseringsförrådet (jag kan startsekvensen pga tidigare besvär).
Har tid att testa nu under eftermiddagen om det var en engångshändelse...
Har tid att testa nu under eftermiddagen om det var en engångshändelse...
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Startspiralen och externmotorn kör aldrig samtidig!
Jag antar att du menar att precis när motorn får ström startar den, precis som den ska.
Fyllningen av internförrådet sker ~2 minuter efter att pelletssensorn släcker lampan om inte tändspiralen kör. Aktiveras pelletssensorn inte inom ytterligare 2 minuter (från motorns start) ska det komma larm.
Om detta sker ung. på direkten är det något fel i styrboxen.
Jag antar att du menar att precis när motorn får ström startar den, precis som den ska.
Fyllningen av internförrådet sker ~2 minuter efter att pelletssensorn släcker lampan om inte tändspiralen kör. Aktiveras pelletssensorn inte inom ytterligare 2 minuter (från motorns start) ska det komma larm.
Om detta sker ung. på direkten är det något fel i styrboxen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Stor entusiast!
Nu funkar det som det skall igen (kollade 2 starter igår eftermiddag).
Från månadsskiftet kommer jag se till att ha undansatta pengar så att jag med kort varsel skall kunna beställa en digital styrbox. Men jag väntar gärna säsongen ut.
Från månadsskiftet kommer jag se till att ha undansatta pengar så att jag med kort varsel skall kunna beställa en digital styrbox. Men jag väntar gärna säsongen ut.