Varmvattnet? var finns de rikliga mängderna
Väldigt besvikna familjemedlemmar här hemma efter bytet till Uno.
Efter 4 minuter i duschen så försvinner varmvattnet successivt.. och det i alla kranar i hela huset trots en panntemp på 70 grader. Ska det vara så? Ventilen som späder vattnet satte jag direkt på pannan och det enda jag kan tänka är att denna är kass.... annars kanske det är så att man ska köra med 10mm rör i systemet och inte 40pex/ och 22 cu som jag gör. Kanske slingan inte pallar att värma sådana mängder..Fast - jag testade häromdagen att fylla badkaret men det kom till en fjärdedel sen var de kallt trots att jag lät vattnet rinna långsamt just för att testa om jag hade för grova ledningar.
Hur har ni andra UNO ägare?
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Skönt att höra att det funkar för er andra. Då finns det hopp för detta är helt kass just nu. Det märkliga är att varmvattnet är slut redan när pannan startar om vid 70 grader (sen sjunker den ju ytterligare till kanske 60 innan den tar fart upp igen till 80 där den stannar och efter en stund ligger den på 83-85 oftast.
Blandningsventilen har jag satt direkt på pannan Hur har ni andra den och kan det vara den som spökar
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Visst värmer UNOn värmer vattnet via en slinga i pannan. Beroende på vart i landet den gått innan dig kan det ligga en hel del avlagringar i denna slinga som hindrar värme överföringen.
Jag fixade en ackumulator tank med samma symtom genom att fylla slingan med ättika låta det så en stund sedan tömma och skölja ordentligt efter två behandlingar var den som ny igen, men då var beläggningen på insidan av slingan inte utanpå....
/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Ja då MÅSTE det ju vara den. Bud på att ta bort den helt. Men vad kan gå "sönder" egentligen för inte är det väl en termostat i den utan bara en ventil som är mer eller mindre stängd väl
Ja så är det säkert men en ny kostar 200 spänn med "bästa pris garanti" på Hornbach 3km bort. Kan ju fixa den andre sen så har man en i reserv. Men vad jag tycker är konstigt (men det kanske ska vara just så) är att det första vattnet är så varmt att man bränner sig.... sen kanske ventilen flippar ut typ men.. ja jag förstår inte riktigt det där
Sådär ja. Ny dyrare blandningsventil (ESSV tror jag den heter och ska blanda mellan 30-55 grader om jag inte minns fel) och en massa strul att få dit den och sen en lång dusch... trodde jag. Samma visa. Varmt som s-t-n i början och sen efter 5 minuter blir det kallare o kallare och till slut bara ljummet efter 8-9 minuter. Har just skaffat nytt Grohe duschset (120mm typ) som då förmodas ska vara snålt men fan vet..
Pannan stod på 60 grader och hade just startat närjag direkt efter torkning rusade ner i pannrummet och blandningventilen stod på varmast så varför i hela fridens namn. Trött jag blir.
Pannan har varit i Kalmar innan .. mest med tanke på eventuell kalk men fan - de första fem minuterna kan man bara ha duschtermostaten på typ 30 grader. Och jo - jag testade vaskkranen oxå för att utesluta termostaten och samma visa där med .. och samma i köket.
Att det blir kallt efter en stund tyder ju på att något expanderar i värmen.
Jag har själv fenomenet att om jag spolar varmvatten så går det först fort och sen när det riktigt varma når packningarna i kranen så saktar flödet in betänkligt.....
Kan det vara nåt sånt istället? Alltså inte just i kranen - men nåt som sväller i värme mellan pannan och tappstället?
mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.