Knepiga fläktvärden Flex-a.
Knepiga fläktvärden Flex-a.
Får lite konstiga värden på läge 4 på min janfire. Har repat upp den med nytt lager till dos-skruven , nytt prom , flamvakt och ny pelletsgivare. När jag provkörde den kollade jag upp fläktspänningen på alla lägen samt ändrade startpulsen till 100 volt. När jag kollade spänningen på läge 4 stog den lite lågt (130 volt) så skulle justera den till fabriksinställningen 140V. Började vrida på poten och den stegar fint upp till ca 137V och sedan hoppar den till 182V??? Detta gör den utan att man hör någon märkbar förändring på fläktvarvet. Vrider tillbaka på poten , fläkten varvar ner ,och den stegar ner till ca 170V innan den hoppar ner till 120V. Vrider över till läge tre och fläkten varvar ner och lägger sig på 95V. Kör så ett tag utan att spänningen ändrar sig och vrider sedan upp den på läge 4 igen. Fläkten varvar upp och multimetern visar ca 137V i några sekunder för att sedan hoppa upp mot 180V igen??? Under dom sekunderna som den visar 137 reagerar den på justeringar men varför gör den ett sådant hopp i spänningen? Kan en tungdriven fläkt ge dessa symptom?
Calmar v33 , 2250l Ack , Janfire Flex-a med nya boxen, Dragbegränsare kw150 , Tk1b ackstyrning.
Re: Knepiga fläktvärden Flex-a.
Ingen som har några ide'er om detta fenomen?
Calmar v33 , 2250l Ack , Janfire Flex-a med nya boxen, Dragbegränsare kw150 , Tk1b ackstyrning.
-
- Stor entusiast!
Senast jag ville justera pottarna hade jag också ett väldigt skutt på läge 4-potten. Mellan 130V och 170V, utan att få den i läge däremellan hur fint jag än försökte vrida.
Då jag pga flamriktare aldrig använder läge 4 (men nyligen förstått att brännaren på läge 123 då och då en kort stund varvar upp på läge 4) så gav jag upp efter två minuters skruvande fram och tillbaka.
Då jag pga flamriktare aldrig använder läge 4 (men nyligen förstått att brännaren på läge 123 då och då en kort stund varvar upp på läge 4) så gav jag upp efter två minuters skruvande fram och tillbaka.
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Jag skulle tro att det är en biverkan av den regleringskrets som sitter och styr fläkthastigheten.
I brännarens cykel finns det att den ibland varvar upp i några sekunder, runt 45 sekunder var 15 minut eller så, det är en del av att hålla brännaren "ren". Är det då man mäter blir det såklart fel.
Men jag är lite fundersam:
Läge 1 har ett potentiometer vad jag vet.
Läge 2 & 3 har ett gemensamt då de har samma effekt.
Läge 4 borde då också ha ett potentiometer.
Sista potentiometer (på dom utan doseringsjustering) är starthastigheten.
* Så det jag undrar: är TS säker på att det är läge 4 potentiometer det trillas på?
* Går spänningen ner igen efter ~45 sekunder utan att man gör något?
I brännarens cykel finns det att den ibland varvar upp i några sekunder, runt 45 sekunder var 15 minut eller så, det är en del av att hålla brännaren "ren". Är det då man mäter blir det såklart fel.
Men jag är lite fundersam:
Läge 1 har ett potentiometer vad jag vet.
Läge 2 & 3 har ett gemensamt då de har samma effekt.
Läge 4 borde då också ha ett potentiometer.
Sista potentiometer (på dom utan doseringsjustering) är starthastigheten.
* Så det jag undrar: är TS säker på att det är läge 4 potentiometer det trillas på?
* Går spänningen ner igen efter ~45 sekunder utan att man gör något?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är 100% säker på att det är rätt pot. Mätvärdet går ej tillbaka efter en stund , nu senast körde jag över 10min utan någon ändring. Det skumma är att det hörs inget på fläkten , 50volts skillnad på fläkten borde ju höras tycker jag. Det är precis som "skalan" flyttar sig då man kommer över drygt 130Volt , och som jag skrev i det första inlägget , så visar den normalt dom första sekunderna sedan man bytt effektläge. Brännaren fungerar klockrent annars så är lite förbryllad över vad det kan vara. Nu har jag inte kollat men någon här kanske vet. Är apparatuttaget där man mäter paralellkopplat med fläkten eller tas signalen från kortet?
På min Flex A från 2006 är mätuttaget paralellkopplat med tre av de fyra trådarna till fläkten, men det är väl bara att ta av kåpan och kontrollera. Lite dåligt att det inte är inritat på schemat.
TMV E20 + Janfire Flex A
Min är av ungefär samma årgång så det borde det vara samma , men ska ta av kåpan vid tillfälle och kontrollera. Då är det ännu konstigare att man inte hör någon varvtalsökning på fläkten då spänningen i uttaget borde vara identisk med vad fläkten får.