Inkoppling av externt larm

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Andershjerpe
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 08 dec, 2011 20:19

Inkoppling av externt larm

Inlägg av Andershjerpe »

Hejsan ! Någon som vet hur jag kopplar in ett externt larm till en Bequem 15d måste fixa så jag kan dra ett relä när dioden blir röd och ett driftsavbrott inträffar. ska sedan använda en mobiltelefon till reläet som ringer upp min vanliga mobil. det finns ju en plint på brännaren som heter J3 med 3 förskruvningar någon borde ju kunna användas ? elschemat som jag fick med till brännaren är inte utförligt nog.

Tacksam för svar Anders
snokez
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: fre 01 dec, 2006 13:59
Ort: Västerhaninge/Karlstad
Kontakt:

Re: Inkoppling av externt larm

Inlägg av snokez »

Hej,

Jag har länge använt och kommer att snart att använda J3 igen på min panna för att larma vid driftsavbrott.

J3 är en reläutgång med NC/NO.

Kör det ihop huslarmet och får sms när "driftsnoden" larmar, har varit mycket bra när det är svinkallt ute
och brännaren kärvat ihop... :shock:
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
Andershjerpe
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 08 dec, 2011 20:19

Re: Inkoppling av externt larm

Inlägg av Andershjerpe »

Hejsan !

Det låter intressant har du någon möjlighet att ge mig lite beskrivning hur du kopplat ?
jag vill kunna dra ett relä när brännar larmet aktiveras och den röda lysdiod tänds.
man borde kunna ta spänningen från från styrkortet till reläets manöverkrets. sedan ska jag ha en mobiltelefon kopplad för uppringning när brännaren stannar och jag inte är hemma.
så allt jag behöver är att kunna dra ett relä, så löser det sig.

mvh Anders
snokez
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: fre 01 dec, 2006 13:59
Ort: Västerhaninge/Karlstad
Kontakt:

Re: Inkoppling av externt larm

Inlägg av snokez »

J3 på kretskortet är ett "larm"-relä som bara drar när när brännarlarmet aktiveras och den röda dioden tänds. Lyxigt, många system har inte detta. :)

Jag har kopplat in en av huslarmets noder mot J3. Så fort det blir driftslarm i pannan sluts J3, larmnoden detekterar det på sin ingång, och sen skickas ett sms från huslarmet till min mobil.

Om du vill använda en mobiltelefon direkt mot J3 går det att manipulera ett handsfree som då sköts via J3.
Man bör nog generellt undvika att ta spänning från kretskortet då man inte vill påverka dess funktion på något sätt. För de som inte har en larmutgång i form av en J3, kan man få lite idéer på länken nedan.
http://techblogofsweden.blogspot.com/20 ... -till.html
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
Andershjerpe
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 08 dec, 2011 20:19

Re: Inkoppling av externt larm

Inlägg av Andershjerpe »

Hejsan !

Låter perfekt det där, jag har redan gjort i ordning mobil telefonen med utdragna kablar så den ringer upp när jag sluter kretsen. funkar klockrent. nu är det bara att hämta ström för att dra reläet. så om jag fattar det rätt sluts plint 52 och 53 på J3 när larmet aktiveras, är det riktigt uppfattat av mig? strömmen till att dra reläet borde ju kunna ta från 24 volt från kretskortet, ett relä med släckdiod borde ju ta minimalt med ström ? kjell o co har ett relä på kretskort artnr 87197 men då måste man använda 12volts spänning.
mvh Anders
snokez
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: fre 01 dec, 2006 13:59
Ort: Västerhaninge/Karlstad
Kontakt:

Re: Inkoppling av externt larm

Inlägg av snokez »

Hej Anders,

Jag kanske har missuppfattat något men J3 är ett ju ett relä som sluts vid driftsfel, dvs. då sluts kretsen och telefonen ringer upp.

Eller får det bara vara en kort slutning, som en puls? Det verkar svårt att hitta reläer som bara pulsar en enda gång trots att det ligger konstant styrspänning på spolen (tills du kommer hem och nollställer larmet).

De som använt extra relä med släckdioder har ju gjort det för att de inte har något J3 relä.

Hoppas det löser sig. Det finns annars en del SMS larmsändare som kan vara intressanta för sånt här.
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
Andershjerpe
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 08 dec, 2011 20:19

Re: Inkoppling av externt larm

Inlägg av Andershjerpe »

Hejsan !
självklart har du rätt jag gjorde en tankevurpa:-) det är ju bara att koppla på utan relä!

Thanks för hjälpen
Mvh Anders
Loranga
Entusiast!
Inlägg: 146
Blev medlem: ons 17 feb, 2010 19:59
Ort: Katrineholm

Re: Inkoppling av externt larm

Inlägg av Loranga »

Om man vill ha GSMuppringare kan jag tipsa om Teletecs GS3055.
Den här även fyra programmerbara utgångar om man har andra grejer man vill kan starta o stoppa, elradiatorer, tända belysning på huset öppna garageport osv.
Programmeras med PC/laptop via seriell-utgång
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Inkoppling av externt larm

Inlägg av M.Lindskog »

@Andershjerpe: Hur har det gått med att koppla in telefonen, funkar det? Jag funderar på att göra på samma sätt.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Inkoppling av externt larm

Inlägg av M.Lindskog »

Igår fick jag äntligen tummen ur & kopplade in en telefon på J3. Det hela gick förvånansvärt smidigt. :)

Jag tog en Nokia 3310 & ställde in mitt mob.nr som röstbrevlådenr. Lödde sedan på kablar på 1:ans brytare i enlighet med instruktioner i länken ovan. Lite pilligt att löda, men för någon som är van är det nog en lätt match.

Att sedan koppla in kablarna på pannans kretslort var gjort på någon minut. Det är hur lätt som helst att komma åt, väl synliga & tydligt märkta skruvkopplingar.

Fungerar klockrent åtminstone när jag testar larmdioden via Test utgångar. :D


Nästa steg blir att snygga till installationen. Jag tänkte dra kablarna genom en av de befintliga genomföringarna och fixa en förgrening till externskruvens strömmatning på vilken telefonens laddare kopplas.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Skriv svar