Hej, är det någon vet vad felkoden "kortslutning slusshus" innebär och hur man rättar till problemet?
Jag tog bort brännarkoppen igår för att smörja in med kopparpasta där skruven går igenom då den sjöng så vackert, (blev inte av med oljudet mer än ett litet tag ) monterade dit och körde igång och nu i morse så hade jag fått denna felkod. Pannan går nu utan något stopp men vill gärna veta vad man ska göra om den stannar igen.
Hur får man bort oljudet når pastan inte funkar? Är det "broatschning " som gäller?
Prova att ta bort dom 2 kontakterna blås rent så det inte kommit ner något pelletsdamm i dom. Gör pannan strömlös några minuter, och starta sen igen. Gnisselskruven är jag bekant med , prova att lossa dom 4 bultarna som håller rörkröken vid skruvröret, gör rent från sintring i botten av brännkoppen/ rörkröken, ibland kan det var någon millimeter som kan vara svår att se efter som det är samma färg som koppen. Jag gjorde ochså ren brännaren igår, med gnissel som följd, men idag går den tyst igen, fråga mej inte varför, ingen aning.
Lycka till.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Hej..
beträffande gnisslet hjälper det alltid när jag knackar,skrapar bort det sintrade mtrlet i botten av brännkroppen,men brännkroppen måste ju skruvas isär så att du kommet åt i botten ordentligt.Kentas
Pannan har gått bra utan oljud nu sedan jag skrev utom något oljud då och då, trodde att det skulle börja väsnas igen men inget bestående så pastan gjorde susen
Nu så har pannan stannat igen med någon "slusshusfelkod", körde igång utan att blåsa på kontakterna så vi får se hur det går, gick ju bra sist.
Det kan inte vara något annat problem förrutom lite skit i kontakterna?
Borde inte detta inlägg ligga under "ctc / bentone" ??
Har du en gammal brännare med "kaststjärna" och ett större hjul med piggar? Då kan det vara backspärren, gångjärnet, som behöver justeras. Varje gång "kaststjärnan" vrids så ska backspärren lägga sig bakom och hindra att "kaststjärnan" vrids bakåt. Om den inte spärrar så kan hjulet hamna galet och det slår stopp.
Har du den gamla lösning så rekommenderar jag dig att bygga om din brännare till kedjedrift. Lite dyrt, runt 2.500:- lite beroende på vart man handlar. Men min brännaren går väldigt fint nu efter ombyggnad
Om du nu redan har den nya lösningen så vet jag inte vad som kan ge ditt felmeddelande
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.