Hej,
sitter och fnular på pannor brännare etc, och har kommit till Focus D2 som är en kombipanna, men ser att den rackaren är ganska stor, utrymmet i mitt pannrum är stort och inga problem, dock tror jag det kan bli problem med att få in den genom källardörren/trappen som är på utsidan. Är det ngn som vet om det går att minska ned pannan på ngt vis just för att få in den i källaren och sedan skruva iho den igen, hyffsat enkelt, den är ju ganska tung också 480kg.
Focus D2 miljö
Det går att plocka av isoleringen så att pannan går in genom en 80 dörr.
Lite pyssel på ett par timmar.Finnarna är duktiga på att bygga pannor.
Startade min 2010-09-14 med en Thermia BeQuen 15 D
Lycka till
Lite pyssel på ett par timmar.Finnarna är duktiga på att bygga pannor.
Startade min 2010-09-14 med en Thermia BeQuen 15 D

Lycka till
Thermia BeQuem 15 d 2004
Focus D2 Miljö 2010 Hembyggt föråd 2,5 ton
Stockhorva pellets storsäck.
Focus D2 Miljö 2010 Hembyggt föråd 2,5 ton
Stockhorva pellets storsäck.
Re: Focus D2 miljö
Bump!
Behövs det några manuella ingrepp mellan ved- och pelletseldning med den här pannan?
/Jörgen
Behövs det några manuella ingrepp mellan ved- och pelletseldning med den här pannan?
/Jörgen
100 m2 från 1936 med dålig isolering, ETA PC25, Pellistoreskruv i snickrat bulkförråd och ett mellanförråd.
Har en D2 miljö från-97. Tror att det är en rätt ok kombipanna om man nu vill ha en sådan. Kör nästan enbart med pellets men eldar lite med ved ibland bara för att det är kul... Jag har inga acktankar så det är eg värdelöst att elda ved. Har dock en kompis som eldade ved i sådan mot 1500 liter acktank. Han startade bara pelletsbrännaren när det var riktigt kallt eller om de skulle resa bort. Han menade att pannan var en "bra kompromiss". Inga svårigheter med att växla mellan ved och pellets. Slå av pelletsbrännaren och tänd veden, eller låt veden brinna ut och starta brännaren. Jag kör med Pellx från -05, bara tuffar och går. Askar ur och sotar varannan vecka på vintern (ca. 30-35 st säckar a' 16 kilo). Tycker det är helt ok med tanke på att jag eldar i eldstad för olja....
Focus D2 miljö -98 (kombipanna).
Brännare: Pellx (Gordic) sedan 070118 Shuntautomatik: ERA 10
Hus: 2 vån, ca: 175 kvm, byggt 1936
Brännare: Pellx (Gordic) sedan 070118 Shuntautomatik: ERA 10
Hus: 2 vån, ca: 175 kvm, byggt 1936
I min kombipanna kan pelletsbrännaren tända veden. Bara att stoppa in brännbart, så är det borta efter ett tag.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA