Fråga om verkningsgrad

André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Fråga om verkningsgrad

Inlägg av André »

Tja det är bara för att jag märkte en ökad förbrukning för egen del med låg effekt jämfört med märkeffekten, Skulle jag köra med 12 kW o 105 i rökgastemp så ökar min förbrukning 60-80 kg/månad med medeltemp på 0° ute.. Typ kanske närmare 1 ton/år mer än att köra med 135° i rökgastemp o 16 kW.. För min del gör 16 kW 73% av märkeffekten på olja o 80% mot ved, 12 kW är 60% av märkeffekten på ved..
En 50 kW panna med 4 tuber blir ju då 25 kW på 2 tuber o med 80% av vedeffekten så skulle brännaren då va på 18-20 kW, Är då värt att testa om man tycker rökgastempen är låg o man tycker sej ha hög förbrukning..
Eldar man mot acktank är de bara tid man behöver ta sej för att väga upp hur mycket de går för att ladda tanken utan uttag med olika effekter, Bara brännaren är rätt justerad för dom olika effekterna..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
åsanisse
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 16 dec, 2011 12:39

Re: Fråga om verkningsgrad

Inlägg av åsanisse »

Vet inte vilken effekt svärfar kör med, och det vet han knappast själv heller, det var ju installatören som ställde in den med nån sorts mätare. André, jag ringde fysiklärarkompisen och frågade vad han trodde om att du fick större förbrukning och svalare rök då du körde med en lägre effekt, han sa ungefär såhär "han har nog upptäckt att hans brännare brinner sämre på lägre effekt, elden är alltså kallare redan före pannans värmeväxlare och då blir det ju kallare efter pannan också". Låter inte det som om det skulle kunna stämma? Om man har en liten eld i en brännare som är gjord för en större eld, så blåser väl en hel del luft rakt förbi? Ungefär som att elda i en öppen spis, det värmer ju inte heller speciellt bra? Och det är ju också en annan sak än att köra brännaren för fullt i stor panna, eller hur? Så ifall svärfar kör brännaren för fullt så är det ok om röken är tillräckligt sval, ifall han kör brännaren på lägre effekt så är det svårare att veta varför röken är kall, kan det stämma? Men ifall röken är kall med brännaren på lågfart för att det brinner dåligt så blir det väl bara värre att höja temperaturen på röken med att ändra i pannan, så förstår jag det iallafall.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Fråga om verkningsgrad

Inlägg av Icecap »

Om man kör brännaren med luftöverskott blir det såklart ineffektivt men går den med halva effekten ska luften såklart vara den halva också, alltså är det huggit som stuckit.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Fråga om verkningsgrad

Inlägg av ronald »

Hur är det med verkn/förbrukn för den som har en brännare/panna som aldrig kommer upp i temp (80C)alltså som går dygnet runt ..istället för att köra 14 kW? och ha 4 start/stop/dag?...

Jag kanske är för mycket inriktad på förbrukn kontra verkngraden....Vad vet jag :?

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
åsanisse
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 16 dec, 2011 12:39

Re: Fråga om verkningsgrad

Inlägg av åsanisse »

Ja icecap, det låter ju logiskt att man måste minska luften med hälften om man minskar pelletarna till hälften. Men finns det inte någon nedre gräns för en pelletbrännare där det helt enkelt inte längre brinner ordentligt? Vitsen med att ställa rätt mängd luft är väl att röken ska bli så het som möjligt? Om vi drar ner på effekten så mycket att det ligger bara en endaste pellet mitt i brännaren, då kan det väl inte bli lika varmt längre? Jag eldar ju som sagt inte nånting alls, men jag tänker mig att pelletarna ligger på nånting med hål i som det blåser upp luft genom. De brinner väl upp lika snabbt, oberoende om det är många eller få som ligger där, då tycker jag att det skulle kunna bli så att de inte täcker alla hål om man matar in färre pelletar / sekund, och en del luft blåser bredvid. Då måste man väl dra på fläkten lite mer än annars för att den luft som träffar pelletarna ska räcka till, så blir det kallare för att det är extra luft med i pannan! Äh, nu tror ni väl att jag har fått fnatt som jag spånar på, jag som inte ens vet varifrån värmen i min bostad kommer....
Holger
Entusiast!
Inlägg: 125
Blev medlem: mån 06 nov, 2006 23:00
Ort: Enköping

Re: Fråga om verkningsgrad

Inlägg av Holger »

Men danei predikar ju i varje tråd han kommer åt att MINDRE effekt ger HÖGRE verkningsgrad.
Hur går det här ihop. Har han inte fattat att mindre effekt automatiskt ger lägre rökgastemp?
Hålla isär begreppen kan väl inte vara så svårt.
Mig spelar det ingen roll men tänk på alla som har moderna pannor och hamnar i fel tänkande från början.

Annars är pellets.info en guldgruva, bara att söka så finns det en lösning på nästan allt.
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
åsanisse
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 16 dec, 2011 12:39

Re: Fråga om verkningsgrad

Inlägg av åsanisse »

Ähum Holger, jag är ju ny här, men i denhär tråden och de jag har hittat så har han inte sagt annat än att bra förbränning och kalla rökgaser är ett tecken på bra verkningsgrad, inte ett tecken på dålig verkningsgrad. Menar du att man inte ska ha kalla rökgaser? Vilken fråga är det du försöker besvara förresten (och vad är svaret)? Och jag började med att söka och hittade bara folk som träter och inte ids diskutera, därför startade jag denhär tråden för att få svar på min fråga. Som är: min svärfar blev orolig för att somliga menar att om rökgastemperaturen är låg med en stor panna till en liten brännare så borde man antingen byta till en mindre panna eller en större brännare för att få, ja vad då, varmare i skorstenen? Hur kan det bli varmt i huset med mindre pelletåtgång om man dessutom värmer ovanför taket åt kråkorna? Ja, jag är nu rätt säker på min sak, men jag lyssnar mer än gärna på motargument, bara de kommer med någon sorts förklaring och motivering, gärna i relation till de "termiska lagarna" (eller vad det heter) som jag beskrev ovan.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Fråga om verkningsgrad

Inlägg av Vednisse »

Vad din svärfar borde göra OM rökgastempen är för låg är att plugga tuber helt i pannan för att minska "märkeffekten" på pannan (mindre värme
upptagande yta). Tempen bör vara ca:60-80gr 1m ner från toppen, kan variera rätt så kraftigt beroende på förhållanden, det viktiga är att det inte bildas kondens.

Hur detta påverkar verkningsgraden är en annan fråga, men jag tror att det blir till det bättre.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Fråga om verkningsgrad

Inlägg av Icecap »

åsanisse: det finns en nedre gräns och den beror på hur stor yta pelletsen ligger på när de brinner. Min brännare har en brännkopp och om den ska fungera bra vid t.ex. 3kW eller lägre måste själva brännkoppen göras mindre, i annat fall kommer luften inte att nå pelletsen för att eldhärden är för liten.

Men har man en samlat eldhärd och ser till att luften kommer dit korrekt kan man köra mycket långt ner i effekt och fortfarande ha bra förbränning - men då blir det problem med hög effekt, då är luftvägarna för trånga och kommer ut på för liten yta.

Så en given brännare har ett effektområde där den fungerar bra och ett bredare där den fungerar - men mindre effektivt. Olika brännarkonstruktioner har olika bredd på deras effektivaste område och det är väl inget konstigt med det.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
åsanisse
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 16 dec, 2011 12:39

Re: Fråga om verkningsgrad

Inlägg av åsanisse »

Enligt installatören så är rökgastemperaturen rätt, det är ju inte det som tråden handlar om.
icecap: Då är vi tydligen överens om att röken blir kallare direkt efter elden om man eldar med mindre effekt än vad som brännarens ideala effektområde, det låter iallafall i mina öron som en bra förklaring på andrés erfarenheter. Tar paus från denhär tråden nu, är bortrest framöver. God Jul på er pelleteldare!
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Fråga om verkningsgrad

Inlägg av Jonas O »

Mycket intressant tråd!!

Fortsätt! :D
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Fråga om verkningsgrad

Inlägg av rod02 »

Jag väntar ivrigt på vart slösad energi tar vägen. atomer och matteformler ger föga. Onödigt höga temperaturer nära skorstenens utlopp är en energitjuv. Varmt pannrum en annan. Kanske energi kvar i sot/aska? När man vet vart slösad energi tar vägen, så kanske det finns lösningar som inte innebär pannbyte. Finns det nått sätt att skydda skorsten mot kondens? Som inte slösar energi.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Fråga om verkningsgrad

Inlägg av Jakob »

Allt blir värme. Inga undantag.

Frågan är ju bara hur du kan förflytta värmen från just elden till husets alla delar med minsta förlust.
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Fråga om verkningsgrad

Inlägg av danei »

Holger skrev:Men danei predikar ju i varje tråd han kommer åt att MINDRE effekt ger HÖGRE verkningsgrad.
Hur går det här ihop. Har han inte fattat att mindre effekt automatiskt ger lägre rökgastemp?
Hålla isär begreppen kan väl inte vara så svårt.
Jo för mig är det svårt att komma fram till din slutsats. Förklara gärna. Jag kan förklara hur jag kommer fram till min.

Om man har optimal förbränning, anta lambda 1, så kommer temperaturen att vara samma efter förbränningen oavsett effekt. Det som skiljer är flödet. Med samma temperatur efter pannan har man samma verkningsgrad. Med en lägre effekt får man normalt sett en lägre temperatur, och då en högre verkningsgrad. Det förutsätter att brännaren går lika bra på båda effekterna.

Peka gärna på felet i mitt resonemang. Det var ju inte så svårt att hålla isär begreppen enligt dig.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Fråga om verkningsgrad

Inlägg av Icecap »

Bara en sak: rätt lambda vid eldning av ved är ~1,6-1,8...

Men jag kan bara hålla med i resonemanget: Man skapar en varm gas, den är lika varm hela tiden, det som skiljer är mängden.

Men samtidig är det så att om man kommer "väldigt" långt ner i effekt i en brännare blir själva förbränningseffektivitet lidande varför temperaturen på gaserna sjunker - men det är ju utanför brännarens driftområde så det har inget med detta att göra.

Jag anser att en om en viss volym gas med en given temperatur drar igenom en pannan med en viss effektivitet bör halva mängden gas med samma temperatur genom samma panna faktisk kunde bli mer effektivt, helt enkelt för att den lägre hastighet gör att gasen kan avge värme längre tid.

Har man då välfungerande turbulatorer i panna kommer skillnaden inte att vara speciell stor och blir det så låg volym (och därmed hastighet) att turbulatorerna inte skapar turbulens kommer effektivitet sannolikt att sjunka lite, helt enkelt för att värmen kan "slinka förbi". Men detta ville då visa sig som höjd rökgastemperatur efter pannan.

Hela idén med turbulatorer är ju just att den heta gasen ska ha en längre väg ut genom pannan, det gör att den kan avge värme längre tid och därmed avge mer värme, därför borde en lägre hastighet, som ju just ger längre tid för gaserna att avge värme, vara en bättring av effektiviteten.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar