Temperaturer??

Skriv svar
Chris77
Späd planta

Temperaturer??

Inlägg av Chris77 »

Är en färsking i pelletslivet efter husköp och har lite frågor angående temperaturer m.m.

Detta har jag:

CTC 1200 family pellets/el
Viking BIO brännare
Tilläggsisolerat 1,5 plans hus på 80 kvm + 60 kvm källare

1. Enligt servicemannen ska vattentempen på vattenröret vara mellan 40-45 grader och hittills har den legat på strax under 30 grader. Ok, tänkte jag och ökade "shunten" till 2 och vips steg tempen till 40 grader. Jag kompenserade sedan med att sänka tempen på termostaterna på radiatorerna. Kommer den äta mer pellets nu eller har jag kompenserat genom att ha sänkt radiatorerna??

2. Tempen på pannan skulle vara ca 75 grader vid pellets och 65 grader vid el. När jag kör med pellets kommer jag sällan över 70 grader och det finns inte mer att ge på "vredet"

3. Har också en fråga gällande el-patronen. Enligt råd från detta forum ska den ställas strax under pelletstempen så den slår in i fall pelletsen strejkar. Men häromdagen sjönk pelletstempen pga tändning och då gick elen in. Jag vill inte att den ska stå och suga dollar så jag sänkte den så att den inte slår på i första taget. Är detta rätt??

4. Är också osäker på rökgastempen, mätaren börjar på 50 grader och jag vet inte riktigt vad jag ska hålla koll på.

Hoppas ni kunniga därute kan hjälpa mig med dessa frågor. På nått märkligt sätt har man blivit mycket intresserad av pellets som värmekälla och man vill lära sig så mycket som möjligt. Jag anser det vara ganska trist att direkt-el eller underhållsfria alternativ:)
ronald
Pannrumstomte!

Re: Temperaturer??

Inlägg av ronald »

1.Brännaren käkar endast mer pellets om du höjer innetempen...=Så ha du din shunt på 40C ut och ställ sen dina termostater så dom håller din temp du vill ha Typ 21 C ?...

2.3.Har du starttemp av av brännaren vid 70 och stop 75 C...så ställ patronen på 60 C

4.när brännaren precis stannar kollar du rökgastempen.
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Chris77
Späd planta

Inlägg av Chris77 »

Tackar för detta! Start och stoptemp på brännaren vet jag inte men det får jag väl testa mig fram...?
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Viking bion brukar vara kopplad på gamla oljebrännartermostaten (brukar vara 5 C hysteres)...därav min gissning :) ...När brännaren startar o stoppar kan du checka panntermometern...så vet du!!

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Chris77
Späd planta

Inlägg av Chris77 »

Tackar! Ska ta en studiestund i källaren tillsammans med julölen:) En sak är säker: I pannrummet får man vara i fred. En fristad!

Tackar för hjälpen och God Jul på er!
OPEC
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Använd brännarens termostat istället för panntermostaten. Du får en mycket bättre hysteres då. Man kopplar brännaren till konstant spänning som endast kan brytas av överhettningskyddet sedan pillar man in brännartermostaten i ett ledigt dykrör under den store svarta täckbrickan till höger på pannan. Om du saknar denna termostatgivaren så finns den att köpa som tillbehör hos alla VB's återförsäljare. Jag är inte helt säker men har för mig att du kan ställa maxtempen mellan 68-88 grader med brännarens potentiometer. Jag kör min med avstängning på ca 82 grader. Jag körde max ett tag men fick då problem med utlöst överhettningsskydd lite då och då.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Skriv svar